Komoly lemaradásban vagyunk északi barátainkhoz képest, a lengyelországi Kielce-ben már 23. alkalommal került megrendezésre az MSPO, mely napjainkra Kelet-Európa egyik legjelentősebb hadipari és biztonságtechnikai expójává nőtte ki magát. Drónok tekintetében évről évre egyre élénkebb a felhozatal, a kiállítók listáján olyan piacvezető nagyvállalatokat találhatunk, mint a Boeing, a BAE Systems, a Saab, az Elbit Systems vagy az IAI. A négy napos show rengeteg hazai cégnek adott lehetőséget a bemutatkozásra, mi most a lengyel UAV-gyártók újdonságait vettük górcső alá.
Nem spórolt a bemutatókkal a WB Electronics tulajdonában álló Flytronic, akik két merevszárnyú drónt lepleztek le Kielce-ben. A „Manta” jellegzetes külsővel, szépen lekerekített orral, 3 méter hosszú szárnyakkal érkezik. Különleges képessége a helyből történő fel- és leszállás, de más merevszárnyú drónoktól eltérően ezeket a manővereket nem billenő rotorok, hanem egy, a gép törzse alá rejtett, fedett propeller-pár teszi lehetővé. Hibrid motoros meghajtást kapott, repülés közben egy benzinmotor folyamatosan utántölti a lítium-ion akkumlátorokat, így a Manta esetében közel 20 (VTOL módban 8) órás üzemidővel kalkulálhatnak a megrendelők.
Egy kategóriával feljebb találjuk ezt a teltkarcsú FlySAR-t. A 110 kg-os, közel 6 méter szárnyfesztávolságú drónból eddig három prototípus készült; végsebessége 160 km/óra, maximális teherbírása 45 kilogramm.
Júliusban nevet váltott a Bumar Elektronika, az idei kiállításra már PIT-RADWAR-ként vonultak be és tették közszemlére az Eurotech-el közösen fejlesztett E-310-es modelljüket. A kecses merevszárnyú UAV idén nyáron emelkedett először a levegőbe, tervezői 15 órás üzemidőről és 25 kilogrammos hasznos teherbírásról számoltak be.
Érdekes „akcióval” hívta fel magára a figyelmet az ITWL, a lengyel légierő müszaki egyeteme. A kiállítás előtt néhány hónappal nyílt névadó versenyt hirdettek, levélben bárki javaslatot tehetett legújabb modelljük elnevezésére. Végül az öt és fél méter hosszú, összesen 570 kilogrammot nyomó óriás a nem túl fantáziadús „It-Air1”-re lett keresztelve. A fejlesztési munkálatokat egyébként nem kisebb vállalat, mint maga az Airbus koordinálta, de az első szegtől az utolsóig minden Lengyelországban került legyártásra.
Bónuszként az ITWL kvadkoptere, a BSP Atrax megkapta a kiállítás legjobb védelmi eszközének különdíját. Ez a rendkívül masszív karbon multirotor nyolc, egymástól függetlenül müködö motorral lett felszerelve, ennek köszönhetően kategóriájában igencsak tekintélyes teljesítményre képes: 80 perces üzemidő és 15 kilogrammos teherbírás. Ráadásul a drón még két rotor egyidejü leállása esetén is biztonsággal elnavigálható.
Az olasz AgustaWestland cégcsoport 2010-ben vásárolta fel a lengyelek legnagyobb helikopter gyártóját és azóta igen szorosan együtt dolgoznak a PZL-Swidnik mérnökeivel. Most elhozták azt az SW-4 Solo Rotocraft helikopterüket, amely opcionálisan pilóta nélküli üzemmódra is alkalmas és amelyet júliusban már az Itáliai Védelmi Minisztérium magas rangú tisztjei előtt nagy sikerrel demonstráltak.
Végül, de nem utolsó sorban, az alábbi ILX-27 személyében komoly vetélytársat kapott az osztrák Camcopter és a svéd Skeldar, igaz, a két lengyel egyetem által készített, 1100 kilogrammos szörnyeteg egyelőre nem kerül sorozatgyártásba. Pedig a drón paramétereinek ismertetésekor elképesztő adatokkal kábították a látogatókat: 300 kilogrammos teherbírás mellett 215 km/órás végsebesség! Egyedül a festésén lenne mit javítani.