Mint arról már beszámoltunk, az USA haditengerészetének új hajóosztályaiba tartozó egységek ára jócskán felülmúlja a tervezett költségeket. Bő két héttel ezelőtt leállították a harmadik LCS (Litoral Combat Ship – part közeli műveletekre szánt hajó) gyártását, illetve most megváltak a kapitányi rangban szolgáló projektmenedzsertől is. A Lockheed Martin által építendő hajók tervezett egységára 200 millió dollár lett volna, ám a gyártó immár majdnem a dupláját kéri hajónként.
Ugyanakkor az amerikai haditengerészet LCS osztállyal szemben támasztott követelményeinek egy másik hajó is megfelel. Ellentétben a meglehetősen hagyományos megjelenésü, ám természetesen modern, Lockheed Martin által épített hajóval, egy másik hadiipari óriás, a General Dynamics is előállt a saját tervezetével. A 2005 óta épülő hajó három hajótörzzsel rendelkezik, ami egyrészt rendkívül stabillá teszi, másrészt a hajó merülése is meglehetősen kedvező, így rendkívül sekély vizeken is hajózhat. Mindkét vállalat által épített hajó egyelőre prototípusnak számít. A sorozatgyártásnak eredetileg 2008-ban kellett volna beindulnia, miután a haditengerészet eldöntötte, hogy melyik tervezetet támogatja, de a pénzügyi vizsgálatok miatt a döntés valószínüleg kitolódik. Az eredeti elképzelések szerint az évtized közepére az LCS osztály 50-60 hajóból áll majd, ám most még az is elképzelhető, hogy mindkét tervezetet támogatják, így az osztály két alosztályból állhat.

A General Dynamics verziója, egyelőre még csak rajzon
Az LCS osztály váltaná az Oliver Hazard Perry osztály fregattjait. A két hajó között a különbség az automatizáltság mértékében, illetve a meghajtás teljesítményében rejlik. Az egyébként 1000 tonnával könnyebb LCS 75 fő legénységgel boldogul, míg az OHP-nek 300-ra van szüksége. Az új osztály sebessége majdnem duplájára nő, 50 km/h-ról 90 km/h fölé. A LCS moduláris felépítésének köszönhetően könnyen „átkonfigurálható”, így az adott feladatot mindig a legnagyobb hatékonysággal oldhatja meg. A modularitás természetesen nem csupán a felszerelésre vonatkozik, hanem a legénységre is: adott feladathoz mindig a megfelelő képzettséggel rendelkező legénység jön a fedélzetre.Az amerikai haditengerészet az utóbbi időben elégedetlen a hazai gyártókkal, elsősorban a növekvő költségek miatt, amely jóformán az összes új hajóosztályt érinti, beleértve az új repülőgép-hordozókat is.