2018. 02. 22. csütörtök
Gerzson
: 312 Ft   : 253 Ft Benzin: 366 Ft/l   Dízel: 376 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Dübörög a lengyel drónipar

Art of WAR  |  2014. 09. 24., 12:39

Komoly lemaradásban vagyunk északi barátainkhoz képest, a lengyelországi Kielce-ben már 23. alkalommal került megrendezésre az MSPO, mely napjainkra Kelet-Európa egyik legjelentősebb hadipari és biztonságtechnikai expójává nőtte ki magát. Drónok tekintetében évről évre egyre élénkebb a felhozatal, a kiállítók listáján olyan piacvezető nagyvállalatokat találhatunk, mint a Boeing, a BAE Systems, a Saab, az Elbit Systems vagy az IAI. A négy napos show rengeteg hazai cégnek adott lehetőséget a bemutatkozásra, mi most a lengyel UAV-gyártók újdonságait vettük górcső alá.

Nem spórolt a bemutatókkal a WB Electronics tulajdonában álló Flytronic, akik két merevszárnyú drónt lepleztek le Kielce-ben. A „Manta”  jellegzetes külsővel, szépen lekerekített orral, 3 méter hosszú szárnyakkal érkezik. Különleges képessége a helyből történő fel- és leszállás, de más merevszárnyú drónoktól eltérően ezeket a manővereket nem billenő rotorok, hanem egy, a gép törzse alá rejtett, fedett propeller-pár teszi lehetővé. Hibrid motoros meghajtást kapott, repülés közben egy benzinmotor folyamatosan utántölti a lítium-ion akkumlátorokat, így a Manta esetében közel 20 (VTOL módban 8) órás üzemidővel kalkulálhatnak a megrendelők.

Dübörög a lengyel drónipar

Egy kategóriával feljebb találjuk ezt a teltkarcsú FlySAR-t. A 110 kg-os, közel 6 méter szárnyfesztávolságú drónból eddig három prototípus készült; végsebessége 160 km/óra, maximális teherbírása 45 kilogramm.

Dübörög a lengyel drónipar

Júliusban nevet váltott a Bumar Elektronika, az idei kiállításra már PIT-RADWAR-ként vonultak be és tették közszemlére az Eurotech-el közösen fejlesztett E-310-es modelljüket. A kecses merevszárnyú UAV idén nyáron emelkedett először a levegőbe, tervezői 15 órás üzemidőről és 25 kilogrammos hasznos teherbírásról számoltak be.

Dübörög a lengyel drónipar

Érdekes „akcióval” hívta fel magára a figyelmet az ITWL, a lengyel légierő müszaki egyeteme. A kiállítás előtt néhány hónappal nyílt névadó versenyt hirdettek, levélben bárki javaslatot tehetett legújabb modelljük elnevezésére. Végül az öt és fél méter hosszú, összesen 570 kilogrammot nyomó óriás a nem túl fantáziadús „It-Air1”-re lett keresztelve. A fejlesztési munkálatokat egyébként nem kisebb vállalat, mint maga az Airbus koordinálta, de az első szegtől az utolsóig minden Lengyelországban került legyártásra.

Dübörög a lengyel drónipar

Bónuszként az ITWL kvadkoptere, a BSP Atrax megkapta a kiállítás legjobb védelmi eszközének különdíját. Ez a rendkívül masszív karbon multirotor nyolc, egymástól függetlenül müködö motorral lett felszerelve, ennek köszönhetően kategóriájában igencsak tekintélyes teljesítményre képes: 80 perces üzemidő és 15 kilogrammos teherbírás. Ráadásul a drón még két rotor egyidejü leállása esetén is biztonsággal elnavigálható.

Dübörög a lengyel drónipar

Az olasz AgustaWestland  cégcsoport 2010-ben vásárolta fel a lengyelek legnagyobb helikopter gyártóját és azóta igen szorosan együtt dolgoznak a PZL-Swidnik mérnökeivel. Most elhozták azt az SW-4 Solo Rotocraft helikopterüket, amely opcionálisan pilóta nélküli üzemmódra is alkalmas és amelyet júliusban már az Itáliai Védelmi Minisztérium magas rangú tisztjei előtt nagy sikerrel demonstráltak.

Dübörög a lengyel drónipar

Végül, de nem utolsó sorban, az alábbi ILX-27 személyében komoly vetélytársat kapott az osztrák Camcopter és a svéd Skeldar, igaz, a két lengyel egyetem által készített, 1100 kilogrammos szörnyeteg egyelőre nem kerül sorozatgyártásba. Pedig a drón paramétereinek ismertetésekor elképesztő adatokkal kábították a látogatókat: 300 kilogrammos teherbírás mellett 215 km/órás végsebesség! Egyedül a festésén lenne mit javítani.

Dübörög a lengyel drónipar

Ha tetszett a cikk, kövesse a
Háború Művészetét a Facebookon!

Még több friss hír

2018. 02. 13., 10:35
A közelmúlt és napjaink konfliktusai Örményországban, Irakban, Szíriában, vagy akár Ukrajnában világosan bizonyították a drónok széleskörű alkalmazását akár a reguláris hadseregek, akár a különböző lázadó és ellenálló csoportok, vagy terrorista szervezetek részéről.
2018. 02. 07., 13:36
Még 2014-ben kötötték meg azt a szerződést a felek, ami alapján az oroszok megkezdték az első adag T-90Sz harckocsi leszállítását az irakiaknak. Irak összesen 73 darab T-90Sz/SzK harckocsit rendelt a hozzá tartozó speciális javító- és szállító eszközökkel együtt.
2018-02-16 12:56:09
Brüsszelben tanácskoztak az észak-atlanti katonai szövetség védelmi miniszterei február 14–15-én. A Budapestről kiutazó magyar küldöttséget Vargha Tamás honvédelmi miniszterhelyettes vezette. A delegációhoz a helyszínen csatlakozott Sztáray Péter, Magyarország NATO-nagykövete.
2018-02-05 15:41:12
1944. október 20 – án megkezdődött a Fülöp-szigetek amerikai inváziója. A Japán Császári Haditengerészet összeszedve legnagyobb és legerősebb hadihajóit, egy végső, kétségbeesett lépésre szánta el magát, hogy szétverje MacArthur tábornok partraszálló erőit.
2018-02-05 12:07:36
Huszonnyolc újonc tett katonai esküt a kecskeméti repülőbázison. A hazánk biztonságának, határaink védelmének megvédésére elkötelezett fiataloknak február 2-án, pénteken Fekete Tamás ezredes, a bázis parancsnokhelyettese kívánt sok sikert, erőt, egészséget és katonaszerencsét. Az eskü szövegét előmondta: Majsai Renátó közkatona.
   MÁSOK ÍRTÁK
2018. 02. 19., 13:34
Megérkeztek Finnországba az első K9 Thunder 155 milliméteres önjáró lövegek.
2018. 02. 16., 15:48
Az új termékek között megtalálhatóak az Alpha Industries 2018-as tavasz/nyár kollekciójának legújabb darabjai is!
2018. 02. 16., 09:49
Az amerikai haditengerészet arra kéri James Mattis védelmi minisztert, hogy halasszák el a USS Gerald R. Ford (CVN-78) nukleáris meghajtású szuperhordozó robbanásállósági tesztelését.
2018. 02. 14., 13:39
A NATO nem akar újabb hidegháborút, nem akar újabb konfrontációt Oroszországgal - jelentette ki Jens Stoltenberg, a katonai szövetség főtitkára Brüsszelben február 14-én, szerdán.

  JETfly Magazin

Orosz hírforrások a napokban számoltak be arról, hogy az Orosz Haditengerészet Szu-30SzM pilótái először gyakorolhatták a légi utántöltést, mutatjuk róla a nyilvánosságra hozott videót.