Az Airbus Helicopters leszállította az első UH-72B Lakota típusú könnyű, többfeladatú helikoptert az Egyesült Államok Nemzeti Gárdájának.
A Lakota a polgári H145 kéthajtóműves, könnyű helikopter katonai változata, melynek egyik jellemzője a Fenestron burkolt farokrotor.
A most átadott helikopter az első abból a 18 darabos megrendelésből, amelyek az Airbus amerikai gyáregységében (Columbus, Mississippi) fognak elkészülni. Az Amerikai Hadsereg és a Nemzeti Gárda 453 darab UH-72A helikoptert tart hadrendben. Ezeknek a gépeknek az átlagéletkora 8,5 év és leginkább kutató-mentő, katasztrófa-felderítő, kábítószer-ellenes és egészségügyi feladatkörben használják.
Az első UH-72-es szerződést még 2006-ban kötötték az Airbus céggel, mivel a kívánt feladatkörökre a legolcsóbb és leginkább időtakarékos megoldás egy, már létező és a megfelelő paraméterekkel bíró polgári gép átalakítása volt. Az UH-72-es „A” típusa még a Safran Arriel 1E2 hajtóműveivel rendelkezik, az újabb „B” variáns már az Arriel 2E hajtóműveket kapta. A régi hajtóművek maximális teljesítménye 516 kW (692 LE), az újaké már 617 kW (839 LE).
A másik markáns különbség a két variáns között a fő- és farokrotor kialakítása – az UH-72B már ötlapátos főrotorral (UH-72A-nál 4 lapát) és burkolt farokrotorral (UH-72A-nál nyitott) rendelkezik.
Az UH-72B az Airbus Helicopters által tervezett Helionix avionikai csomaggal érkezik. „A Helionix csomag már olyan fejlett robotpilótát tartalmaz, amely biztosítja a helikopter irányítását a repülés minden tartományában, valamint az automatikus felszállást és a lebegést is” - olvasható az Airbus közleményében. Az Amerikai Haditengerészet is rendelt öt darabot tesztelésre, illetve a Thai Királyi Hadsereg a meglévő 5 helikopterükhöz berendeltek további 15 darabot.
Lakotából Magyarországon is láthattunk júniusban: a Saber Guardian 21 gyakorlat keretein belül a Kecskeméti Repülőbázisra települt néhány, amerikai forgószárnyas, köztük az említett Lakoták is.
Forrás: https://www.flightglobal.com/