A cseh New Space Technologies érdekes projektbe fogott – pilóta nélküli, ún. Cantas-típust fejleszt.
Hasonló tulajdonságokkal rendelkező eszközöket már az 50-es években is fejlesztettek, de túl nagy sikert nem hozott egyik próbálkozás sem. XFV-1 típusjellel az Egyesült Államokban a Lockheed gyártott egy kísérleti vadászrepülőgépet, azonban az egyetlen prototípus sosem volt képes a függőleges fel- és leszállásra.
A New Space Technologies három altípust tervez: Cantas A (Advanced), E (Endurance) és S (Speed). Mindhárom egyazon alapra épülne, ám technikai jellemzőik eltérőek lennének. Az A és E típusok életnagyságú modelljei már elkészültek, az A 75, az E 65 kg lesz.
A vízszintes repüléshez más-más típusú hajtóművet használ a két eszköz, a Cantas A a PBS TJ 40-G gázturbinás hajtóművet, az E pedig a MVVS 58 IRS dugattyús motort kapott. Az Endurance változat akár 18 órát is képes lesz a levegőben eltölteni. A különböző felszerelések össztömege 10 kg lehet.
Cantas: Canard Tail Sitter, azaz kacsaszárny-elrendezésű, le- és felszálláskor a vezérsíkokra „ülő” repülő eszköz.
Forrás: military-informant.com