Az indiai haditengerészet jelenlegi egyetlen repülőgép-hordozója, a Viraat gyakorlatilag fedélzeti légierő nélkül maradt, mivel a repülőgép-hordozón alkalmazott Sea Harrier típusú repülőgépek nagy része már nincs hadra fogható állapotban. Ez azt jelenti, hogy a Viraat sem megvédeni nem tudja magát, sem csapást nem tud mérni az ellenfélre.
Napjainkban az indiai haditengerészet talán tíz darab üzemképes Harrier típusú repülőgéppel rendelkezik, amelyek a közeljövőben esnek át egy modernizációs nagyjavításon. A munkálatokat az indiai Hindustan Aeronautics cég fogja végrehajtani. A tervek szerint a repülőgépek modernizációja 2009-re kell hogy befejeződjön, és több mint 115 millió dollárba kerül. Amíg azonban ez nem zajlik le, gyakorlatilag üzemképtelenek.
A Sea Harrier az egyetlen repülőgéptípus Indiában, amelyet a Viraat repülőgép-hordozóra adaptáltak. India 30 darabot szerzett be a típusból, amelyeknek az üzemeltetés során, különböző repülőgép-katasztrófák alkalmával több mint felét elvesztették. A helyzetet nehezíti, hogy a javítás nem egyszerü, mivel a típus gyártásával már leálltak. Az utóbbi években India megpróbált Sea Harrier típusú repülőgépeket beszerezni Nagy-Britanniából.
A helyzet javítása érdekében az indiai haditengerészet javaslatot terjesztett elő, amely értelmében 17 darab Goshawk típusú kiképző-harci repülőgépet kíván beszerezni. Ezen kívül az indiai flotta várja, hogy megérkezzenek Oroszországból azok a MiG–29K/KUB vadászrepülőgépek, amelyeket a Gorskov Admirális repülőgép-hordozóval kapcsolatos szerződés keretében vásároltak.
A Gorskov Admirális felújítási munkáinak határideje már többször módosult, ezért Delhi felülvizsgálta a Viraat rendszerből történő kivonását. A Viraat több mint 50 éve épült Nagy-Britanniában, és a tervek szerint 2010-ig maradt volna rendszerben. Mivel a Gorskov Admirális a jelenlegi adatok alapján nem korábban, mint 2012-ben érkezik meg, így a Viraat tovább marad kényszerü szolgálatban.