Komoly kihívások előtt a léggömbre telepített radarberendezés.
Az elmúlt év őszén az Amerikai Védelmi Minisztérium légi fenyegetések 340 mérföld (kb. 570km) sugarú körben történő felderítésére tervezett, léghajóra szerelt felderítő rendszere elszabadult a saját rögzítő kötélzetéből. Ebből nemzeti hír lett, - nyilván nem pozitív értelemben.
A közelmúltban a JLENS program egyre több bíráló megjegyzést kap - legalábbis a Pentagon tesztelésekkel foglalkozó irodájának jelentése alapján. A földi támadás és cirkáló rakéták elleni védelemre egyaránt alkalmazható, kötélzet segítségével emelhető-süllyeszthető léghajóra szerelt érzékelő rendszer (Joint Land Attack Cruise Missile Defense Elevated Netted Sensor System - JLENS) a jelentés szerint problémákkal küszködik, melyek elsősorban a feladatvégrehajtás szempontjából legfontosabb fenyegetettségi adatok továbbításával, valamint a célként megjelölt légi fenyegetések követésével kapcsolatosak.
A JLENS program tehát problémák sokaságától szenved. Egyfelől a felderítő radar-rendszere az elektronikus interferencia miatt csak bizonyos frekvenciákat használhat, míg másfelől jelentősebb szoftverműködési hibák akadályozzák, hogy a JLENS végrehajtsa néhány legalapvetőbb funkcióját.
„Sem a szoftveres, sem a hardveres rendszer szintű megbízhatóság nem éri el a megbízhatóság növelésére előírt célokat” - legalábbis a csupán most nyilvánosságra hozott, de az Amerikai Védelmi Minisztérium Működés Ellenőrző és Minősítő Irodája által már januárban kiadott jelentés szerzői szerint. A JLENS felderítő radarja az eredeti terveknek megfelelően olyan, a saját szoftver-rendszerébe integrált jellemvonásokkal rendelkezett, amelyek a létező legnagyobb célsűrűség feldolgozására voltak hivatottak. Mindamellett ennek a problémának a kezelésére kiválasztott konstrukciós megközelítés azt eredményezte, hogy bizonyos célcsoportok kizárásra kerülnek a felderítő radar szoftver-algoritmusai által. A jelentés azt állítja, hogy az ebből származó következtetések igen komolyak: „Ez a hiányosság azt eredményezheti, hogy néhány kiemelt jelentőségű radar-cél nem kerül feldolgozásra és követésre.”
Ami pedig a fenyegetettségi adatok továbbítását illeti, „a kezdeti tesztek felszínre hoztak olyan problémákat is, amelyek a radar célinformációknak a JLENS-től az Észak Amerikai Űrvédelmi Parancsnoksághoz történő időbeni továbbításával kapcsolatosak.”
Ami pedig a JLENS léghajó annak rögzítési telephelyéről (Aberdeen, Maryland) történő tavaly októberi elszabadulását illeti, ezen incidens jelenleg is vizsgálat alatt van. A vizsgálat kimenetele meghatározhatja a JLENS Harci Vezetési Integrációs Értékelésének, azaz annak a gyakorlatnak a jövőjét amelyet a védelmi szakemberek éppen előkészítettek, amikor a léghajó elszabadult és néhány órával később 150 mérfölddel távolabb, Pennsylvania állam vidéki részén ért földet. (Erről a www.raketaezred.hu is beszámolt, itt.)
Fordította: Pogonyi József