2023. 03. 28. kedd
Gedeon, Johanna
: 385 Ft   : 356 Ft Benzin: 625 Ft/l   Dízel: 687 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Tíz híres léghajó

Art of WAR  |  2015. 10. 06., 10:14

A huszadik század elején a léghajók uralták az eget. Az akkor még gyerekcipőben járó repülőgépeknél lényegesen nagyobb távolságot tudtak megtenni, és háborús célok mellett utasszállításra is alkalmasak voltak. Eheti tízes listánkba híres léghajókat gyűjtöttünk össze, a szokásos szubjektív szempontok szerint.

Az első kormányozható léghajó

A hőlégballonhoz hasonlóan az első kormányozható légi jármü is Franciaországban emelkedett a levegőben. A léghajó ősét Henri Giffard építette meg 1852-ben. A kezdetleges léghajót egy kis teljesítményü gőzgép hajtotta, és gyorsnak sem volt éppen nevezhető a maga kilenc kilométer per órás végsebességével, mégis hatalmas áttörést jelentett a korábbi hőlégballonokhoz képest, amelyek arra tudtak csupán repülni, amerre a szél vitte őket. 

Az első „igazi” léghajó

Az első valóban használható léghajóra egészen a századfordulóig kellett várni. A Ferdinand von Zeppelin gróf által benyújtott szabadalom alapján 1899-ben kezdték el építeni Friedrichshafen mellett egy úszó hangárban a Boden-tavon. Zeppelin a léghajó tervét a magyar születésü Schwarz Dávid özvegyétől vásárolta meg, majd ezt fejlesztette tovább. Az LZ-1 nevü léghajó 1900. július 2-án emelkedett először a levegőbe. Meghajtásáról két, egyenként tizennégy lóerős Daimler benzinmotor gondoskodott, alakja pedig már emlékeztetett a később elterjedt szivar formájú léghajókéra. 

Léghajók a háborúban

A német hadsereg szinte a kezdetektől érdeklődött a léghajók iránt. Mire kitört az első világháború, már számos példány szolgált a seregben, amelyek alkalmazásától nagyszabású eredményeket várt a vezérkar. Bár ezeket az irreális reményeket végül nem váltották valóra, a léghajók képesek voltak elérni és bombázni Londont, emellett számos felderítő repülést hajtottak végre. Szintén Anglia elleni bombatámadásra indult az L33 jelzésü léghajó is, amelyet a brit légvédelem tüze eltalálta, és Little Wigboroughnál lezuhant. Az angolok megvizsgálták a roncsot, és a motort is sikerült megmenteniük, a tapasztalatokat felhasználva pedig sikerült modernebb léghajókat építeniük. A világháborús katonai léghajózásnak van magyar vonatkozása is. Az egyetlen magyar léghajókapitány Poppe Kornél volt, aki egyebek mellett Bukarestet is bombázta a háború alatt.

LZ104 – a csapatszállító világrekorder

Az LZ104 –es léghajó példája bizonyította, hogy milyen nagyot fejlődött a léghajózás a háború alatt. A Bulgáriába telepített LZ104 arra kapott utasítást 1917 novemberében, hogy szállítson erősítést a Német Kelet-Afrikában harcoló német csapatoknak. A léghajó, fedélzetén a katonákkal útnak is indult, de mire célba ért volna, az angolok győztek a gyarmaton folyó harcban, így az LZ 104-nek vissza kellett fordulnia. Mindazonáltal a léghajónak sikerült megdönteni a távrepülés korabeli rekordját, mivel a közel hétezer kilométeres távot kilencvenöt óra alatt teljesítette. 

Az első héliummal töltött léghajó 

A USS Shenandoah két szempontból is első volt. Ez volt az első merevvázas léghajó, amelyet az Egyesült Államok területén raktak össze, és az első olyan léghajó, amelyet a robbanékony hidrogén helyett a biztonságos héliummal töltöttek fel. Ez a korabeli feltételek mellett nem kis bravúr volt, ugyanis a hélium ritka és drága gáznak számított. A készletek szükössége miatt a legénységnek takarékoskodni kellett a gázzal, és ha egy másik léghajót is fel akartak tölteni, a Shenandoah-ból kellett kiszivattyúzni a héliumot, mivel az USA-nak akkoriban nem volt akkora hélium-készlete, hogy egyszerre két léghajót is megtöltsenek vele.

Égi anyahajó

A léghajóból kialakított repülő anyahajó ötlete az Egyesült Államokban vetődött fel az első világháború utáni években. Mivel a léghajók gyorsabbak voltak és kevesebbet fogyasztottak, mint a vízen közlekedő társaik, így megpróbálták a gyakorlatba is átültetni a repülőgép-hordozó léghajó terveit. Először a Los Angeles-t alakították át erre a célra. A kétszáz méteres léghajó belsejében külön hangárt alakítottak ki a repülőgépek számára. A könnyebb üzemeltetés kedvéért új repülőgéptípust is kifejlesztettek, a Curtiss F9C „Sparrowhawk” kis szárnyfesztávolságú, könnyü gép volt, ezekből négyet helyeztek el a léghajóban. 

A történelem legnagyobb léghajóbalesetét okozta az óriási repülőgép-hordozó

Az 1931-ben elkészült USS Akron-t a kezdetektől repülőgép-hordozónak szánták. A hatalmas léghajó mérete alig maradt el a Hindenburgétól, szállító kapacitása meghaladta a nyolcvan tonnát, sebessége pedig a százharminc kilométer per órát is. Az óriás égi anyahajó müködését azonban folyamatos balesetek kísérték. Volt, hogy a szél csapta földhöz, és olyan is, hogy elszakította a horgonyát és nekiütközött a hangárnak. Az utolsó, végzetes balesete szomorú rekordot állított fel – a mai napig ez a léghajózás történetének legnagyobb balesete. A hatalmas léghajó viharba került az Atlanti-óceán fölött, ahol a szél miatt kormányozhatatlanná vált és a vízbe zuhant hetvenhárom ember halálát okozva.

Léghajóval a Föld körül

1928-ban került ki a gyárból az LZ-127-es léghajó, amelyet Ferdinand Zeppelin tiszteletére a Graf Zeppelin nevet kapta. Akkoriban ez volt a világ legnagyobb légi jármüve. A Graf Zeppelin számos hosszú út után hatalmas feladatra vállalkozott – elindult, hogy megkerülje a Földet. Míg a híres Verne-regény főszereplőjének, Phileas Foggnak nyolcvan napig tartott Föld körüli útja, a léghajónak ehhez huszonegy napra, öt órára és harmincegy percre volt csupán szüksége. 

A Hindenburg katasztrófájával véget ért a léghajók kora 

1936. március 4-én emelkedett a levegőbe minden idők legnagyobb léghajója. A Hindenburgról elnevezett óriást az akkor már életben lévő katonai embargó miatt nem tudták a biztonságos héliummal megtölteni, amit az USA már nem szállított a náci Németországnak. Ezért a monstrumot a veszélyes hidrogénnel töltötték fel, amely később aztán a vesztét okozta. A hatalmas léghajó legfontosabb feladata utasszállítás volt a transzatlanti útvonalon. Éppen egy ilyen úton történt az a végzetes katasztrófa is, amely a vesztét okozta. 1937. május 6-án éppen kikötött az amerikai Lakehurstben, amikor tüzet fogott és alig pár másodperc alatt porig égett. 

Még repült néhányszor a Hindenburg testvérhajója

A Hindenburg katasztrófája gyakorlatilag megpecsételte a léghajózás sorsát, de testvérhajója, a Graf Zeppelin II még teljesített néhány küldetést. A hidrogénnel töltött léghajót utasszállításra már nem használták, hanem átadták a Luftwaffénak. A mielőtt kitört volna a második világháború, számos próbarepülést is végzett, többségét a lengyel határ közelében. Egy ilyen repülés során át is „tévedt” a szomszédos ország területére, ahonnan a lengyel légierő tessékelte vissza a betolakodót.

Galéria: Tíz híres léghajó

aaaa dddddd
Ha tetszett a cikk, kövesse a
Háború Művészetét a Facebookon!

Még több friss hír

2023. 02. 23., 15:10
Szerbiának erős hadseregre van szüksége, ellenkező esetben az ország három napon belül megsemmisülhetne, ezért a katonaság és a fegyveripar fejlesztésébe az év végéig további 700 millió eurót fektet Belgrád − közölte Aleksandar Vučić szerb köztársasági elnök az Abu-Dzabiban rendezett nemzetközi fegyverkiállítás apropóján.
2023. 02. 15., 09:21
Nem csak az új technológia fejlesztésére kell összpontosítanunk, hanem arra is, hogy a már meglévő technológiákat innovatív, újszerű módon alkalmazza a haderő a védelmi és támadó funkciókra.
2023. 02. 14., 09:11
A Duna vízén háromnapos kiképzés keretében tesztelte az MH vitéz Bertalan Árpád 1. Különleges Műveleti Dandár harctámogató osztagának állománya február nyolcadikától a különleges műveleti képességfejlesztés keretében átépített, újonnan navigációs műszerekkel felszerelt Zodiac Pro 850 típusú hajókat.
2023. 02. 09., 10:25
Banglades ugyan a világ egyik legszegényebb országa, de a haditengerészet védelmi erőinek egyik legfontosabb része, mivel a nagy kiterjedésű Bengáli-öböl, az itt található fontos nemzetközi kikötők, haditengerészeti támaszpontok, valamint a területhez kapcsolódó gazdasági övezet védelméért is felelős.
2023-02-28 13:31:33
2023 februárjában megalakult a Védelmi Innovációs Kutatóintézet Nonprofit Zrt.-t (VIKI). Koncepciója szerint a VIKI a kettős hasznosítású, azaz polgári és katonai célra egyaránt alkalmazható technológiák feltérképezésére és annak védelmi célú hasznosításának támogatására hivatott.
   MÁSOK ÍRTÁK
2023. 03. 27., 14:26
Az Európai Unió Védelmi Alap (EDF) Űrkutatás témakörében rendeztek szakmai workshopot március 24-én, a Nemzeti Közszolgálati Egyetem (NKE) Hadtudományi és Honvédtisztképző Kar Zrínyi Miklós Laktanya és Egyetemi Campuson.
2023. 03. 24., 10:45
Megalakult az első állandó amerikai helyőrség Lengyelországban március 21-én. A 13 katonából és 140 civil munkatársból álló egység az Egyesült Államok Lengyelországba telepített erőinek logisztikai és infrastrukturális támogatását fogja biztosítani.
2023. 03. 23., 12:52
„High-tech hadsereg, átalakítások, fejlesztések a Magyar Honvédségben” címmel tartott előadást felsőfokú tanulmányokat folytató hallgatóknak dr. Ruszin-Szendi Romulusz altábornagy, a Honvéd Vezérkar főnöke Veszprémben, a Pannon Egyetemen, március 22-én, szerdán.
2023. 03. 20., 13:40
Az MH II. Rákóczi Ferenc Műszaki Ezred képességei fenntartásához és növeléséhez nélkülözhetetlenek azok a technikai eszközök, amelyek a Honvédelmi és Haderőfejlesztési Program keretén belül folyamatosan érkeznek az ezredhez.

  JETfly Magazin

Mint ahogy arról korábban már lapunkon is beszámoltunk, Svédország a Grob G 120TP típust választotta az alapfokú kiképző repülőgép kategóriára, felváltva idővel a kiöregedő SK 60-as flottát.