2024. 02. 23. péntek
Alfréd
: 389 Ft   : 359 Ft Benzin: 625 Ft/l   Dízel: 687 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

F-16-os beszállólétra újragondolva

F-16-os beszállólétra újragondolva
Art of WAR  |  2023. 11. 28., 13:34
F-16-os beszállólétra újragondolva

Az F-16-osok nem rendelkeznek beépített beszállólétrával, ami problémát jelenthet a jövőbeni műveletek során olyan helyszíneken, ahol korlátozott a földi támogatás. Mutatjuk az innovációs ötleteket!

Ahogy az Egyesült Államok légiereje arra törekszik, hogy felkészültebb legyen a távoli, nem túl „komfortos” helyekről végrehajtott műveletekre, egy egyszerű kérdés merülhet fel egyre gyakrabban az F-16-os hajózók fejében: hogyan fogok be- és kiszállni a vadászgépembe? A légierő egyik, jelenleg Olaszországban állomásozó tisztje megoldást keres erre a problémára.

A beépített beszállólétrával nem rendelkező F-16-osok esetében megoldásnak tűnik egy összecsukható létra a pilótafülkében, amely elfér a kabin térképtartó rekeszében. Ez a létra lényegesen olcsóbb lenne, mint a jelenleg használatos külső létrák, amelyek mindegyike 5 200 dollárba kerül.

Nicholas "Trapper" Atkins őrnagy, a 31. ezred F-16-os pilótája csapata nevében nyújtotta be a belsőleg tárolható F-16 beszállólétra ötletét az Aviano légibázison rendezett "Spark Tank" verseny részeként. A légierő már évek óta arra ösztönzi az alakulatokat szerte a világon, hogy tartsanak ilyen innovációs versenyeket, közvetlenül a tisztektől és a beosztottaktól kérve ötleteket, amelyek segíthetik a műveleti hatékonyság javítását és a költségek csökkentését.

Az összecsukható létra prototípusát már megépítették a 31. ezred tagjai, amely az arizonai Luke légibázis 9. Légi Támogató Századával dolgozott közösen a projekten, továbbá az oklahomai Delaware Resource Group (DRG) is részt vett a benne.

A fenti képeken látható létra mindössze 2,7 kg, és 1 800 dollárba kerül az elkészítése (300 dollár anyagár és 1500 dollár munkadíj), a légierő alább látható videója szerint:

Legalább 2018 óta kering az interneten egy kép egy másik, az F-16-hoz használható összecsukható létráról, amelyet úgy terveztek, hogy a normál poggyásztartóba, nem pedig a pilótafülkébe illeszkedjen. Ez egy fémcsőből áll, különböző pontokon lábtartókat hegesztettek rá, teteje a pilótafülke peremére kattan, amikor a kabintető fel van nyitva. Tavaly a légierő Misawa Légitámaszpontján (Japán) települő 35. vadászezredének személyzete bemutatott egy nagyon hasonló, általuk készített, cső alakú létrát, amit szintén a poggyásztartóban lehetett szállítani.

Ez az egész téma azért érdekes, mivel ahogyan azt korábban megjegyeztük, az F-16-ból hiányzik a beépített beszállólétra. Ez nem így van a légierő számos más harci repülőgépén, beleértve az ötödik generációs F-35A típust is. A légierő F-15-ösei és A-10-esei is integrált beszállólétrákkal rendelkeznek. Az F-16-os esetében ez a hiány azt jelenti, hogy a létrákat "előre kell szállítani, hogy a hajózók biztonságosan be- és kiszállhassanak a pilótafülkébe/ből" - magyarázza a Spark Tank videó narrátora. "Sajnos... az alkalmazott létrák messze nem ideálisak, nehezek, drágák és méretesek."

A „térképtokos létra” kialakításának előnyei is vannak a korábban már látott poggyászként szállított típussal szemben, amely azokban az alsóbb tárolókban foglal helyet, amelyek más tárgyak szállítására is használhatnak. Ha külső függesztményként, szállítótartályban kell ilyen felszerelést vinni, az korlátozza azt, amit egy F-16-os magával vihet egy település során. Ez egyúttal megnöveli az üzemanyag-fogyasztást és csökkenti a hatótávolságot is.

Az F-16-osok továbbra is fontos szerepet játszanak a légierő flottájában, így ezek az innovációk fontos kiegészítések lehetnének az üzemeltetés során.

Az F-16-hoz egy ilyen, kabinban szállítható beszállólétra az ACE (Agile Combat Employment) műveleteken kívül is értékes lehet. Ha egy F-16-osnak valamilyen okból egy kitérő reptéren kell leszállnia, a pilótafülkében egy létra lehetővé teszi a hajózó számára, hogy könnyebben ki- és beszálljon, így nem kell megvárnia, hogy a földön valamilyen megoldást találjanak ki. Mivel a jövőbeni konfliktusok kezdeti szakaszában az ismert légibázisokat várhatóan súlyos támadások érhetik, a széttelepülés is fontos tényezőt jelent. Ugyanakkor kérdések merülnek fel azzal kapcsolatban is, hogy mennyire lehet szilárd egy ilyen könnyű, összecsukható fémlemez létra, különösen a tartós műveletek során történő rutinhasználathoz.

Minden bizonnyal nem csak az F-16-osoknál, de az egész légierőben van érdeklődés az ilyen fejlesztések iránt. Az év elején egy F-22 Raptor pilótafülkéjébe illeszkedő, összecsukható beszállólétrát teszteltek egy nagyobb, a Légi Nemzeti Gárda által vezetett, Hoodoo Sea fedőnevű gyakorlat részeként.

Mindenesetre az F-16-hoz és az F-22-höz készült különféle létraprojektek rávilágítanak arra, valódi kérdések merülnek fel azzal kapcsolatban, hogyan biztosítható, hogy a pilóták bizonyos sugárhajtású gépekbe be- és kiszállhassanak a kitérő repülőtereken és a szükség leszállóhelyeken.

Forrás: https://www.thedrive.com/

Ha tetszett a cikk, kövesse a
Háború Művészetét a Facebookon!
Ha lemaradt volna erről:

Még több friss hír

2024. 02. 15., 15:16
Új-Zéland Védelmi Minisztériuma bejelentette, hogy a Lockheed Martin Marietta-i üzemében lefestették az első C-130J szállító repülőgépüket, mely tervezetten idén érkezhet Új-Zéland légierejéhez.
2024. 02. 14., 13:34
Az „Embert a Vasra!" toborzókampány keretében ötszáznál több fiatal jelentkezett Tatára, közülük kerül ki majd a végső állomány – mondta Szalay-Bobrovniczky Kristóf honvédelmi miniszter február 13-án, Tatán, a Klapka György 1. Páncélosdandár vitéz Barankay József 1. Önjáró Tüzérosztályához jelentkezett állomány bevonulásán.
2024. 02. 09., 11:15
Újabb mérföldkő a magyar KC-390-es programban: 2024. február 8-án Brazíliában levegőbe emelkedett a Magyar Honvédség első Embraer KC-390 típusú katonai szállítórepülőgépe, ami a tervek szerint ez év folyamán érkezik Magyarországra.
2024. 02. 06., 11:13
A legnagyobb volt, a legtöbb nehézlöveggel felszerelve és egyben a legfényűzőbb. Mielőtt egyáltalán szolgálatba állt volna, már három ország is birtokolta. Ez volt a HMS Agincourt csatahajó, egy igazi különlegesség a hadihajók között.
2024-02-05 13:57:16
2024. január 12-én Detrich István úr és a Meteor Természetbarát Turista Egyesület meghívására a kaposvári Takáts Gyula Könyvtárban tartott vetítőképes előadást Huszár András, „A hadak útján – Katonahőseink nyomában” címmel. Az előadás anyaga már visszanézhető!
   MÁSOK ÍRTÁK
2024. 02. 22., 09:38
A terv közös katonai gyakorlatokat, konferenciákat, oktatási-, képzési- és kiképzési, hadtörténeti és hadisírgondozási együttműködést, valamint hagyományőrző rendezvényeket, programokat foglal magába a 2024-es évre.
2024. 02. 21., 13:18
Külszolgálati feladataik befejezése előtt ünnepség keretében vehették át a békefenntartásért járó érdemjeleiket az ENSZ Libanoni Békefenntartó Misszióban (United Nations Interim Force in Lebanon – UNIFIL) szolgáló magyar és lengyel katonák.
2024. 02. 20., 15:31
A bizalom és a kölcsönös segítségnyújtás mellett az alapszerződés 5. pontja, ami meghatározó, mondta el Szenes Zoltán, a Nemzeti Közszolgálati Egyetem tanára.
2024. 02. 19., 15:54
A NATO Előretolt Szárazföldi Többnemzeti Harccsoport híradó szakállománya felkészítését hajtották végre februárban a székesfehérvári MH Nagysándor József 51. Híradó- és Vezetésbiztosító Dandár laktanyájában.

  JETfly Magazin

2024. február 23-án, pénteken, Budapestre érkezett Svédország miniszterelnöke, Ulf Kristersson. Orbán Viktor magyar miniszterelnökkel folytatott tárgyalássorozat eredményeként többek között arról is megállapodás született, hogy bővül a Magyar Légierő Gripen flottája.