A KU-ME Invest Kft. bemutatta az MP-H nevű dróncsalád egyik teljes egészében hazai fejlesztésű prototípusát. Az első bemutatók a Kiskunfélegyházi Modellező repülőtéren zajlottak, ahol egy 4 m fesztávú gép került bemutatásra.
Egy hazai fejlesztésű dróncsalád létrehozásának ötlete kb. 4 éve merült fel a társaság fejében, akkor, mikor már érezhető volt az a tendencia, hogy a jövőben egyre nagyobb piaci szeletet hasíthatnak ki maguknak a merevszárnyú repülő robotok. Ráadásul ebben a piaci szegmensben - a külföldi tapasztalatok alapján - egy kisméretű, kevésbé tőkeerős cégnek is van esélye akár nagyobb nemzetközi sikereket is elérni.
A cél a jelenlegi gazdasági és megrendelői környezetbe illeszthető, a piaci szereplők közül egyedüli paraméterekkel rendelkező, polgári és hadi felhasználású pilóta nélküli repülő eszköz – merevszárnyú, földi irányítású előre programozott útvonalrepülésre alkalmas drón – előállítása és piaci bevezetése, értékesítése.
A koncepció elsődlegesen az európai és a magyar piacon kevésbé használt, 7 m szárnyfesztávolságú gép gyártása, természetesen a kisebb gépek előállítása mellett. Az eddig végzett piackutatás, felmérés (pl. nagy megrendelők közbeszerzési kiírása) irányt mutat egy köztes nagyságú – 4 m szárnyfesztávolságú – gép gyártásának beindítása felé. A tervekben szerepel egy sorozatgyártásra alkalmas üzem létrehozása, ahol elkülönített részlegben folyhat a fejlesztés, amennyiben lehetséges saját repülőtérrel a tesztek elvégzése végett. (modell reptér).
A cég által gyártott termékcsalád klasszikus felderítésre szolgál. A sárkányszerkezetük szénszál erősített kompozit. Kis tömegük, illetve kialakításuk nagy sebesség elérését teszik elérhetővé, ugyanakkor amennyiben szükséges kis sebesség tartományon is tudnak működni. A közeljövőben megépül egy 7 méter fesztávú prototípus is aminek már jelentősen jobb képességei lesznek.
Rendvédelmi és hadi felhasználáson felül az alábbi területeken vethető be a hazai fejlesztésű UAV:
Mezőgazdaság: - földterületek ellenőrzése, növényzet állapotának ellenőrzése
Erdészet: - nagy kiterjedésű területek feletti járőrözés, beteg fák kiszűrése, falopás elleni védelem, tűzfészkek figyelése, viharok utáni károk felmérése
Katasztrófavédelem: - árvízvédelem, tűzfészek megfigyelése, vihar utáni károk felmérése,
eltűnt emberek kutatása
Egészségügy: - sürgősségi vér, gyógyszerszállítás, defibrillátor szállítás balesetek helyszínére.
Régészet: - georadar
Víz, gázszolgáltatók: - közművek feltérképezése. Különböző tengeri felhasználás, forgalom, szennyeződés megfigyelése, stb.
Pár alap adat:
A megépült prototípus 4 méter fesztávú jelenleg 8 kg–os gép (ez a súly a sorozatgyártás folyamán kb. 7 kg lesz), 17 kg összsúllyal tud felszállni elektromos meghajtással. Ezzel a motorral kb. 2 órás a repülési ideje.
Szárnyfesztávolság: 4–7 fm
Maximális terhelhetőség: 10-40 kg
Építőanyag: kompozitok
A meghajtás típusa: elektromos, robbanó motor
Repülési sebesség: 55-170 km/h
Működési sugár (rádiós vezérlésű): 10 km-en belül, 30 km vagy 100+ km
A repülési időtartam: 2-8 óra
Forrás: KU-ME Invest Kft.
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |