2017. 09. 19. kedd
Vilhelmina
: 309 Ft   : 258 Ft Benzin: 366 Ft/l   Dízel: 376 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Dübörög a lengyel drónipar

Art of WAR  |  2014. 09. 24., 12:39

Komoly lemaradásban vagyunk északi barátainkhoz képest, a lengyelországi Kielce-ben már 23. alkalommal került megrendezésre az MSPO, mely napjainkra Kelet-Európa egyik legjelentősebb hadipari és biztonságtechnikai expójává nőtte ki magát. Drónok tekintetében évről évre egyre élénkebb a felhozatal, a kiállítók listáján olyan piacvezető nagyvállalatokat találhatunk, mint a Boeing, a BAE Systems, a Saab, az Elbit Systems vagy az IAI. A négy napos show rengeteg hazai cégnek adott lehetőséget a bemutatkozásra, mi most a lengyel UAV-gyártók újdonságait vettük górcső alá.

Nem spórolt a bemutatókkal a WB Electronics tulajdonában álló Flytronic, akik két merevszárnyú drónt lepleztek le Kielce-ben. A „Manta”  jellegzetes külsővel, szépen lekerekített orral, 3 méter hosszú szárnyakkal érkezik. Különleges képessége a helyből történő fel- és leszállás, de más merevszárnyú drónoktól eltérően ezeket a manővereket nem billenő rotorok, hanem egy, a gép törzse alá rejtett, fedett propeller-pár teszi lehetővé. Hibrid motoros meghajtást kapott, repülés közben egy benzinmotor folyamatosan utántölti a lítium-ion akkumlátorokat, így a Manta esetében közel 20 (VTOL módban 8) órás üzemidővel kalkulálhatnak a megrendelők.

Dübörög a lengyel drónipar

Egy kategóriával feljebb találjuk ezt a teltkarcsú FlySAR-t. A 110 kg-os, közel 6 méter szárnyfesztávolságú drónból eddig három prototípus készült; végsebessége 160 km/óra, maximális teherbírása 45 kilogramm.

Dübörög a lengyel drónipar

Júliusban nevet váltott a Bumar Elektronika, az idei kiállításra már PIT-RADWAR-ként vonultak be és tették közszemlére az Eurotech-el közösen fejlesztett E-310-es modelljüket. A kecses merevszárnyú UAV idén nyáron emelkedett először a levegőbe, tervezői 15 órás üzemidőről és 25 kilogrammos hasznos teherbírásról számoltak be.

Dübörög a lengyel drónipar

Érdekes „akcióval” hívta fel magára a figyelmet az ITWL, a lengyel légierő müszaki egyeteme. A kiállítás előtt néhány hónappal nyílt névadó versenyt hirdettek, levélben bárki javaslatot tehetett legújabb modelljük elnevezésére. Végül az öt és fél méter hosszú, összesen 570 kilogrammot nyomó óriás a nem túl fantáziadús „It-Air1”-re lett keresztelve. A fejlesztési munkálatokat egyébként nem kisebb vállalat, mint maga az Airbus koordinálta, de az első szegtől az utolsóig minden Lengyelországban került legyártásra.

Dübörög a lengyel drónipar

Bónuszként az ITWL kvadkoptere, a BSP Atrax megkapta a kiállítás legjobb védelmi eszközének különdíját. Ez a rendkívül masszív karbon multirotor nyolc, egymástól függetlenül müködö motorral lett felszerelve, ennek köszönhetően kategóriájában igencsak tekintélyes teljesítményre képes: 80 perces üzemidő és 15 kilogrammos teherbírás. Ráadásul a drón még két rotor egyidejü leállása esetén is biztonsággal elnavigálható.

Dübörög a lengyel drónipar

Az olasz AgustaWestland  cégcsoport 2010-ben vásárolta fel a lengyelek legnagyobb helikopter gyártóját és azóta igen szorosan együtt dolgoznak a PZL-Swidnik mérnökeivel. Most elhozták azt az SW-4 Solo Rotocraft helikopterüket, amely opcionálisan pilóta nélküli üzemmódra is alkalmas és amelyet júliusban már az Itáliai Védelmi Minisztérium magas rangú tisztjei előtt nagy sikerrel demonstráltak.

Dübörög a lengyel drónipar

Végül, de nem utolsó sorban, az alábbi ILX-27 személyében komoly vetélytársat kapott az osztrák Camcopter és a svéd Skeldar, igaz, a két lengyel egyetem által készített, 1100 kilogrammos szörnyeteg egyelőre nem kerül sorozatgyártásba. Pedig a drón paramétereinek ismertetésekor elképesztő adatokkal kábították a látogatókat: 300 kilogrammos teherbírás mellett 215 km/órás végsebesség! Egyedül a festésén lenne mit javítani.

Dübörög a lengyel drónipar

Ha tetszett a cikk, kövesse a
Háború Művészetét a Facebookon!

Még több friss hír

2017-09-01 13:29:56
Egy egyéni Európa-bajnoki címmel, egy csapat negyedik hellyel, valamint egy ifjúsági egyéni hatodik helyezéssel zárta a magyar katonai ejtőernyős válogatott a montenegrói Podgoricában augusztus 26-31. között megrendezett 9. Stílusugró, Célbaugró Európa-bajnokságot.
2017-08-30 12:13:41
Az idei év legnagyobb szabású gyakorlata volt a Saber Guardian 2017. Az Amerikai Egyesült Államok szárazföldi haderejének Európában állomásozó katonai szervezetei által támogatott gyakorlat logisztikai részéből az MH Logisztikai Központ a megszokott feladatain túl speciális, eddig nem alkalmazott támogató elemekkel is kivette részét.
2017-08-28 15:53:55
Lassan elbúcsúzhatunk a NATO mára már ikonikussá vált gépkarabélyaitól. Váltótársat kap az amerikai M4-es, a francia FAMAS és a német G36-os is.
   MÁSOK ÍRTÁK
2017. 09. 19., 09:34
Nem kellenek nagy dolgok ahhoz, hogy az ember jól érezze magát a bőrében, s ebből a hadsereg is rengeteget profitáljon.
2017. 09. 15., 11:41
Észak-Korea újabb rakétát bocsátott fel Phenjan egyik külső kerületéből keleti irányba, a rakéta átrepült Japán második legnagyobb szigete, Hokkaidó felett, majd a Csendes-óceánba csapódott – jelentették péntekre virradóra a hírügynökségek.
2017. 09. 12., 14:02
Visszautasította kedden Észak-Korea az ENSZ Biztonsági Tanácsának (BT) újabb, ellene hozott szankciós határozatát, és azt üzente az Egyesült Államoknak, hogy hamarosan soha nem tapasztalt szenvedésben lesz része.
2017. 09. 11., 12:09
Pula Stoja városrészében, távol a nyüzsgő óvárostól, mediterrán ciprusokkal és kőfallal körbevett tengerésztemető helyezkedik el; hadi és kereskedelmi tengerészek, katonák, polgárok, köztük számos magyar végső nyughelye.

  JETfly Magazin

Egy Ka-52 típusú harci helikopter nem szándékosan levegő-föld rakétákat lőtt vélhetően újságírók közé az orosz-fehérorosz Zapad-2017 hadgyakorlat egyik helyszínén. A 66.ru információi szerint, a baleset a Szentpétervár közeli Luzsszkij lőterén történt.