Az orosz haditengerészet megkezdte a régóta fejlesztés alatt álló Steregushchiy-osztályú korvett tesztjeit. Az elsősorban part menti, sekély vizekre tervezett, viszonylag kis méretű hadihajó iránt számos ország érdeklődik, így exportja is valószínűsíthető. Ha a most megkezdődött tesztelés sikerrel zárul, az orosz flotta legalább húsz darabot rendszerbe kíván állítani a következő években ebből a modern hajóegységből.
Az amerikai LCS (Littoral Combat Ship) projekt orosz változataként emlegetett Steregushchiy-osztály fejlesztése, úgy tünik, révbe ér. Hála az orosz gazdaság elmúlt években tapasztalt dinamikus fejlődésének, immár van pénz a félbeszakadt programok folytatására. A fegyveres erőknek és azon belül a nagyhatalmi érdekek egyik legfőbb érvényesítőjének tekinthető haditengerészetnek immár lényegesen több pénzt folyósít a Vlagyimir Putyin elnök vezette kabinet. A Szovjetunió széthullását követően a flotta a puszta túlélésért küzdött, míg napjainkban már a modernizálásra és az új egységek szolgálatba állítására is van lehetőség, miközben újra megjelentek a világtengereken az őrjáratozó és gyakorlatozó orosz haditengerészeti egységek.

A Steregushchiy-osztályú korvett modellje
Az 1900 tonna vízkiszorítású, 120 főnyi személyzettel rendelkező Steregushchiy-osztály SS-N-26 hajók elleni és SA-N-8, illetve SA-N-9 repülőeszközök elleni rakétákkal van felszerelve. A csöves tüzfegyvereket egy 100 mm-es és két 30 mm-es Gatling gépágyú képviseli, továbbá van beépített torpedóvető rendszere is. A hajó egy feltöltéssel akár 15 napig is folyamatosan őrjáratozhat a part menti sekély tengerszakaszokon, illetve csekély merülése miatt behatolhat a folyók torkolatába is. Bár az amerikai fejlesztésektől számos tekintetben elmarad (meghajtás, stealth technológia, elektronikai rendszerek), de annál lényegesen olcsóbb (155 helyett csupán 60 millió dollár), így széleskörüen elterjedhet ez a hajótípus. Az első egység, az osztály névadója már elkészült, a Soobrazitelnyi névre hallgató második 2008-ban, míg a harmadik, a Boikyy 2009-ben kerülhet a flotta állományába.
Érdekesség, hogy az amerikaiak a költségek jelentős túllépése miatt felfüggesztették a saját LCS projektjük egyik részét. A prototípusokat ugyanis két cég párhuzamosan építette, az LCS 1 és az LCS 3 típusjelzésüt a Lockheed Martin, míg az LCS 2 és az LCS 4 típusjelzésüt a General Dynamics cég fejlesztette. A két, párhuzamosan futó fejlesztés közül akarták a győztest kiválasztani – amelyből 55 darabot kívánnak rendszerbe állítani a jövőben –, azonban a Lockheed Martin egyik egységének építését a jelentős költségtúllépés miatt leállították, a másikat viszont befejezik.