A US Navy állományában lévő technológiai demonstrátorral, a Northrop Grumman X-47B pilóta nélküli harci repülőgéppel (UCAV) április 22-én első alkalommal hajtottak végre sikeres légi utántöltést. A Patuxent River légibázisról végrehajtott felszállást követően a gép egy Omega K-707 tankerből vételezett 1 810 kilogrammnyi üzemanyagot. Korábban pilóta nélküli repülőgéppel még nem hajtottak végre ilyen jellegű feladatot.
Repülés közben a K-707-es folyamatosan küldte az információkat az UCAV-nek, amely az utántöltő csonkját a tankergép tömlőjéhez illesztette, akár egy hagyományos vadászrepülőgép. A teszt során hasonló irányítási és navigációs folyamatokat alkalmaztak, mint 2013-ban, amikor a repülőgép-hordozóra történő leszállást tesztelték. Ezek a sikerek mind megerősítik azt az elképzelést, hogy a jövőben a pilóta nélküli repülőgépek képesek lesznek a standard feladatok ellátására, és az együttmüködésre a pilóták által vezetett repülőgépekkel. Utóbbira jó példa, hogy 2014 augusztusában az X-47B egy Boeing F/A-18C Hornettel hajtott végre közös repülést a USS Theodore Roosevelt fedélzetéről fel- és oda leszállva.
A légi utántöltési tesztek részeként április 15-én hajtották végre az első ún. száraz csatlakozást, amikor a demonstrátor és a tankergép végrehajtották a csatlakozást, azonban üzemanyagot még nem tankoltak. Az április 22-ei éles utántöltést követően a tesztprogramot a haditengerészet befejezte, és várhatóan nyugdíjazzák a két X-47B-t. A projekt során felhalmozódott tudást és a technológiát azonban a jövőben felhasználják az ún. UCLASS (pilótanélküli, hajófedélzeti felderítő és csapásmérő repülőgép) programban, melyet egy februári kormányzati bejelentés szerint három évvel elhalasztanak.
Fotók: US Naval Air Systems Command
Az eredeti tervek szerint a gép 2020-ban állt volna hadrendbe, a dátum azonban most 2023-ra módosult, ugyanis a 2016-os pénzügyi évben az eredeti 669 millió dollár helyett csak 135 millió dollárnyi finanszírozást biztosítanak a fejlesztésre. Az UCLASS szerződésre egyébként a Boeing, a General Atomics Aeronautical Systems, a Lockheed Martin és a Northrop Grumman egyaránt pályázik.