A Zsukovszkijban működő Központi Aero- és Hidrodinamikai Intézetben (CAGI) nagysebességű helikopter kifejlesztéséhez szükséges kutatások zajlanak.
A repülés közben leállított forgószárny izgalmas területe az aerodinamikának, Valerij Gorbany, az intézet vezető mérnöke tájékoztatta a kísérletekről a sajtót.
„A helikopterek sebességét a hagyományos forgószárnyak aerodinamikája korlátozza. Hatásos megoldásnak erre a problémára a repülés közben leállított és forgószárnyból merev szárnnyá változó rotor kínálkozik. Felszálláskor hagyományos forgószárnyként emeli a helikoptert a szükséges magasságra és gyorsítja fel a szükséges sebességre, majd leállítása után már klasszikus merevszárnyként viselkedik és így lehetővé válik a további sebességnövekedés. A kulcsmomentum a probléma megoldására az átmenet biztosítása a helikopteres üzemmódból a repülőgépes üzemre történő átállásban rejlik. A CAGI-ban most ebben az irányban folytatjuk a kísérleteinket.”
Tavaly ősszel már az intézet speciális szélcsatornájában végrehajtott kísérletek sikeresen bizonyították ennek az átmeneti üzemmódnak a kivitelezhetőségét. A kísérletek során bizonyítást nyert a mérnökök számításainak helyessége: a helikopterek sebessége az eddigi 400 km/h-ról akár 6-700km/h-ig is növelhető.
Forrás: aviation21.ru