2024. 04. 22. hétfő
Csilla, Noémi
: 395 Ft   : 371 Ft Benzin: 625 Ft/l   Dízel: 687 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Izraeli csapásmérő tengeralattjárók Irán partjainál?

Art of WAR  |  2008. 04. 20., 19:17

A két ország között fennálló politikai feszültség egyre többször ragadtatja kardcsörtető kijelentésekre a politikusokat. Irán a zsidó állam elpusztításával fenyegetőzik, míg az izraeliek mindent elsöprő légicsapásokkal és végső esetben akár nukleáris fegyver bevetésével is támadnák a perzsákat. Az izraeli csapásmérés azonban nem csak a levegőből, hanem a tenger alól is érkezhet, amennyiben sikerül észrevétlenül Irán partjainak közelébe juttatni egy vagy több tengeralattjárójukat.

Halálosztó Delfinek

Az izraeli haditengerészetnek jelenleg 6 darab korszerü dízelmotoros tengeralattjárója van, ezek közül 3 tartozik a modern, német gyártmányú Dolphin (Delfin) osztályba. A HDW kieli és a TNSW emdeni gyárában az amerikai segélyekből származó pénzből készült tengeralattjárókat az izraeliek átalakították, és nukleáris töltetek hordozására is alkalmas cirkálórakétákkal szerelték fel. További két hasonló, de modernebb egység beszerzése is folyamatban van. A két új Delfin darabára körülbelül 650 millió USD körül mozog, de ezekbe a példányokba már gyárilag beépítik az üzemanyagcellás meghajtást is, így ezek a tengeralattjárók egy hetet is meghaladó ideig képesek a felszín alatt tartózkodni. Ennek a meghajtásnak köszönhetően a Delfinek rendkívül halk üzemüek, bemérésük és megsemmisítésük komoly kihívást jelent. Az első három Delfin nem rendelkezik ezzel a meghajtással.A meglévő példányok  modernizálása is azt támasztja alá, hogy ezeket hosszú távú, a hazai kikötőktől távol lévő hadmüveleti területeken történő alkalmazásra szánják. A legfontosabb, hogy megnövelték az üzemanyag-kapacitást, így a Delfinek hosszabb ideig tudnak járőrözni. A torpedóvetőcsövek méretét 650 mm-re növelték, mivel így nagyobb hatótávolságú rakétákat tudnak befogadni és indítani.Az 57 méter hosszú, 1925 tonna vízkiszorítású Delfin-osztályú tengeralattjárókat nukleáris töltetek hordozására is alkalmas 1500 km hatótávolságú cirkálórakétákkal szerelték fel. Szintén megtalálható az arzenálban a 135 kilométer hatótávú Harpoon rakéta. Ezeket a rakétákat a torpedóvetőcsövekből indítják. Az egységek 16 torpedót és/vagy rakétát hordozhatnak, amelyeket az orrban található tíz vetőcsőből indíthatnak (a tízből négy nagyméretü 650 mm átmérőjü cső). A Delfinek valószínüleg a világ legmodernebb nem nukleáris meghajtással rendelkező tengeralattjárói, személyzetük 35 fő, és akár 200 méter mélységben is biztonságosan tevékenykedhetnek. A módosított egységek egy feltöltéssel mintegy 10000 kilométert tehetnek meg, így legalább 50 napig járőrözhetnek.

Problémák hosszú sora

Amennyiben Izrael légitámadást indítana az iráni nukleáris létesítmények, illetve a hadsereg vagy az Iszlám Forradalmi Gárda ellen, akkor ezt csak úgy tudja kivitelezni ha megsérti a környező arab államok légterét. Ez azonban diplomáciai bonyodalmakat okozhat, ráadásul veszélybe kerülhet a visszatérő csapásmérő kötelék is. Viszont ha a nemzetközi vizeken keresztül juttatnak el tengeralattjárókat az Indiai-óceánra vagy a Perzsa-öbölbe, akkor közvetlen közelről támadhatják manőverező robotrepülőgépekkel vagy rakétákkal az iráni célpontokat. Ahhoz, hogy ezt megvalósítsák valahogyan el kell juttatni a célterületre a tengeralattjárókat, ami cseppet sem egyszerü feladat.

A Földközi-tengerről a Szuezi-csatornán észrevétlenül nem lehet átjuttatni őket, hacsak egy nagyobb tanker rakterébe nem rejtik el őket. Ez viszont müszakilag is nehéz feladat, ráadásul kockázatos egy esetleges egyiptomi átvizsgálás miatt. A Gibraltári-szoroson áthajózva, Afrikát megkerülve legalább egy hónap lenne az út, ez pedig a váltás és az utánpótlás megszervezése miatt nehézkes. Márpedig a hagyományos meghajtású izraeli tengeralattjáróknak időnként üzemanyag felvételre van szükségük, ellentétben a nukleáris meghajtású típusokkal, melyek akár hónapokig a felszín alatt maradhatnak. Elméletileg a vörös-tengeri izraeli kikötőből, Eilatból is indíthatóak lennének a tengeralattjárók, a gyakorlatban azonban ez is szinte kivitelezhetetlen, hiszen a rendkívül szük akabai-öbölben és az arab államok által ellenőrzött Vörös-tengeren is szinte lehetetlen észrevétlenül végighajózni.Marad az a verzió, hogy a tengeralattjárók csak a második vagy harmadik csapásmérő vonalat jelentenék és a repülőgépek, illetve a szárazföldi indítású rakéták után vetnék be őket méghozzá hagyományos robbanófejjel a Földközi-tenger biztonságos vizeiről.

Csapás, ellencsapás

Természetesen elképzelhető egy olyan variáció is, hogy az izraeliek Afrika megkerülésével az Atlanti-óceánon keresztül eljuttatják tengeralattjáróikat a térségbe, és azokat az amerikaiak segítségével látják el üzemanyaggal és fegyverzet pótlással. Ez esetben a támadást hivatalosan izraeli egységek hajtanák végre és pusztán a logisztikában müködnének közre az amerikaiak. Irán szempontjából azonban ez egyenértékü lenne az USA teljes bekapcsolódásával a konfliktusba, így a fegyveres megtorlás sem váratna magára sokat. Amennyiben végre is hajtják az izraeli tengeralattjárók a megelőző csapást, a hatalmas méretü Irán területén elhelyezkedő összes célpontot nem fogják tudni egyszerre megsemmisíteni, így a válaszcsapás is elkerülhetetlen. Katonai szakértők sokszor figyelmeztettek már, hogy Irán nem hasonlítható Irakhoz. Egyrészt nem arabok, hanem perzsák, akiknek egészen más a mentalitása és a motivációja. Másrészt bármennyire is szélsőséges irányzat van hatalmon, az választások útján került hatalomra, ellentétben a néhai Szaddam Husszein nevével fémjelzett diktatórikus rendszerrel. Egy belső lázadásnak minimális az esélye, a lakosság pedig származásilag és vallásilag (döntő többségben síita muszlim) is sokkal homogénebb, mint a szomszédos Irakban. Lakosságszámát tekintve is több mint duplája Irán Iraknak, a fegyveres erők jelentős része pedig fanatikus iszlám harcos, aki kész meghalni hazájáért és az eszméért amiben hisz, ellentétben a kis túlzással az első puskalövésre szétfutó irakiakkal. Jellemző adat, hogy az iráni fegyveres erők 44 hadosztályából 12 tartozik csak a hadsereg szárazföldi csapatainak állományába, míg a maradék 32 a fanatikus önkéntesekből álló Iszlám Forradalmi Gárda alárendeltségében tevékenykedik. Az hiú ábránd csupán, hogy egyetlen csapással – hacsak nem egy totális nukleáris háborúval – megsemmisíthető az iráni haderő. Egy ilyen jellegü támadást azonban Izrael nem kockáztathat meg, hiszen az akár világméretü konfliktushoz és több tízmillió ember halálához vezethet…

Ha tetszett a cikk, kövesse a
Háború Művészetét a Facebookon!

Még több friss hír

2024. 03. 18., 13:56
Az Oroszország és Ukrajna közötti háborúban mindkét fél, de elsősorban az ukránok több ízben bevettettek különböző típusú és méretű (pl. Sea Baby, Magura, stb.), robbanóanyaggal megrakott drónhajókat, hogy ezekkel mérjenek csapást az ellenfél tengeri és kikötői célpontjaira.
2024. 03. 11., 11:50
Az MH Klapka György 1. Páncélosdandár katonái többhetes elméleti és gyakorlati képzés keretében sajátították el a Spike LR2 típusú páncéltörő rakéta használatát és karbantartását, a tatai laktanyában, illetve a Magyar Honvédség Központi Gyakorlóterén, a Bakonyban.
2024-04-04 12:53:29
„Európa legmodernebb tüzérségi lövedékeket gyártó fegyvergyártóműve épül Várpalota keleti városrészén – húzta alá prof. dr. Palkovics László, az N7 Holding Nemzeti Védelmi Ipari Innovációs Zrt. vezérigazgatója a Várpalotai Védelmiipari Komplexum 155 milliméteres tüzérségi lőszereket gyártó épületének alapkőletételén, április 3-án, szerdán.
2024-03-25 13:49:47
„Az ejtőernyős állomány képességének fenntartása kihívás, felkészítésük nehéz, ám az alkalmazásuk pillanatában rendkívül fontos, nélkülözhetetlen szerepet kapnak” – nyitotta meg kötetlen hangnemben a 2024-es ejtőernyős napot Sánta Gábor dandártábornok, az MH vitéz Bertalan Árpád 1. Különleges Műveleti Dandár parancsnoka.
2024-03-18 15:07:54
2024-ben az EUFOR parancsnoki teendőit ellátó nemzet, így magyar csoport biztosítja a misszió MEDEVAC (Medical Evacuation), azaz egészségügyi kiürítési képességét. Beszélgetés a misszióra való felkészülés részleteiről és a külföldi szolgálat körülményeiről Dajka Attila alezredessel, az EUFOR Helikopter Alegység parancsnokával és dr. Forgács Levente hadnaggyal, az alegység egyik orvosával.
   MÁSOK ÍRTÁK
2024. 04. 19., 10:08
A NATO a világ legnagyobb, legsikeresebb és valóban működő katonai védelmi szövetsége, de nincs NATO a nemzeti haderők nélkül – jelentette ki a honvédelmi miniszter április 18-án, csütörtökön Nyíregyházán.
2024. 04. 17., 13:42
Fodor László számtalan alkalommal és szerepkörben bizonyította, hogy a hazai lövészet központi alakja, hiszen többek között lövészetvezető, bíró, edző, fegyvermester és szerszámkészítő. Nem mellesleg, közelgő nyugdíjba vonulása előtt több, mint négy évtizeden át vezette a szentendrei laktanya lőterét.
2024. 04. 16., 12:25
Ma már alig emlékszik valaki Tankó Béla grafikusművészre, aki az ötvenes évektől kezdődően a nyolcvanas évek elejéig alkotott.
2024. 04. 16., 10:37
Tizennyolc nemzet hallgatóinak részvételével kezdődött a 44. Nemzetközi Katonai Megfigyelő Tanfolyam április 8-án, az MH Béketámogató Kiképző Központban.

  JETfly Magazin

A magyar főváros légikikötője ismét elnyerte a Skytrax „Kelet-Európa legjobb repülőtere” címét a World Airport Awards díjátadón. Az idei már zsinórban a tizenegyedik alkalom, amikor a Budapest Airport az utasok visszajelzése alapján kiérdemelte a rangos elismerést.