Az orosz gyártmányú haditechnikai eszközök kereskedelmével foglalkozó Rosoboronexport külkereskedelmi cég bejelentette, hogy eredményes tárgyalásokat folytatott Kínával a Szuhoj Szu-27K (Szu-33) típusjelzésű, repülőgép-hordozó fedélzeti vadászgépek eladásáról. A szerződés értelmében hamarosan legalább ötven darab haditengerészeti Szuhoj kerül majd az ázsiai ország birtokába.
Kína az orosz Szuhoj harci gépek egyik jelentős vásárlójának számít, sőt licenc alapján gyártja is azokat. Az alapváltozatú Szu-27 Flanker vadászgépek mellett a vadász-bombázó feladatkörü, modernizált Szu-30MKK/MKK2 gépeket is rendszerbe állították. A mostani, 2,5 milliárd dolláros üzlet értelmében egy újabb verzió, a repülőgép-hordozó fedélzeti Szu-27K (Szu-33) Sea Flanker is szolgálatba fog állni a Kínai Népi Felszabadító Hadsereg Haditengerészetében. A szárazföldi bázisú Szu-27-es átalakításával készített, megerősített szerkezetü és a hajófedélzeti üzemre tervezett felhajtható szárnyakkal rendelkező gépeket az Orosz Haditengerészet is alkalmazza az Admiral Kuznyecov repülőgép-hordozó fedélzetén. A Komsomolsk-no-Amurban található Szuhoj üzem által gyártandó gépek közül az első kettő már a 2007. év végén leszállításra kerül. Ezt követően 2008 elején már meg is kezdhetik a kínai pilóták a kiképzést és a gyakorlatozást az erre a célra megfelelően átalakított szárazföldi bázison, később pedig a leendő repülőgép-hordozójukon. A regionális nagyhatalmi státusra törekvő Kína ugyanis ambiciózus flottafejlesztési programot hajt végre, melynek része az is, hogy 2010-ig legalább egy repülőgép-hordozó hadihajót kívánnak rendszerbe állítani. Kérdés, hogy ez az egység egy teljesen újonnan épített hajó lesz, vagy a korábban ócskavasként megvásárolt exszovjet Varjag repülőgép-hordozó befejezését határozzák el. Mint ismeretes, az oroszok az Admiral Kuznyecov testvérhajójának építését pénzügyi okok miatt nem tudták befejezni a Szovjetunió összeomlását követően, így a félig elkészült hajót eladták ócskavasként egy kínai cégnek. A Varjagot azonban szerződésszegő módon nem bontották szét, sőt feltehetően lassú ütemben továbbépítették.
A rejtélyes sorsú egykori szovjet hordozóról az alábbi cikkünkben olvashat bővebben:
Rejtélyek a kínai kézbe került Varjag repülőgép-hordozó körül,
illetve tekintse meg a JETfly fotógalériáját a Szu-27K vadászgépről.