Az időzítés nem véletlen: a neves hajtómű- és rakétakonstruktőr, Nyikolaj Kuznyecov születésének 105. évfordulóján kezdte meg a róla elnevezett üzem az NK-32-es hajtóművek sorozatgyártását.
A sorozatgyártást Jurij Boriszov, a védelmi miniszter helyettese jelentette be a „Kuznyecov” gyárban tett látogatása során. Az Orosz Légierő még ez évben megkapja az első öt darab hajtóművet a Tu-160-as repülőgépeihez. Az NK-32-es kétáramú, három tengelyes, utánégető kamrával rendelkező sugárhajtómű, melyet kifejezetten a Tu-160-as stratégiai bombázókhoz fejlesztettek ki még 1983-ban. A mostani széria már ennek a továbbfejlesztett és alaposan modernizált változata, melynek kialakítása során nagy figyelmet szenteltek az alacsony radarvisszaverő felületnek és csökkentett infravörös sugárzás kibocsájtásnak.
A Szovjetunió összeomlása után, 1991-től szünetelt az igen költséges hajtóművek előállítása. Másfél évtized elteltével a hajtóművek elfogytak, az alkatrészbázis úgyszintén, a nagy távolságú stratégiai csapásmérő képesség földre kényszerült. Vlagyimir Putyin személyesen utasította a katonai és az ipari vezetőket, hogy szüntessék meg ezt a helyzetet – a szamarai üzem pedig haladéktalanul kezdje meg a szükséges beruházásokat a modernizált NK-32-02 hajtómű sorozatgyártásának beindításához.
A tizenöt éves szünet nagy károkat okozott a hajtóműgyártásban. Az egykori szakemberek máshol keresték a boldogulásukat, a felhalmozott tudás és tapasztalat alaposan megkopott. Nagy feladat volt ennek a technológiai és szellemi hátérnek a visszaállítása, de „Metalliszt Szamara” és a „Kuznyecov” akkori vezetői, Vjacseszlav Karaszjov és Nyikolaj Nyikitin sikerrel oldották meg ezt a problémát.
A legégetőbb kérdés azoknak a harkovi és bakui beszállítóknak a kiváltása volt, akik fontos részegységeket gyártottak a „Fehér Hattyúk” hajtóműveihez. Az 1977-től gyártott hajtóművekhez több tucat egységet gyártottak ezek az üzemek – a kiváltásukra tiszta orosz hátterű és tulajdonú vállalatokat alapítottak Ribinszkben, Permben, Ufában és Moszkvában.
A politikai vezetés azonban mer nagyot álmodni – a cél már nem csak az, hogy a meglévő „Hattyúk” kapjanak új hajtóműveket, de tudjanak megfelelő mennyiséget előállítani a megújult stratégiai bombázókhoz, a Tu-160M2-esekhez is. De ez sem elég: a 2019-re betervezett nehéz szállító repülőgépekhez is képesnek kell lenniük megfelelő mennyiségben és minőségben biztosítani a teljesen hazai gyártású hajtóműveket.
Forrás: aviation21.ru