2023. 03. 21. kedd
Benedek
: 399 Ft   : 374 Ft Benzin: 625 Ft/l   Dízel: 687 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

A britek kiemelnének egy elsüllyedt német tengeralattjárót

Art of WAR  |  2007. 09. 13., 19:16

A búvárhajót 1945. december 4-én, az észak-írországi Malin Headtől 16 mérföldnyire északnyugatra süllyesztették el a győztes hatalmak az Operation Deadlight keretében. Ez a hajóegység egyike volt annak a 115 db zsákmányolt U-Bootnak, melyeket a háború után, 1945–1946 telén robbantással vagy repülőgépek fedélzeti fegyvereivel hullámsírba küldtek. Az U-778 kiemeléséről már megszülettek az előzetes elképzelések, de az időpontot eddig még nem hozták nyilvánosságra. A búvárhajót felújítás után a Derryben lévő tengerészeti múzeumban kívánják kiállítani.

A nemrég felfedezett U-778-as jelzésü német U-Boot tulajdonképpen a VIIC hajóosztály egyik példánya. Ezt a változatot a II. világháború elején a VIIB altípusból fejlesztették tovább. A típusból végül összesen 568 db-ot állítottak szolgálatba. Közülük az első hajó, az U-69-es 1940-ben állt csatasorba. A modellből számos – ma is közismert – példányt tartanak számon. A leghíresebb talán az U-96-os, amely a mozikban vetített Das Boot címü filmben szerepelt. A háború végén, 1944–45-ben néhány darabot Snorkellel is felszereltek. A VIIC típusú tengeralattjárókat általában 5 – elöl 4, hátul 1 – torpedóvető csővel gyártották.

A 161-es gyári számú U-778 építési munkálatai 1943. július 3-án a wilhelmshaveni Kriegsmarinenwerftben kezdődtek. A búvárhajót 1944. július 7-én állították szolgálatba a Harmadik Birodalom tengeralattjáró-flottájánál. Parancsnoka a háború végéig Ralf Jürs kapitány volt. A hajót először 1945. február 28-áig a 31. flotta állományában kiképzésre küldték, majd ezt követően, március 1-jétől május 8-áig a 11. flotta kötelékében frontszolgálatra vezényelték. Az U-778-as első és egyben utolsó őrjáratán azonban nem rongált meg és nem süllyesztett el egyetlen ellenséges hajót sem. Végül 1945. május 8-án a norvégiai Bergenben sértetlenül lett a szövetségesek hadizsákmánya. Onnan a skóciai Loch Ryanba szállították, ahol előkészítették az Operation Deadlight fedőnév alatt a tengerbe süllyesztésre. Előtte azonban minden hajóból kiszerelték az Enigma kódológépeket, valamint az értékes fémeket, mint például a sárgarezet. Az U-778-as hajó 1945. december 4-én Inishtrahull Lighttól 11 mérföldnyire északkeletre merült el a tengerben.

A II. világháború befejezése után, 1945. november 25. és 1946. február 12. között hajtották végre az Operation Deadlightot. Ennek során a zsákmányul lefoglalt 154 db német U-Bootból összesen 115 db – IID, VII, IXC, IXD, valamint XXI típusú – búvárhajót süllyesztettek el az Észak-Írország partjainál lévő Lisahallynél, illetve a skóciai Loch Ryannál. Ezek egy részénél a fedélzeti nyílásokba és torpedócsövekbe tett robbanóanyagok, a maradéknál pedig repülőgépek fedélzeti fegyverei adták meg a „kegyelemdöfést”. Ilyen szigorúan titkos bevetéseken próbálták ki például a hajó hajó elleni Squid rakétákat is. Utolsóként 1946. február 12-én 10 óra 04 perckor az U-3514-es vonult hullámsírba. A búvárhajót géppuskákkal és bombákkal felszerelt repülőgépek süllyesztették el. A maradék 39-et különböző kísérleti célokra használták tovább, de végül ezek is a tengerben fejezték be a pályafutásukat. Az U-1105-öt például 1948-ban Potomacnál egy robbantási kísérlet során süllyesztették el.A legutóbb – 70 méter mélyen – megtalált U-778 jelenleg 16 mérföldnyire északnyugatra található Malin Headtől. A hajótestet és a rozsdás torpedóvető csöveket 60 év alatt szépen birtokba vette a tenger élővilága. A német tengeralattjáró kiemeléséhez mindenképpen szükség lesz egy platformra is, amelyre majd ráemelhetik, és azzal elszállíthatják az „acélcápát”. A tervek szerint egy alapos felújítás után a Derryben lévő tengerészeti bázison és múzeumban készülnek kiállítani a búvárhajót.Derry polgármestere szintén lelkesen támogatja a kiemelést, sőt már a kérelmet is benyújtották az illetékes dublini tengerészeti hivatalnak. A nyár folyamán, a nemzetközi vizeken lévő helyszínen, filmfelvételeket is készítettek az U-778-ról. A forgatást megkönnyítette, hogy a tengeralattjáró környékén nagyon tiszta a víz. A kiemeléshez szükséges különféle engedélyek beszerzése már folyamatban van, és könnyebbséget jelent, hogy az U-Boot nem számít háborús kegyhelynek, mivel nem harci cselekményben süllyedt el, és fedélzetén nem halt meg senki.

Az atlanti csata 1939. szeptember 3-án kezdődött, amikor az első német tengeralattjáró – az U-30-as – elsüllyesztette az Athenia nevü személyszállító hajót. A kezdeti látványos sikerek csúcspontja 1942 júliusában volt, amikor az U-Bootok mindössze egy hónap alatt 143 db hajót süllyesztettek el. Az amerikaiak bekapcsolódása után alaposan megváltozott a búvárhajók elleni taktika is. 1943 márciusától már sikeresen feltörték a német tengerészeti kódokat, attól kezdve fölénybe került a tengeralattjáró-elhárítás. Végül a németek mégis összesen 3500 db kereskedelmi hajót és 175 db hadihajót süllyesztettek el, ám a flottájuk is nagy veszteségeket szenvedett, ugyanis a háború során 783 db tengeralattjárójuk pusztult el.

Ha tetszett a cikk, kövesse a
Háború Művészetét a Facebookon!

Még több friss hír

2023. 02. 15., 09:21
Nem csak az új technológia fejlesztésére kell összpontosítanunk, hanem arra is, hogy a már meglévő technológiákat innovatív, újszerű módon alkalmazza a haderő a védelmi és támadó funkciókra.
2023. 02. 14., 09:11
A Duna vízén háromnapos kiképzés keretében tesztelte az MH vitéz Bertalan Árpád 1. Különleges Műveleti Dandár harctámogató osztagának állománya február nyolcadikától a különleges műveleti képességfejlesztés keretében átépített, újonnan navigációs műszerekkel felszerelt Zodiac Pro 850 típusú hajókat.
2023. 02. 09., 10:25
Banglades ugyan a világ egyik legszegényebb országa, de a haditengerészet védelmi erőinek egyik legfontosabb része, mivel a nagy kiterjedésű Bengáli-öböl, az itt található fontos nemzetközi kikötők, haditengerészeti támaszpontok, valamint a területhez kapcsolódó gazdasági övezet védelméért is felelős.
2023-02-28 13:31:33
2023 februárjában megalakult a Védelmi Innovációs Kutatóintézet Nonprofit Zrt.-t (VIKI). Koncepciója szerint a VIKI a kettős hasznosítású, azaz polgári és katonai célra egyaránt alkalmazható technológiák feltérképezésére és annak védelmi célú hasznosításának támogatására hivatott.
   MÁSOK ÍRTÁK
2023. 03. 20., 13:40
Az MH II. Rákóczi Ferenc Műszaki Ezred képességei fenntartásához és növeléséhez nélkülözhetetlenek azok a technikai eszközök, amelyek a Honvédelmi és Haderőfejlesztési Program keretén belül folyamatosan érkeznek az ezredhez.
2023. 03. 20., 13:15
Az Airbus érkezése várostörténeti jelentőséggel bír, a város gazdasága új szintre lépett.
2023. 03. 17., 14:03
Gépjármű vezetői kiképzésen vett részt a közelmúltban az MH 1. Tűzszerész és Folyamőr Ezred logisztikai századának állománya, tábori körülmények között.
2023. 03. 16., 14:41
A szlovén parlament védelmi bizottsága jóváhagyta a fegyveres erők (SAF) hosszú távú fejlesztésére vonatkozó határozatot, amely korábbra tervezi a védelmi kiadások növelését – közölte a szlovén közszolgálati televízió március 8-án, szerdán.

  JETfly Magazin

Befejeződött az Airbus H225M típusú, közepes szállító helikopterek magyar katonai típusalkalmassági vizsgálata. A megrendelt tizenhat többcélú helikopterből kettőt ez év júliusában adnak át az Airbus Helicopters franciaországi, Marignane-i gyártó központjában.