2018. április 25-29. között rendezik meg Berlinben az ILA légiszalont, mely idén is bővelkedik látnivalókban, földi és légi programokban, új megállapodásokban, bejelentésekben. Ez utóbbi kapcsán számolunk be a német nehéz szállítóhelikopter programról, bár a hír nem éppen pozitív.
Németország nehéz légiszállító programjában a Boeing és a Sikorsky versenyez egymással, tervek szerint a napokban nyújthatták volna be ajánlataikat, de erre most nem kerülhet sor, mivel a a benyújtási határidőt kitolták egészen 2018 végéig. Május helyett tehát várhatóan decemberben érkeznek az ajánlatok a 40-60 neház szállítóhelikopter beszerzését célul kitúző programra. Az új beszerzéssel a Luftwaffe közel 70 darabos CH-53GA/GS/GE forgószárnyas flottáját váltanák le: a Boeing a CH-47F Chinook, míg a Sikorsky a CH-53K King Stallion típussal pályázik.
A csúszás pontos okáról egyelőre nincs információ, de a német remények szerint ez nem befolyásolja majd komolyabban a beszerzés ütemtervét, mely szerint a szerződést 2020 negyedik negyedévében írnák alá, a helikopterek leszállítása pedig 2023 és 2031 között valósulhatna meg. Korábban már lehetett arról olvasni, hogy a meglévő CH-53-as flotta képességek tekintetében már hiányosságokkal küzd és 2025-től ki is vonnák ezeket a régebbi platformokat a hadrendből.
A CH-53K egyébként most debütál a nemzetközi közönség előtt, egy C-17-es gyomrában érkezett Berlinbe, mint ahogy az a videóban is látható. A német program elnyerése jelenthetné a CH-53K első nemzetközi exportsikerét, bár a légiszalonon további nemzetek érdeklődésére is számít a gyártó.
A Boeing és a Sikorsky cégek képviselői arról is beszéltek a légiszalonon, hogy 10-10 német partnercéggel dolgoznak közösen, melyek száma a program előrehaladtával nőhet is. A Boeing az Aero Bildung, CAE, Aircraft Philipp, Cotesa Composites, Honeywell, Rolls-Royce, Diehl Defence, Liebherr, Reiser és a Rockwell Collins cégekkel dolgozik, míg a Sikorsky csapatát a Rheinmetall, MTU, ZFL, Autoflug, Hydro, Rockwell Collins, Jenoptik, Hensoldt, Liebherr és a Rohde & Schwarz cégek alkotják.
A nehéz szállítóhelikopter programra korábban egy másik elképzelés is volt, erről társlapunkon olvashattak!
Forrás: Jane's