2024. 06. 20. csütörtök
Rafael
: 396 Ft   : 368 Ft Benzin: 625 Ft/l   Dízel: 687 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

A kínai gazdaságot megbéníthatják a tengeri aknák

Art of WAR  |  2007. 06. 11., 20:13

Közismert tény, hogy Kína ellenfeleként az USA csendes-óceáni haditengerészetét tekinti, s számos erőfeszítést tett, hogy ezekkel az egységekkel egy Tajvanért folytatott esetleges konfliktus alatt sikeresen felvehesse a harcot. Ugyanakkor a legnagyobb fenyegetést valószínűleg nem egy amerikai repülőgép-hordozó vezette harci kötelék jelentené, hanem a tengeri aknák. Ezekkel ugyanis pillanatok alatt meg lehetne bénítani a rohamléptekkel fejlődő gazdaságot, hiszen az áruk nem tudnák elhagyni a kikötőket.

Ebből a szempontból is lehet értékelni a legújabb amerikai hajóosztály, az LCS (Littoral Combat Ship – part menti sekély vagy akár nagyobb folyókon manőverezni képes hadihajó) fejlesztését. Ezekre azonban Kína rendelkezik válasszal, így szárazföldről indítható, hajók elleni rakéták egész családját állította hadrendbe, a C701-től (15 km hatótáv) és a C704-től (35 km hatótáv) kezdve, a C802-n és a C602-n át (42–180, illetve 280 km hatótáv) egészen a legújabb orosz, hajó elleni rakétákig. Ez a tüzerő valószínüleg megfelelő elrettentő erővel bír ahhoz, hogy ellenséges hajók megközelítsék a kínai partokat.

Ugyanakkor az aknák nagy részét nem hajókról, hanem repülőgépekről telepítik. Kína erre a kihívásra is rendelkezik válasszal, hiszen a rakétás légvédelem fejlesztésére is komoly figyelmet fordítottak, így az orosz Sz-300 család tagjai mind megtalálhatóak a kínai arzenálban. Ezek a rendszerek azonban harci körülmények között még nem bizonyítottak, így találati pontosságukról csupán a próbalövészetek adatai állnak rendelkezésre, amelyek nem feltétlenül vannak köszönő viszonyban egymással. (A korai amerikai Patriotok például „otthon” meggyőzően szerepeltek, ám az első Öböl-háborúban, 1991-ben csupán 17%-os találati arányt sikerült produkálniuk.) Szintén ismeretlen az Sz-300 rendszer teljesítménye lopakodó gépekkel, például aknatelepítésre is alkalmas B-2 bombázókkal szemben. Aknákat azonban tengeralattjárókról is lehet telepíteni, s ezen a téren Kína egyelőre tehetetlen.

A Samuel B. Roberts (FFG-58) Dubaiban, szárazdokkban. A Perzsa-öbölben járőrözvén 1988 tavaszán iráni aknára futott

A II. világháború során összesen 2665 hajó süllyedt el vagy sérült meg aknáktól. A kb. 100 000 offenzíven (hajók valószínüsíthető útvonalára) telepített akna közül minden 37. talált. A háború végén Japán körül 12 000 aknát telepítettek, amelyek döbbenetes pusztítást végeztek. Az 1945. április és augusztus közötti időszakban összesen 670 hajó futott aknára, amelyek közül 431 hajó (1,25 millió BRT) elsüllyedt. Itt minden 18. akna pusztított.

Az 1941 decembere és 1945 augusztusa közötti időszakban amerikai tengeralattjárók 4,8 millió bruttó regisztertonnát (BRT) süllyesztettek el. A tengeralattjárókon minden egyes tengerész elvesztésére 560 BRT jutott. A repülőgépekről történő aknatelepítés során ez emberéletenként 3500 BRT-t jelentett. Dollárban kifejezve az aknák egy BRT-t hat dollárért, a tengeralattjárók ötvenöt dollárért süllyesztettek el. Az 1970-es évekig titkosított adatokból kitünik, hogy a torpedókkal szemben az aknák még akkor is költséghatékonyabban pusztítanak el egy BRT-t, ha azokat tengeralattjárókról telepítik.

Németország tengeralattjárói 1942 és 1944 között mindössze 317 aknát telepítettek az USA keleti partjai mentén. Ezek tizenegy hajót süllyesztettek el, illetve okoztak bennük károkat. A fenti időszak alatt összesen nyolc kikötőt sikerült összesítve 40 napig zár alá vonni. A dél-karolinai charlestoni kikötő bejáratát csak tizenhat nap elteltével sikerült megtisztítani. Amerikai tengeralattjárók 658 aknát telepítettek, amelyekre 54 hajó futott, tehát minden 12. akna „talált” magának célt.

Figyelembe véve a technika fejlődését, továbbra is kijelenthető, hogy a tengeri aknák nem veszítettek erejükből. Ahogy az lenni szokott, továbbra is egy lépéssel megelőzik a felkutatásukra és semlegesítésükre szánt eszközöket.

Ha tetszett a cikk, kövesse a
Háború Művészetét a Facebookon!

Még több friss hír

2024. 06. 07., 14:52
Olaszországban és Svédországban bizonyítottak a Magyar Honvédség különleges műveleti katonái NATO gyakorlat keretében, ahol tömeges ejtőernyős ugrás, a logisztikai utánpótlás megszervezése, rajtaütés és beépített területen vívott harc szerepelt a feladataik között, de éleslövészeten is megmutatták felkészültségüket.
2024. 05. 28., 13:25
A Roszatom nukleáris üzemanyagot gyártó részlegéhez, a TVEL-hez tartozó Csepecki Gépgyárban megkezdték azoknak a speciális spirálbordás titáncsöveknek a gyártását, amelyek a világ majdani legnagyobb atomjégtörő hajóján a gőzfejlesztők szerkezeti merevségét biztosítják.
2024. 06. 05., 13:05
Átalakulás kiképzés által, avagy transformation through training – ez a NATO Összhaderőnemi Kiképző Központ (NATO JFTC) mottója, amely többek között a védelmi szervezeten belüli közös és nemzeti kiképzéssel, a koncepciófejlesztéssel, illetve az interoperabilitás elősegítésével foglalkozik.
2024. 05. 24., 10:15
A Flotprom internetes szakportál 2024. május 2-án közzétett információi szerint a Volga mellett fekvő Zelenodolszkban működő Gorkij Hajógyárban, a hónap folyamán két új hadihajót bocsátanak vízre, a Karakurt-osztályú (Project 22800) Tájfun korvettet és a Project 22160 típusú, Viktor Velikij járőrhajót.
2024. 05. 14., 15:51
Az Airbus Helicopters friss bejelentése értelmében, új rendelés érkezett a H145M típusú könnyű, többfeladatú forgószárnyasra: Brunei hat példányt rendelt a hazánk által is hadrendbe állított helikopterből.
2024-05-27 12:25:53
Megvan a következő magyar űrhajós! Kapu Tibor lehet az a magyar, aki a világűrbe mehet - jelentette be közösségi oldalán Szalay-Bobrovniczky Kristóf honvédelmi miniszter. A Magyar Honvédség nagy szerepet vállalt az űrhajósok felkészítésében.
2024-05-21 16:29:52
A NATO Kooperatív Kibervédelmi Kiválósági Központ 2010 óta szervezi meg éves Locked Shields gyakorlatát. Magyarország az idén is sikeresen képviseltette magát a nemzetközi megmérettetésen, mely ezúttal négy napon át, 40 ország 18 csapatának, közel négyezer szakértőjének részvételével zajlott. A magyar csapat az előkelő negyedik helyen zárt.
2024-05-09 15:29:15
Létrejött a közös munka konkrét lépéseinek menetrendjét is tartalmazó együttműködési nyilatkozat a Honvédelmi Minisztérium felügyelete alá tartozó Védelmi Innovációs Kutatóintézet NZrt. (VIKI) és a SAAB svéd vállalatcsoport között – jelentette be Szalay-Bobrovniczky Kristóf honvédelmi miniszter.
2024-04-30 13:06:45
A magyar kormány és a magyar emberek a békében érdekeltek. A Magyar Honvédség képes megteremteni és megvédeni a békét – hangsúlyozta Szalay-Bobrovniczky Kristóf honvédelmi miniszter április 29-én, a Veszprém vármegyei Hajmáskéren, a Nullponti Lő- és Gyakorlótéren, egy páncéltörő-képesség hatásbemutató gyakorlat előtt.
2024-04-29 15:46:31
A NASAMS és Mistral légvédelmi fegyverrendszerek is szerepet kapnak az MH Dánielfy Tibor 205. Légvédelmi Rakétaezred, áprilisban, Újmajorban megrendezett, négyhetes gyakorlatán. A kitelepüléssel az alakulat a Ramstein Legacy 2024-re, a NATO többnemzeti, integrált lég- és rakétavédelmi gyakorlatára készül.
   MÁSOK ÍRTÁK
2024. 06. 18., 11:47
A Bálna Honvédelmi Központ mellett a RepTár Szolnoki Repülőmúzeum, a börgöndi repülőtér és a Pintér Művek Haditechnikai Park is várja a haditechnika iránt érdeklődőket június 22-én, a Múzeumok éjszakáján.
2024. 06. 14., 14:19
A hajdúszoboszlói Hőgyes Endre Gimnázium is bekapcsolódott a Honvéd Kadét Programba.
2024. 06. 11., 13:54
Magas szintű szerb delegáció látogatása Magyarországon.
2024. 06. 10., 14:25
A Magyar Honvédség katonákkal és eszközökkel segíti a megáradt Rába mentén az árvízi védekezést – tájékoztatott Szalay-Bobrovniczky Kristóf, június 10-én, hétfőn.

  JETfly Magazin

A legfrissebb információk szerint Svédország - a légierő modernizációs folyamatának részeként - már 2024 vége előtt dönthet a kiöregedő Lockheed Martin C-130H szállító repülőgép flottájuk cseréjéről.