2024. 06. 16.
Jusztin
: 398 Ft   : 372 Ft Benzin: 625 Ft/l   Dízel: 687 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Kivégzőosztag előtt Raytheon szökött lufija

Art of WAR  |  2016. 06. 07., 11:43

A US Army JLENS léghajójának elsüllyesztése.

A Hindenburg Zeppelin-léghajó 1937-es végzetes pusztulása után évtizedekig nem került az újságok címlapjára léghajó, egészen 2015. október 28-ig. Ám ezúttal nem okozott tragédiát az Amerikai Szárazföldi Haderő különleges JLENS szenzorrendszerének (Joint Land Attack Cruise Missile Defense Elevated Netted Sensor System) egyik elszabadult léghajója, amely a Maryland állambeli Aberdeen-i kísérleti támaszpontjáról - pányváját elszakítva - önálló életre kelt és vad utazásba kezdett északra, Pennsylvania felé, maga mögött vonszolva 2 kilométeres kötőfékét árkon-bokron és villanyvezetékeken át.

 Az elszabadult léghajót New Jersey-től két F–16-os vadászgép kísérte, felkészülve arra, hogy szükség esetén megsemmisítse. A Raytheon JLENS radar rendszerének részét képező ballon végül 3 órás sodródás után magától földet ért. (Az esetről korábbi cikkünkben már beszámoltunk.)

A féktelen radar még 2005-ben kezdte pályafutását, egy alacsony költségű, cirkáló rakéta detektáló és követő rendszer szerves elemeként. A fejlesztést követően a három évre tervezett tesztüzem igazán csak nemrég vette kezdetét: feladata nem kevesebb, mint a főváros, Washington védelme. 

A Raytheon JLENS rendszer 74 méter hosszú ballonjai akár 30 napig is képesek egy helyen tartózkodni és ezalatt kiegészítik az Amerikai Légierő NORAD (North American Aerospace Defense Command – Észak-amerikai Légvédelmi Parancsnokság) számára biztosított légvédelmi képességét. A JLENS radarrendszere 360 fokos, mintegy 550 kilométeres felderítési képességet biztosít 3000 m magasból. Üzemeltetési költsége csupán töredéke, mint hasonló felderítési képességekkel bíró merevszárnyú társaié, mint például a Boeing E–3 AWACS, a Northrop Grumman E–8 JSTARS vagy az E–2 Hawkeye típusú felderítő repülőgépeké.

A JLENS rendszer célmegjelölő adatokat szolgáltat(-hat) a – szintén Raytheon által gyártott – Patriot, illetve az SM–6 légvédelmi rendszereknek vagy akár az AIM–120 AMRAAM földfelszínről indított változatának (SLAMRAAM – Surface Launched AMRAAM – felszíni indítású AMRAAM). A rendszer egyik ballonja VHF sávú (30-300 MHz frekvenciájú, 1-10 m-es hullámhosszú) felderítő radart, a másik ballon X-sávú (8-12 GHz frekvenciájú, 2,5-3,75 cm-es hullámhosszú) tűzvezető radart hordoz.

A JLENS szenzor hatékonysága már tavaly áprilisban megkérdőjeleződött, amikor egy floridai postás ultrakönnyű helikopterével (gyrocopter) leszállt a Capitolium előtti gyepre. A léghajó októberi elszabadulása csak az utolsó csepp volt az amerikai törvényhozók poharába.

A Pentagon azonabn ismét reptetné a JLENS-t, mivel az októberi incidens vizsgálata lezárult: a léggömb elszabadulását egy meghibásodott légnyomás érzékelő okozta, ami következtében a nagy szélben leeresztett a hajó farok vezérsíkja. A vizsgálat végeredménye ellenére a Kongresszus már a program 2016. évi költségvetését is alaposan megnyirbálta, néhány hete pedig még közelebbre hozta a JLENS program kivégzését: a védelmi kiadások elfogadásával a JLENS program 2017. évi tervezett 45 millió dolláros költsége 2,2 millióra csökkenne.

„Ez nem az első alkalom, hogy kieresztjük a levegőt ebből a ballonból” – mondta a költségvetés tervezetről nyilatkozva a program legnagyobb kongresszusbeli ellenzője Jackie Speier, „Reméljük, hogy ez a zombi program, ezúttal tényleg halott marad.”

Amint a törvénytervezet a Kongresszus elé kerül és elfogadják, az lesz az utolsó szeg a hosszú ideje csak erőlködő JLENS program koporsójába. (A program előtt álló technikai kihívásokról korábban már írtunk.) A hadsereg eredetileg 16 JLENS rendszer telepítését tervezte, azonban az egyre magasabbra rúgó költségek miatt csak két tesztkészlet „állomásozik” az Aberdeen-i kísérleti támaszponton.

Ahelyett, hogy ilyen gyorsan leírnánk egy jó, hatékony, viszonylag olcsó elképzelést és végleg elsüllyesztenénk ezt a léghajót, esetleg a pányvát kellene megerősíteni. Félő, hogy napjaink aszimmetrikus fenyegetésében hamarabb rálépnek a lábujjunkra és akkor még magasabb hangon visítunk fel, mint ha csak beszívjuk a kiengedett héliumot a JLENS ballonjából!

Fordította és összeállította: Somogyi Péter

Forrás: MH 12. Arrabona Légvédelmi Rakétaezred

Ha tetszett a cikk, kövesse a
Háború Művészetét a Facebookon!

Még több friss hír

2024. 06. 07., 14:52
Olaszországban és Svédországban bizonyítottak a Magyar Honvédség különleges műveleti katonái NATO gyakorlat keretében, ahol tömeges ejtőernyős ugrás, a logisztikai utánpótlás megszervezése, rajtaütés és beépített területen vívott harc szerepelt a feladataik között, de éleslövészeten is megmutatták felkészültségüket.
2024. 05. 28., 13:25
A Roszatom nukleáris üzemanyagot gyártó részlegéhez, a TVEL-hez tartozó Csepecki Gépgyárban megkezdték azoknak a speciális spirálbordás titáncsöveknek a gyártását, amelyek a világ majdani legnagyobb atomjégtörő hajóján a gőzfejlesztők szerkezeti merevségét biztosítják.
2024. 06. 05., 13:05
Átalakulás kiképzés által, avagy transformation through training – ez a NATO Összhaderőnemi Kiképző Központ (NATO JFTC) mottója, amely többek között a védelmi szervezeten belüli közös és nemzeti kiképzéssel, a koncepciófejlesztéssel, illetve az interoperabilitás elősegítésével foglalkozik.
2024. 05. 24., 10:15
A Flotprom internetes szakportál 2024. május 2-án közzétett információi szerint a Volga mellett fekvő Zelenodolszkban működő Gorkij Hajógyárban, a hónap folyamán két új hadihajót bocsátanak vízre, a Karakurt-osztályú (Project 22800) Tájfun korvettet és a Project 22160 típusú, Viktor Velikij járőrhajót.
2024. 05. 14., 15:51
Az Airbus Helicopters friss bejelentése értelmében, új rendelés érkezett a H145M típusú könnyű, többfeladatú forgószárnyasra: Brunei hat példányt rendelt a hazánk által is hadrendbe állított helikopterből.
2024-05-27 12:25:53
Megvan a következő magyar űrhajós! Kapu Tibor lehet az a magyar, aki a világűrbe mehet - jelentette be közösségi oldalán Szalay-Bobrovniczky Kristóf honvédelmi miniszter. A Magyar Honvédség nagy szerepet vállalt az űrhajósok felkészítésében.
2024-05-21 16:29:52
A NATO Kooperatív Kibervédelmi Kiválósági Központ 2010 óta szervezi meg éves Locked Shields gyakorlatát. Magyarország az idén is sikeresen képviseltette magát a nemzetközi megmérettetésen, mely ezúttal négy napon át, 40 ország 18 csapatának, közel négyezer szakértőjének részvételével zajlott. A magyar csapat az előkelő negyedik helyen zárt.
2024-05-09 15:29:15
Létrejött a közös munka konkrét lépéseinek menetrendjét is tartalmazó együttműködési nyilatkozat a Honvédelmi Minisztérium felügyelete alá tartozó Védelmi Innovációs Kutatóintézet NZrt. (VIKI) és a SAAB svéd vállalatcsoport között – jelentette be Szalay-Bobrovniczky Kristóf honvédelmi miniszter.
2024-04-30 13:06:45
A magyar kormány és a magyar emberek a békében érdekeltek. A Magyar Honvédség képes megteremteni és megvédeni a békét – hangsúlyozta Szalay-Bobrovniczky Kristóf honvédelmi miniszter április 29-én, a Veszprém vármegyei Hajmáskéren, a Nullponti Lő- és Gyakorlótéren, egy páncéltörő-képesség hatásbemutató gyakorlat előtt.
2024-04-29 15:46:31
A NASAMS és Mistral légvédelmi fegyverrendszerek is szerepet kapnak az MH Dánielfy Tibor 205. Légvédelmi Rakétaezred, áprilisban, Újmajorban megrendezett, négyhetes gyakorlatán. A kitelepüléssel az alakulat a Ramstein Legacy 2024-re, a NATO többnemzeti, integrált lég- és rakétavédelmi gyakorlatára készül.
   MÁSOK ÍRTÁK
2024. 06. 14., 14:19
A hajdúszoboszlói Hőgyes Endre Gimnázium is bekapcsolódott a Honvéd Kadét Programba.
2024. 06. 11., 13:54
Magas szintű szerb delegáció látogatása Magyarországon.
2024. 06. 10., 14:25
A Magyar Honvédség katonákkal és eszközökkel segíti a megáradt Rába mentén az árvízi védekezést – tájékoztatott Szalay-Bobrovniczky Kristóf, június 10-én, hétfőn.
2024. 05. 31., 12:16
Dr. Böröndi Gábor vezérezredes, a Honvéd Vezérkar főnöke és Gheorghiţă Vlad vezérezredes, a Román Fegyveres Erők vezérkari főnöke időszerű katonai kérdésekről egyeztettek bilaterális tárgyalás keretében Hódmezővásárhelyen, május 30-án, az MH Kinizsi Pál 30. Páncélozott Gyalogdandárnál tartott határmenti találkozójukon.

  JETfly Magazin

A legnagyobb nemzetközi légitársaság újabb jelentős lépést tett a légi közlekedés károsanyag-kibocsátásának csökkentéséért. Az Emirates több más járatához hasonlóan, már a Szingapúrból induló repülőgépeit is környezetkímélőbb üzemanyaggal üzemelteti.