Kína felfuttatta a korai előrejelző és légtérellenőrző (Airborne Early Warning and Control – AEW&C) repülőgépeinek gyártását. Ahogy azt egy kínai katonai repülés szakértő megállapította, ez az „alap repülőgép érettségének” egyik jele.
A nemrégiben megjelent, az űrből készült fotókon nyolc Shaanxi KJ-500 típusú korai előrejelző és légtérellenőrző repülőgép volt látható 2017 decemberében a Shaanxi Tartományi Hanzhongban a vállalat gyári repülőterén. A repülőgépet tesztek sorozatának vetették alá, mielőtt átadásra került a kínai haderőnek.
Ezek a gépek ahhoz a legalább négy darab KJ-500 típusú repülőgéphez fognak csatlakozni, melyek már a Kínai Népi Felszabadító Hadsereg Légierő kötelékében szolgálnak, és hasonló mennyiségben találhatók meg a Haditengerészeti Repülő Erők egységeinél, Andreas Rupprecht szerint, aki számos könyvet írt a kínai katonai repülésről és repülőgép gyártásról.
További három, a Kínai Népi Felszabadító Hadsereg Haditengerészetéhez tartozó KJ-500 repülőgép volt látható azokon az űrből készült fényképeken, amelyek a kínai Hainan Szigettartomány Lingshui repülőteréről készültek a Dél-Kínai tenger partján. A Stratfor által közzétett űrfotón szintén a Kínai Népi Felszabadító Hadsereg Légierejének KJ-500s típusú repülőgépei állomásoznak a Lhasa-Gonggar Repülőtéren Tibetben, mintegy 300 kilométerre a Doklam Platótól, ahol patthelyzet alakult ki a kínai és indiai csapatok között a 2017-ben keletkezett határvita kapcsán.
Andreas Rupprecht a Defense News magazinnak adott nyilatkozatában úgy fogalmazott, hogy a KJ-500 típusú repülők számának szignifikáns növekedése azt jelzi, hogy a típus eléggé kiforrott ahhoz, hogy stabil és megbízható alapot szolgáltasson mind a Kínai Népi Felszabadító Hadsereg Légierő és Haditengerészet korai előjelző és ellenőrző repülőgépei számára. Hasonló jelenség volt megfigyelhető korábban az Y-9 típusú turbólégcsavaros szállítórepülőgépek gyártása, illetve az ebből a típusból fejlesztett repülőgépek (tengeralattjáró-elhárító, az elektronikai-hadviselési, és különféle felderítő variánsok) számának növekedése alkalmával.
A KJ-500 rendelkezik egy, a tetejére rögzített forgóházzal, melyben három radar helyezkedik el, mindegyik AESA radarral, háromszög elrendezésben, így biztosítva a folyamatos 360°-os lefedettséget. Az új radar tervezés kiszorítja a „egyensúly nyaláb” tervezést, melyet a korábbi Shaanxi KJ-200 AEW&C repülőgépen alkalmaztak.
A radart állítólag a 38. Kínai Kutató Intézet, a Kínai Elektronikai Technológiai Vállalatcsoport tagja tervezte, és azt állítják, hogy kisebb és könnyebb forgóházzal rendelkezik, mint amit a KJ-2000 AEW&C platform, ami az orosz Iljusin Il-76 torlósugaras szállítórepülőgépen alapszik. Kína négy darab KJ-2000 és legalább tizenegy darab KJ-200 repülőt készített, melyeknek az Y-8 szállítórepülő az alapja, mindkét típust a 2000-es évek közepén állították szolgálatba.
Forrás: raketaezred.hu