2025. 07. 09. szerda
Lukrécia
: 401 Ft   : 342 Ft Benzin: 625 Ft/l   Dízel: 687 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Mistral-osztályú helikopterhordozók

Art of WAR  |  2006. 03. 14., 07:39

A Francia Haditengerészet szolgálatba állította az első Mistral-osztályú partraszállító hajóját, mely helikopterek és kétéltű járművek szállítására egyaránt alkalmas. A 21.000 tonnás, közel 200 méter hosszú hadihajó a legmodernebb amerikai egységek mintájára készült, fedélzetén akár 16 helikopter is állomásozhat.

A Francia Haditengerészet 1990 és 98 között két, 12.000 tonnás könnyü partraszállító hajót állított rendszerbe a Foudre-t és a Siroco-t. Ezen kívül két, még a 60-as években rendszeresített 8.000 tonnás partraszállító egységük van, az Ouragan és az Orage, melyek felváltása immár elodázhatatlanná vált. Pótlásukra 2000-ben két, az eddigieknél lényegesen nagyobb méretü és harcértékü egységet rendeltek, melyek már nemcsak kétéltü jármüvek indítására és fogadására alkalmasak, hanem sokkal inkább helikopterhordozónak minősülnek. Az első egység építése 2001-ben kezdődött a Brestben, vízre bocsátására 2004-ben került sor. Érdekesség, hogy a hajók orr-részét Saint-Nazaire-ben gyártották.

Az elavult Ouragan és testvérhajójának felváltására készült a Mistral-osztály

Jól átgondolt felépítésüknek és modern elektronikai rendszereiknek köszönhetően többféle feladat végrehajtására is alkalmasak a Mistral-osztályú hajók, müködhetnek mint flottakötelék vezérhajók, helikopterhordozók, szárazföldi csapatok és azok nehézfegyverzetének szállítására alkalmas gyors hajók, kétéltü partraszállító egységek indítói, vagy akár mint kórházhajók. Jól alkalmazhatóak a humanitárius katasztrófák elhárításánál, vagy kombinált nemzetközi békefenntartó akciók végrehajtására.  A 199 méter hosszú, 32 méter széles hadihajókon 16 harci- és szállítóhelikopter állomásozhat egyidejüleg, vagy akár egy komplett harckocsi század 40 darab Leclerc tankkal és egyéb páncélozott harcjármüvekkel felszerelve, továbbá 450 tengerészgyalogos hosszabb távú elhelyezésére is van lehetőség, de rendkívüli esetben azonban akár 900 katonát is a fedélzetére vehet. A fedélzeten hat helikopter-állóhelyet alakítottak ki a Tiger harcihelikopterek és az NH-90-es illteve a Cougar szállítóhelikopterek részére. A hangárakban egyidejüleg 10 forgószárnyas elhelyezésére és karbantartására van lehetőség.

Jól látható, hogy a Mistral egy szokatlanul magas építésü hajó, így a belső terekben bőséges hely áll rendelkezésre a hangáraknak, a kórháznak és a tengerészgyalogosok illetve felszerelésük elhelyezésére.

A meghajtásról dízel-elektromos hajómotorok és két, egyenként ötlapátos hajócsavar gondoskodik. 18 tengeri csomós sebességgel 10.000 km, míg 15 csomóval 19.800 km megtételére alkalmas egyszeri feltöltéssel.Személyzetét 160 fő alkotja, melyből 20 tiszt, 60 altiszt és 80 legénységi állományú tengerész alkotja.A Mistral-osztályú hajók rendkívül fejlett elektronikai rendszerének alapja az integrált Data Link 11 adattovábbító és feldolgozó rendszer, a 3D felderítő radar és a navigációs, valamint tüzvezető lokátorok. Lehetőség van müholdas navigációra és adattovábbításra is a parancsnokság és a többi flottaegység között így vezetési pontként is müködhetnek ezek az egységek.A beépített fegyverzetet a két Simbad rakétaindító (a hazánkban is rendszeresített Mistral légvédelmi rakéták indítására alkalmas, hajófedélzeti alkalmazásra optimalizált indítóállványok), a két darab 30 mm-es Breda-Mauser gépágyú és a négy darab 12,7 mm-es M2-HB Browning gépágyú alkotja, melyek főleg légi célok és kisebb rohamcsónakok ellen használhatóak. A fő ütőerőt természetesen a németekkel közösen kifejlesztett, irányított páncéltörő rakétákkal felfegyverzett Tiger harcihelikopterek jelentik, tengeralattjárók ellen, valamint teherszállító és desszant feladatok végrehajtására pedig főleg az NH-90-esek szolgálnak. A partraszállító feladatokat négy kétéltü egység látja el.A hajókon helyet kapott egy 50 férőhelyes, kompletten felszerelt kórház is, melynek nagyobb veszteségekkel járó különleges harci cselekmények illetve humanitárius és mentő akciók esetén vehetik nagy hasznát.

A Mistral (L9013) kétéltü partraszállító és helikopterhordozó hadihajó a negyedik egység a Francia Haditengerészet történetében, mely ezt a nevet viseli, ráadásul egy új, nagy harcértékü hajóosztály névadója is.

A tervek szerint a jövő évben az osztály második, jelenleg építés alatt álló tagja, a Tonnerre névre keresztelt egység is a flotta rendelkezésre fog állni. Mindkét hajó hazai kikötője a Toulon-i haditengerészeti bázis lesz.

Ha tetszett a cikk, kövesse a
Háború Művészetét a Facebookon!
Ha lemaradt volna erről:

Még több friss hír

2024. 06. 14., 15:43
Egy új harcjármű rendszerbe állításakor az első lépések egyik legfontosabbika a kezelők vezetési rutinjának megszerzése. A június 11-ei héten az MH Klapka György 1. Páncélosdandár egyik legkorszerűbb eszközével, a Leopard 2A7HU típusú harckocsival gyakorolják a harcjárművezetők többek között a közúton való közlekedést.
2024. 06. 11., 14:36
Június 11-én és 12-én összesen 13 Gidrán harcjármű érkezik az MH Klapka György 1. Páncélosdandárhoz Tatára – jelentette be a honvédelmi miniszter.
   MÁSOK ÍRTÁK
2024. 07. 11., 10:52
A Honvéd Vezérkar és a zalaegerszegi MouldTech Systems Kft. között létrejött együttműködés keretében drónos meteorológiai mérések segítik a 46. Katonai Ejtőernyős Világbajnokság szervezőit.
2024. 07. 04., 09:57
A magyar kormány korábbi döntései alapján az állam 2024. szeptember 1-jétől térítésmentesen biztosítja a végzős középiskolások részére a „B” kategóriás vezetői engedély megszerzését, ami a KRESZ és az egészségügyi oktatást tartalmazza.
2024. 07. 03., 11:26
Különleges, római kori szarmata telep feltárásakor kerültek elő veszélyes robbanóeszközök a földből.
2024. 07. 02., 11:49
A Magyar Védelmi Exportügynökség (VEX) saját nemzeti standot állított június 17-21. között a párizsi Eurosatory védelmi ipari kiállításon, amely az egyik legnevesebb európai védelmi kiállítás.

  JETfly Magazin

A VINCI Airports hálózat részeként működő Budapest Airport bejelentette, hogy a Condor, Németország egyik legismertebb légitársasága 2026. május 1-jétől elindítja Frankfurt-Budapest járatát. A naponta háromszor közlekedő összeköttetés további kapacitást és rugalmasságot kínál a kulcsfontosságú európai hub felé.

  NÉPSZERŰ HÍREK