2017. 10. 21. szombat
Orsolya
: 308 Ft   : 261 Ft Benzin: 366 Ft/l   Dízel: 376 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Kivégzőosztag előtt Raytheon szökött lufija

Art of WAR  |  2016. 06. 07., 11:43

A US Army JLENS léghajójának elsüllyesztése.

A Hindenburg Zeppelin-léghajó 1937-es végzetes pusztulása után évtizedekig nem került az újságok címlapjára léghajó, egészen 2015. október 28-ig. Ám ezúttal nem okozott tragédiát az Amerikai Szárazföldi Haderő különleges JLENS szenzorrendszerének (Joint Land Attack Cruise Missile Defense Elevated Netted Sensor System) egyik elszabadult léghajója, amely a Maryland állambeli Aberdeen-i kísérleti támaszpontjáról - pányváját elszakítva - önálló életre kelt és vad utazásba kezdett északra, Pennsylvania felé, maga mögött vonszolva 2 kilométeres kötőfékét árkon-bokron és villanyvezetékeken át.

 Az elszabadult léghajót New Jersey-től két F–16-os vadászgép kísérte, felkészülve arra, hogy szükség esetén megsemmisítse. A Raytheon JLENS radar rendszerének részét képező ballon végül 3 órás sodródás után magától földet ért. (Az esetről korábbi cikkünkben már beszámoltunk.)

A féktelen radar még 2005-ben kezdte pályafutását, egy alacsony költségű, cirkáló rakéta detektáló és követő rendszer szerves elemeként. A fejlesztést követően a három évre tervezett tesztüzem igazán csak nemrég vette kezdetét: feladata nem kevesebb, mint a főváros, Washington védelme. 

A Raytheon JLENS rendszer 74 méter hosszú ballonjai akár 30 napig is képesek egy helyen tartózkodni és ezalatt kiegészítik az Amerikai Légierő NORAD (North American Aerospace Defense Command – Észak-amerikai Légvédelmi Parancsnokság) számára biztosított légvédelmi képességét. A JLENS radarrendszere 360 fokos, mintegy 550 kilométeres felderítési képességet biztosít 3000 m magasból. Üzemeltetési költsége csupán töredéke, mint hasonló felderítési képességekkel bíró merevszárnyú társaié, mint például a Boeing E–3 AWACS, a Northrop Grumman E–8 JSTARS vagy az E–2 Hawkeye típusú felderítő repülőgépeké.

A JLENS rendszer célmegjelölő adatokat szolgáltat(-hat) a – szintén Raytheon által gyártott – Patriot, illetve az SM–6 légvédelmi rendszereknek vagy akár az AIM–120 AMRAAM földfelszínről indított változatának (SLAMRAAM – Surface Launched AMRAAM – felszíni indítású AMRAAM). A rendszer egyik ballonja VHF sávú (30-300 MHz frekvenciájú, 1-10 m-es hullámhosszú) felderítő radart, a másik ballon X-sávú (8-12 GHz frekvenciájú, 2,5-3,75 cm-es hullámhosszú) tűzvezető radart hordoz.

A JLENS szenzor hatékonysága már tavaly áprilisban megkérdőjeleződött, amikor egy floridai postás ultrakönnyű helikopterével (gyrocopter) leszállt a Capitolium előtti gyepre. A léghajó októberi elszabadulása csak az utolsó csepp volt az amerikai törvényhozók poharába.

A Pentagon azonabn ismét reptetné a JLENS-t, mivel az októberi incidens vizsgálata lezárult: a léggömb elszabadulását egy meghibásodott légnyomás érzékelő okozta, ami következtében a nagy szélben leeresztett a hajó farok vezérsíkja. A vizsgálat végeredménye ellenére a Kongresszus már a program 2016. évi költségvetését is alaposan megnyirbálta, néhány hete pedig még közelebbre hozta a JLENS program kivégzését: a védelmi kiadások elfogadásával a JLENS program 2017. évi tervezett 45 millió dolláros költsége 2,2 millióra csökkenne.

„Ez nem az első alkalom, hogy kieresztjük a levegőt ebből a ballonból” – mondta a költségvetés tervezetről nyilatkozva a program legnagyobb kongresszusbeli ellenzője Jackie Speier, „Reméljük, hogy ez a zombi program, ezúttal tényleg halott marad.”

Amint a törvénytervezet a Kongresszus elé kerül és elfogadják, az lesz az utolsó szeg a hosszú ideje csak erőlködő JLENS program koporsójába. (A program előtt álló technikai kihívásokról korábban már írtunk.) A hadsereg eredetileg 16 JLENS rendszer telepítését tervezte, azonban az egyre magasabbra rúgó költségek miatt csak két tesztkészlet „állomásozik” az Aberdeen-i kísérleti támaszponton.

Ahelyett, hogy ilyen gyorsan leírnánk egy jó, hatékony, viszonylag olcsó elképzelést és végleg elsüllyesztenénk ezt a léghajót, esetleg a pányvát kellene megerősíteni. Félő, hogy napjaink aszimmetrikus fenyegetésében hamarabb rálépnek a lábujjunkra és akkor még magasabb hangon visítunk fel, mint ha csak beszívjuk a kiengedett héliumot a JLENS ballonjából!

Fordította és összeállította: Somogyi Péter

Forrás: MH 12. Arrabona Légvédelmi Rakétaezred

Ha tetszett a cikk, kövesse a
Háború Művészetét a Facebookon!
Ha lemaradt volna erről:

Még több friss hír

2017. 10. 09., 09:29
„A magyar társadalom büszke önökre, akik önként vállalták a legnemesebb szolgálatot” – mondta dr. Simicskó István honvédelmi miniszter október 7-én, a nyugat-magyarországi önkéntes területvédelmi tartalékosok eskütételének alkalmából.
2017. 10. 06., 10:07
Magyar és amerikai különleges műveleti csoportok folytatnak közös kiképzést Magyarországon. A 2009 óta tartó együttműködés fenntartásán túl a legfőbb cél a közös gyakorlás, valamint a hadműveleti tapasztalatok kölcsönös cseréje.
2017. 10. 04., 12:52
Az Airbus Defense and Space vállalat a napokban erősítette meg, hogy 2017. szeptember 27-én átadta az 50. A400M Atlas típusú katonai teherszállító repülőgépet a soron következő megrendelőnek.
2017-09-25 10:58:39
„Köszönöm a kontingens tagjainak aktív tevékenységét, a feladatok fegyelmezett végrehajtását! Szolgálatukkal jelentős mértékben járultak hozzá a magát Iszlám Államnak nevező terrorszervezet elleni sikeres koalíciós offenzívához!”
2017-09-22 10:57:31
Mintegy száz modern busszal gazdagodik 2019-re a Magyar Honvédség – közölte dr. Simicskó István honvédelmi miniszter a HM CURRUS Zrt. és az IKARUS Járműtechnikai Kft. együttműködésével elkészült, CURRUS ARIES-VOLVO, Euro VI-os motorral szerelt csapatszállító busz prototípusának bemutatóján, szeptember 21-én, csütörtökön Székesfehérváron.
   MÁSOK ÍRTÁK
2017. 10. 19., 11:48
A budaörsi repülőtér kisgépes világa az a hely, ahol a terepszín nem rejt, hanem vonzza a figyelmet. Jelen esetben a magyar katonai repülés történetének két emblematikus típusához.
2017. 10. 16., 13:12

Lázadás a Szovjetúnióban - 1967

Azt tudjuk, hogy a Szovjetunióban nem létezett nyílt elégedetlenség, sem sztrájkok, sem rendszerellenes tüntetések, felkelések, zavargások. Hivatalosan persze nem.
2017. 10. 12., 11:41
Hetvenhárom éve vette kezdetét az Alföld térségében a második világháború egyik legnagyobb páncélos ütközete.
2017. 10. 10., 10:23
Brnótól Pozsony felé autózva, nagyjából 30 kilométerre a cseh várostól, Starovicky település közelében egy magas talapzatra helyezett harckocsit pillanthatunk meg.

  JETfly Magazin

Hónap végén ismét jön az óraátállítás, ezzel pedig kezdetét veszi a légiközlekedésben is a téli szezon. A nyári időszak után a téli menetrend is teljes: kilenc új járat és sok más fejlesztés gondoskodik arról, hogy a novembertől március végéig tartó időszakban se múljon el az utazási kedv.