Az Egyesült Államok haditengerészete felfüggesztette a harmadik Lockheed Martin LCS (Litoral Combat Ship – part közeli műveletekre szánt hajó) építését, ugyanis már az első hajó költségei is jócskán túllépték a keretet, a harmadik pedig már szétrobbantja a teljes rendelkezésre álló büdzsét. A munka egyelőre 90 napig áll, addig a haditengerészet megpróbálja kideríteni a költségek növekedésének okát, és egyben javaslatokat is tenne. A harmadik LCS-t, amelynek egyelőre még nincs neve, 2006. június 26-án rendelték meg.
Az LCS-t rendkívül sokoldalú osztálynak tervezték, így jóformán az aknatelepítéstől a tengeralattjárók elleni harcig mindenre alkalmas. Az USA haditengerészete összesen mintegy 60 ilyen hajót szeretne építeni. A 3000 tonnás, 50 csomós csúcssebességü (90 km/h felett!) és a lopakodótechnológia legújabb vívmányait felvonultató második, Independence-re keresztelt LCS építési költségeinek felső határát 197,6 millió dollárban állapították meg. A korábbi fregattosztály, a jelenleg is szolgáló Oliver Hazard Perry osztály egységei átlagban 68 millió dollárba kerültek (mai árakon ez kb. 100 millió dollár).
Vízre bocsátják az első LCS-t. Tipikusan amerikai nevet kapott: Freedom
Ez nem az egyetlen olyan új építésü hajóprojektje a haditengerészetnek, amely jócskán túllépi a költségvetés kereteit. A Zumwalt osztályú rombolók a tervezett 800 millió dollár per darab helyett könnyen 3 milliárdba is kerülhetnek. Ennek köszönhetően előfordulhat, hogy a Zumwalt osztály csak hét egységből fog állni, és helyette inkább további Arleigh Bruke osztályú rombolókat állítanak szolgálatba darabonként 1 milliárd dollárért.
Koncepciórajz a Zumwalt osztályról – egyenesen a jövőből érkezett
A XXI. század repülőgép-hordozója, a korábban CVN-21 néven emlegetett Ford osztály egységei is horribilis összegbe kerülnek. Az első, Ford elnökről elnevezett hajó építési költségeit 13 milliárd dollárra teszik (bár ebben benne van a kifejlesztés költsége is). Az USA hordozóflottájának zömét adó Nimitz osztályú hordozók csupán 4,5 milliárdba kerülnek. A hordozókra persze nem árt repülőket is telepíteni, ez további 3,5 milliárddal dobja meg a költségeket.
Rajz a USS Fordról. Vajon felér-e három Nimitz osztályú hordozóval?
Bár a három új osztály az összes területen felülmúlja a váltandóakat, sőt valószínüleg olcsóbb is lesz őket üzemeltetni, a különböző lopakodótechnológiák alkalmazásának köszönhetően pedig lényegesen nehezebb lesz őket észlelni. (Ne feledjük, a Oliver H. Perry osztályú fregattok 1977-ben, a Nimitz osztályú hordozók 1975-ben, míg az Arleigh Bruke osztályú rombolók 1991-ben álltak először szolgálatba. Akkoriban a lopakodótechnológia még nem tartott ott, hogy hajókon is alkalmazni lehessen.) Mindezek ellenére az új osztályok akár két-háromszor is költségesebbek az elődeiknél, ebből adódóan magától merül fel a kérdés, hogy nem jár-e jobban a haditengerészet például három új Nimitz osztályú hordozóval egy Ford osztályú helyett.
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |