Oroszország védelmi minisztériuma a napokban jóváhagyta, hogy újra szolgálatba állhassanak a korábban lekonzervált Mi-14Psz típusú, kutató-mentő feladatkörű helikopterei.
A döntést azzal magyarázzák, hogy a típus felszereléseinek és kialakításnak köszönhetően képes vízre szállni, illetve akár viharos időben is bevethető. Az Izvesztija újság információi szerint, a helikopterek a 2000-es évek közepétől lekonzerválva várták sorsuk jobbra fordulását. Az ismét hadrendbe állítandó példányok átesnek egy modernizáción, így a fejlett eszközöknek köszönhetően hatékonyabban tudják ismét ellátni a partvédelmi és kutató-mentő feladatkört.
Napjainkban ezen feladatokat mind az orosz védelmi minisztérium, mind a katasztrófavédelmi minisztérium is a Ka-27PSz típussal látja el. Szakértők szerint a Mi-14-esekre nagy szükség van, ugyanis azok a jövőben kisegítenék a Kamovokat, melyek képtelenek vízre szállni. Jelenleg Ejszkben a 859. központ területén 3 Mi-14PSz van lekonzervált állapotban, vélhetően ezek állnak majd ismét szolgálatba. Korábban ezek a forgószárnyasok a 1. légi hadosztályhoz tartoztak, melyek kutató-mentő feladatot láttak el az Azovi-tenger térségében. A közeljövőben a helikoptereket átadják az 570. légijármű javító üzemnek, mely szintén Ejszkben található.
A következő lépés azok átvizsgálása lesz: abban az esetben, ha a törzs, a fő bekötési pontok, illetve az áramellátó rendszerei működésképtelenek, akkor a szolgálatba állítást és modernizációt is törlik. A Mi-14PSz-t 1979 és 1986 között gyártották a kazanyi helikoptergyárban. A forgószárnyast hadrendbe állította többek között Kuba, Bulgária, Líbia, Szíria, Etiópia, Ukrajna és nem utolsó sorban Lengyelország is, utóbbi 2 ország még üzemelteti a típust. A hírhez kapcsolódik, hogy még 2015 közepén látott napvilágot a hír, miszerint Oroszország közel 30 év után ismét beindítaná a Mi-14PSz helikopter gyártósorát.
A lengyel Mi-14-esek jelenéről és jövőjéről társlapunkon is olvashatnak, a cikk az alábbi linken érhető el!
Forrás: armstrade.org