2023. 05. 29. hétfő
Magdolna
: 372 Ft   : 347 Ft Benzin: 625 Ft/l   Dízel: 687 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Dübörög a lengyel drónipar

Art of WAR  |  2014. 09. 24., 12:39

Komoly lemaradásban vagyunk északi barátainkhoz képest, a lengyelországi Kielce-ben már 23. alkalommal került megrendezésre az MSPO, mely napjainkra Kelet-Európa egyik legjelentősebb hadipari és biztonságtechnikai expójává nőtte ki magát. Drónok tekintetében évről évre egyre élénkebb a felhozatal, a kiállítók listáján olyan piacvezető nagyvállalatokat találhatunk, mint a Boeing, a BAE Systems, a Saab, az Elbit Systems vagy az IAI. A négy napos show rengeteg hazai cégnek adott lehetőséget a bemutatkozásra, mi most a lengyel UAV-gyártók újdonságait vettük górcső alá.

Nem spórolt a bemutatókkal a WB Electronics tulajdonában álló Flytronic, akik két merevszárnyú drónt lepleztek le Kielce-ben. A „Manta”  jellegzetes külsővel, szépen lekerekített orral, 3 méter hosszú szárnyakkal érkezik. Különleges képessége a helyből történő fel- és leszállás, de más merevszárnyú drónoktól eltérően ezeket a manővereket nem billenő rotorok, hanem egy, a gép törzse alá rejtett, fedett propeller-pár teszi lehetővé. Hibrid motoros meghajtást kapott, repülés közben egy benzinmotor folyamatosan utántölti a lítium-ion akkumlátorokat, így a Manta esetében közel 20 (VTOL módban 8) órás üzemidővel kalkulálhatnak a megrendelők.

Dübörög a lengyel drónipar

Egy kategóriával feljebb találjuk ezt a teltkarcsú FlySAR-t. A 110 kg-os, közel 6 méter szárnyfesztávolságú drónból eddig három prototípus készült; végsebessége 160 km/óra, maximális teherbírása 45 kilogramm.

Dübörög a lengyel drónipar

Júliusban nevet váltott a Bumar Elektronika, az idei kiállításra már PIT-RADWAR-ként vonultak be és tették közszemlére az Eurotech-el közösen fejlesztett E-310-es modelljüket. A kecses merevszárnyú UAV idén nyáron emelkedett először a levegőbe, tervezői 15 órás üzemidőről és 25 kilogrammos hasznos teherbírásról számoltak be.

Dübörög a lengyel drónipar

Érdekes „akcióval” hívta fel magára a figyelmet az ITWL, a lengyel légierő müszaki egyeteme. A kiállítás előtt néhány hónappal nyílt névadó versenyt hirdettek, levélben bárki javaslatot tehetett legújabb modelljük elnevezésére. Végül az öt és fél méter hosszú, összesen 570 kilogrammot nyomó óriás a nem túl fantáziadús „It-Air1”-re lett keresztelve. A fejlesztési munkálatokat egyébként nem kisebb vállalat, mint maga az Airbus koordinálta, de az első szegtől az utolsóig minden Lengyelországban került legyártásra.

Dübörög a lengyel drónipar

Bónuszként az ITWL kvadkoptere, a BSP Atrax megkapta a kiállítás legjobb védelmi eszközének különdíját. Ez a rendkívül masszív karbon multirotor nyolc, egymástól függetlenül müködö motorral lett felszerelve, ennek köszönhetően kategóriájában igencsak tekintélyes teljesítményre képes: 80 perces üzemidő és 15 kilogrammos teherbírás. Ráadásul a drón még két rotor egyidejü leállása esetén is biztonsággal elnavigálható.

Dübörög a lengyel drónipar

Az olasz AgustaWestland  cégcsoport 2010-ben vásárolta fel a lengyelek legnagyobb helikopter gyártóját és azóta igen szorosan együtt dolgoznak a PZL-Swidnik mérnökeivel. Most elhozták azt az SW-4 Solo Rotocraft helikopterüket, amely opcionálisan pilóta nélküli üzemmódra is alkalmas és amelyet júliusban már az Itáliai Védelmi Minisztérium magas rangú tisztjei előtt nagy sikerrel demonstráltak.

Dübörög a lengyel drónipar

Végül, de nem utolsó sorban, az alábbi ILX-27 személyében komoly vetélytársat kapott az osztrák Camcopter és a svéd Skeldar, igaz, a két lengyel egyetem által készített, 1100 kilogrammos szörnyeteg egyelőre nem kerül sorozatgyártásba. Pedig a drón paramétereinek ismertetésekor elképesztő adatokkal kábították a látogatókat: 300 kilogrammos teherbírás mellett 215 km/órás végsebesség! Egyedül a festésén lenne mit javítani.

Dübörög a lengyel drónipar

Ha tetszett a cikk, kövesse a
Háború Művészetét a Facebookon!

Még több friss hír

2023. 04. 17., 09:54
A Sargasso-tenger évszázadok óta az Atlanti-óceán egyik leghírhedtebb térségének számít, többek között azért, mert területén fekszik a Bermuda-háromszög is.
2023-04-27 12:51:07
Szalay-Bobrovniczky Kristóf honvédelmi miniszter javaslatára Novák Katalin köztársasági elnök a mai nappal felmentette beosztásából dr. Ruszin-Szendi Romulusz altábornagyot, a Honvéd Vezérkar főnökét. A feladat ellátására a honvédelmi miniszter dr. Böröndi Gábor altábornagyot, a Magyar Honvédség brüsszeli NATO és EU Katonai Képviselő Hivatalának vezetőjét javasolja.
2023-03-27 13:23:44
A nyugat-balkáni béke Magyarország egyik legfontosabb biztonságpolitikai érdeke, hiszen ez az európai béke egyik záloga is egyben, elérése és biztosítása embert próbáló, kihívást jelentő feladat – hangsúlyozta Vargha Tamás, a Honvédelmi Minisztérium parlamenti államtitkára, miniszterhelyettes március 26-án, vasárnap a Koszovóból visszatérő MH KFOR Hadműveleti Tartalék Zászlóalj manőver századának fogadásakor Kecskeméten.
   MÁSOK ÍRTÁK
2023. 05. 23., 12:47
A Magyar Honvédség fennállásának 175. évfordulója alkalmából a Magyar Nemzeti Bank (MNB) 100 forintos forgalmiérme-emlékváltozatot bocsát ki május 23-án, kedden, egymillió példányban – közölte a jegybank az MTI-vel.
2023. 05. 18., 10:53
A honvédelmi tárca vezetője a Magyar Honvédség új toborzó kampányfilmjének megjelenése kapcsán beszélt a TV2, az M1 és a Kossuth Rádió reggeli műsoraiban május 17-én, szerdán.
2023. 05. 15., 10:43
Amszterdamban már messziről látszik, hogy hol található a holland tengerhajózásnak emléket állító Scheepvartmuseum - az irányadó a főváros nevét viselő háromárbócos, az Amsterdam.
2023. 05. 09., 11:12
Izgalmas honvédelmi kiállítás és interaktív tér nyílik a Bálnában épülő honvédelmi központban május 9-én!

  JETfly Magazin

2023. május 26-án, pénteken, ismét kinyitotta kapuit a spotterek előtt az MH Kiss József 86. Helikopterdandár, ahol több újdonság is várta a repülőgépek fotósait. Mutatjuk Olvasóinknak a helyszínen készült felvételeket!