2024. 06. 16.
Jusztin
: 398 Ft   : 372 Ft Benzin: 625 Ft/l   Dízel: 687 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

A múlt csodafegyvere – az ember vezette torpedó

Art of WAR  |  2008. 02. 20., 19:37

Az angol Cornwall megyei National Maritime Museumban 2008. január 28-án egy különleges tengeri harceszközzel nyílt meg az Under The Sea nevű kiállítás. A falmouthi intézmény egy 1930-as évekbeli, olasz gyártmányú emberi torpedó replika változatát szerezte be gyűjteménye számára. 1941. december 18–19-én éjszaka Alexandria kikötőjében három ilyen szerkezettel hajtottak végre váratlan támadást az angol flotta hadihajói ellen. E sikeres akció során süllyedt el a HMS Valiant és a Queen Elizabeth csatahajó, valamint megsérült két másik hajó is. Most bemutatjuk ezeket a veszélyes fegyvereket.  

Az ember által irányítható torpedó eredete egészen az I. világháború előtti időkig nyúlik vissza. E különleges találmányt először az olasz Regia Marina megrendelésére fejlesztették ki, az ötlet helyénvalóságát pedig két olasz békaember, Raffaele Paolucci és Raffaele Rossetti bizonyította. A bátor búvárok akkor még kísérleti stádiumban lévő emberi torpedóikkal – melyeket Mignattának, azaz Piócának neveztek – 1918. november 1-jén Pólába (Isztria), az osztrák–magyar hadikikötőbe manővereztek, ahol tapadóaknákkal elsüllyesztették a Viribus Unitis csatahajót és a Wien teherszállítót. Mivel nem rendelkeztek megfelelő légzőkészülékkel, ezért az akció után a víz fölé kellett emelkedniük. Ezután azonban rövidesen felfedezték és elfogták őket.

Egy ember vezette torpedó rajza

A fejlesztést – az I. világháborús tapasztalatok alapján – 1929-ben vették újra elő. A Siluro a Lenta Corsa (SLC = lassan haladó torpedó) tulajdonképpen egy elektromos meghajtású, tenger alatti müveletekhez kialakított titkos harceszköz volt. Az SLC személyzetét két búvár alkotta, akik lovaglóülésben, egymás mögött helyezkedtek el. A fegyver tökéletesítése Teseo Tesei (1919–1941) nevéhez füződik, aki 1931-től a Livornói Tengerészeti Akadémián, Elios Toschival együtt készítette el a később „Maiale” (Malacka) becenévre keresztelt emberi torpedót. Az 1936-os próbák során e szerkezettel már 2 órát lehetett a víz alatt tartózkodni. A további munkálatok során végül sikerült az elektromos meghajtást tökéletesíteni, valamint használható navigációs müszert készíteni, illetve a megfelelő légzőkészülék és búváröltözék problémáit is megoldani. Az 5,5 m hosszú, 0,5 m átmérőjü torpedó orrába – egy könnyen eltávolítható – kb. 250-300 kg tömegü időzített robbanófejet (tapadóakna) szereltek, amelyet azonban könnyen le lehetett választani. Az SLC-vel maximálisan 30 m mélyre lehetett lemerülni. Ezenkívül 4 km/h sebességgel haladhatott, miközben hatótávolsága 16 km volt. A szerkezeten lévő kiegyenlítőtartályok és a sürített levegő segítségével a békaemberek – szükség esetén – akár azonnali lemerülésre is képesek voltak. A torpedólovasok az Angliában szabadalmaztatott ún. Davies-féle légzőkészülék olasz változatával akár már 6 órát is víz alatt tölthettek. A bevetési területre többnyire közepes tengeralattjárók szállították az SLC-ket, amelyekből egyidejüleg három ilyen eszközt is hordozhattak a zárt hengeres konténereikben. Az egyenként kibocsátott emberi torpedók a cél előtti utolsó szakaszt már önállóan tették meg.

Lélekvesztő...

1938-ban a fegyverként is bevethető eszközöket a Junio Valerio Borghese herceg, fregattkapitány X. MAS – de az álcázás végett a 10. gyorsnaszád elnevezésü – flottillájába vonták össze. A békaembereket szintén titokban képezték ki az SLC-k irányítására. A különleges egység irányítását utóbb Ernesto Forza fregattkapitány vette át. Borghese herceg pedig a Sciré nevü naszád parancsnoka lett, amely 1941 decemberében Alexandria közelébe szállította azt a három emberi torpedót, amelyek csapást mértek a britek közel-keleti flottájára. Mint ismert, a 3 db Maiale legénysége december 18–19-én éjjel sikeresen elsüllyesztette a HMS Valiant és a HMS Queen Elizabeth csatahajókat. A harmadik detonáció a Sagona tanker alatt következett be, amely leszakította a hajó farát a hajócsavarral együtt. Ezen kívül megsérült még a Jarvis nevü romboló is, amely éppen üzemanyagot vételezett, és szerencsétlenségére a közelben tartózkodott. A sekély vízben leült hajókat végül helyreállították, és újból szolgálatba állították, de addig is néhány hónapra kiestek a tengeri küzdelmekből.Az olaszok ezen kívül kifejlesztették még az emberi torpedó egy másik változatát is, a Siluro San Bartolomeot (SSB), azonban ezek már nem kerültek bevetésre. Már az olaszok első támadásai után sikerült az angoloknak a hátrahagyott szerkezetekből zsákmányolniuk. E példányokat aztán hazaszállították, és alaposan áttanulmányozták. Angliában végül lemásolták és elkészítették saját változataikat, amelyeket Chariotnak neveztek el. 1943 elején Palermo, majd 1944-ben La Speiza kikötőjében már ők is eredményesen alkalmazták a torpedóikat. Rajtuk kívül még a németek (Neger, Mohr, Marder, Biber), a japánok (Kaiten) és a szovjetek (Siren) is terveztek hasonló konstrukciókat, napjainkban pedig az USA különleges alakulatai közül a Navy SEAL használja a modern szonár- és GPS-berendezésekkel felszerelt SDV (Swimmer Delivery Vehicle) és STD (Swimmer Transport Device) jármüveket.

Az emberi torpedók több filmben is feltüntek, így például az 1958-as „The Silent Enemy” vagy a Michael Caine főszereplésével bemutatott A sas leszállt (The Eagle Has Landed) címü nagy sikerü produkcióban. A legújabban pedig az Ian Fleming által írt népszerü James Bond filmben (On Her Majesty’s Secret Service) is látható volt egy változata.

Az angol cornwalli Nemzeti Tengerészeti Múzeum nemrégiben jutott hozzá az 1930-as években alkalmazott olasz emberi torpedó replika változatához, amelyet a tenger alatti titkos müveletekre terveztek. E szerkezetet ezután a fő kiállítási részlegben helyezték el, ahol más – az óceánokat meghódító – vízi jármüvek és eszközök is láthatók. Az Under The Sea nevü tárlatot 2008. január 28-án, Falmouthban nyitották meg a nagyközönség számára. Az SLC azért különleges darab, mert Angliában ezen kívül mindössze három eredeti példánya maradt fenn. A North Yorkshire-i Malton közelében lévő Eden Camp Múzeumban egy zsákmányolt olasz Maiale látható, továbbá Portsmouthban egy szépen felújított angol Mark II-es, valamint 1992 óta Milton Keynesben is egy brit Mark I-es található. Ezen kívül még Velencében, a Tengerészettörténeti Múzeumban szintén egy eredeti SLC, illetve az egyesült államokbeli Connecticutban lévő Grotonban, az ottani tengerészeti múzeumban is van egy olasz SSB Maiale kiállítva.

Ha tetszett a cikk, kövesse a
Háború Művészetét a Facebookon!

Még több friss hír

2024. 06. 07., 14:52
Olaszországban és Svédországban bizonyítottak a Magyar Honvédség különleges műveleti katonái NATO gyakorlat keretében, ahol tömeges ejtőernyős ugrás, a logisztikai utánpótlás megszervezése, rajtaütés és beépített területen vívott harc szerepelt a feladataik között, de éleslövészeten is megmutatták felkészültségüket.
2024. 05. 28., 13:25
A Roszatom nukleáris üzemanyagot gyártó részlegéhez, a TVEL-hez tartozó Csepecki Gépgyárban megkezdték azoknak a speciális spirálbordás titáncsöveknek a gyártását, amelyek a világ majdani legnagyobb atomjégtörő hajóján a gőzfejlesztők szerkezeti merevségét biztosítják.
2024. 06. 05., 13:05
Átalakulás kiképzés által, avagy transformation through training – ez a NATO Összhaderőnemi Kiképző Központ (NATO JFTC) mottója, amely többek között a védelmi szervezeten belüli közös és nemzeti kiképzéssel, a koncepciófejlesztéssel, illetve az interoperabilitás elősegítésével foglalkozik.
2024. 05. 24., 10:15
A Flotprom internetes szakportál 2024. május 2-án közzétett információi szerint a Volga mellett fekvő Zelenodolszkban működő Gorkij Hajógyárban, a hónap folyamán két új hadihajót bocsátanak vízre, a Karakurt-osztályú (Project 22800) Tájfun korvettet és a Project 22160 típusú, Viktor Velikij járőrhajót.
2024. 05. 14., 15:51
Az Airbus Helicopters friss bejelentése értelmében, új rendelés érkezett a H145M típusú könnyű, többfeladatú forgószárnyasra: Brunei hat példányt rendelt a hazánk által is hadrendbe állított helikopterből.
2024-05-27 12:25:53
Megvan a következő magyar űrhajós! Kapu Tibor lehet az a magyar, aki a világűrbe mehet - jelentette be közösségi oldalán Szalay-Bobrovniczky Kristóf honvédelmi miniszter. A Magyar Honvédség nagy szerepet vállalt az űrhajósok felkészítésében.
2024-05-21 16:29:52
A NATO Kooperatív Kibervédelmi Kiválósági Központ 2010 óta szervezi meg éves Locked Shields gyakorlatát. Magyarország az idén is sikeresen képviseltette magát a nemzetközi megmérettetésen, mely ezúttal négy napon át, 40 ország 18 csapatának, közel négyezer szakértőjének részvételével zajlott. A magyar csapat az előkelő negyedik helyen zárt.
2024-05-09 15:29:15
Létrejött a közös munka konkrét lépéseinek menetrendjét is tartalmazó együttműködési nyilatkozat a Honvédelmi Minisztérium felügyelete alá tartozó Védelmi Innovációs Kutatóintézet NZrt. (VIKI) és a SAAB svéd vállalatcsoport között – jelentette be Szalay-Bobrovniczky Kristóf honvédelmi miniszter.
2024-04-30 13:06:45
A magyar kormány és a magyar emberek a békében érdekeltek. A Magyar Honvédség képes megteremteni és megvédeni a békét – hangsúlyozta Szalay-Bobrovniczky Kristóf honvédelmi miniszter április 29-én, a Veszprém vármegyei Hajmáskéren, a Nullponti Lő- és Gyakorlótéren, egy páncéltörő-képesség hatásbemutató gyakorlat előtt.
2024-04-29 15:46:31
A NASAMS és Mistral légvédelmi fegyverrendszerek is szerepet kapnak az MH Dánielfy Tibor 205. Légvédelmi Rakétaezred, áprilisban, Újmajorban megrendezett, négyhetes gyakorlatán. A kitelepüléssel az alakulat a Ramstein Legacy 2024-re, a NATO többnemzeti, integrált lég- és rakétavédelmi gyakorlatára készül.
   MÁSOK ÍRTÁK
2024. 06. 14., 14:19
A hajdúszoboszlói Hőgyes Endre Gimnázium is bekapcsolódott a Honvéd Kadét Programba.
2024. 06. 11., 13:54
Magas szintű szerb delegáció látogatása Magyarországon.
2024. 06. 10., 14:25
A Magyar Honvédség katonákkal és eszközökkel segíti a megáradt Rába mentén az árvízi védekezést – tájékoztatott Szalay-Bobrovniczky Kristóf, június 10-én, hétfőn.
2024. 05. 31., 12:16
Dr. Böröndi Gábor vezérezredes, a Honvéd Vezérkar főnöke és Gheorghiţă Vlad vezérezredes, a Román Fegyveres Erők vezérkari főnöke időszerű katonai kérdésekről egyeztettek bilaterális tárgyalás keretében Hódmezővásárhelyen, május 30-án, az MH Kinizsi Pál 30. Páncélozott Gyalogdandárnál tartott határmenti találkozójukon.

  JETfly Magazin

A legnagyobb nemzetközi légitársaság újabb jelentős lépést tett a légi közlekedés károsanyag-kibocsátásának csökkentéséért. Az Emirates több más járatához hasonlóan, már a Szingapúrból induló repülőgépeit is környezetkímélőbb üzemanyaggal üzemelteti.