2024. 09. 20. péntek
Friderika
: 394 Ft   : 353 Ft Benzin: 625 Ft/l   Dízel: 687 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Hatvan nap alatt a Föld körül – a víz alatt

Art of WAR  |  2011. 05. 11., 14:01

Ötvenegy éve, 1960-ban kerülte meg először a földet víz alatt, felmerülés nélkül atom-tengeralattjáró. A USS Triton 84 nap alatt összesen 35 979 tengeri mérföldet (66 645 kilométert) tett meg, bár a tényleges Föld körüli út teljesítéséhez csak 60 napra volt szüksége.

Manapság sokat beszélünk az atomerőmüvek biztonságáról, arról, hogy pótolható-e megújuló energiaforrásokkal az atomenergia. A tény az, hogy nagyjából ugyanannyi atomreaktor áll haditengerészeti szolgálatban, mint amennyi energiát termel atomerőmüvekben.Vízi jármüveken akkor célszerü a reaktor használata, ha arra van szükség, hogy a hajó hosszú ideig müködjön üzemanyag felvétel nélkül. Az atomkor hajnalán nagy volt a verseny a Szovjetunió és az Egyesült Államok között földön, vízen, levegőben, persze a maghasadásos technika alkalmazásának terén.A haditengerészet 1959. november 10-én bocsátotta vízre a USS Triton két atomreaktorral meghajtott tengeralattjárót. A föld körüli út elsősorban presztízs kérdés volt az amerikai kormánynak, de 60 napos útján a Triton különböző vizsgálatokat, kutatásokat is végzett.Edward L. Beach kapitányA haditengerészet parancsnoksága 1960. február 2-án bízta meg Edward L. Beach kapitányt, hogy tengeralattjárójával – egy szigorúan titkos küldetés keretében – kerülje meg víz alatt a Földet. Az indulás napját február 16-ára tették, a visszaérkezés időpontját pedig május 10-ében jelölték meg. A teljes pontossággal, szinte centiméterre kiszámolt útvonal megtervezéséhez Ferdinand Magellan 1519 és 1522 közötti Föld körüli útját vették alapul. A legénység előtt is titok volt az út valódi célja, így ők egy, a Karib-térségben végrehajtandó merüléssorozatról kaptak információkat. Ugyanakkor több hónapra elegendő élelmiszert, így 7478 kilogramm fagyasztott ételt, 583 kilogramm krumplit és 590 kilogramm kávét vittek a Tritonra.Az atom-tengeralattjáró a korábbi terveknek megfelelően, február 16-án alámerült Connecticutnál és a part mentén déli irányba indult el. Beach kapitány az indulás után egy nappal, február 17-én közölte a legénységgel a küldetés igazi célját. Délre továbbhaladva a Triton március 7-én a Horn-fok megkerülésével a Csendes-óceánon folytatta útját. Három héttel később elérték Guamot a Húsvét-szigetek érintésével , és a Fülöp-szigetek felé indultak tovább. Április elsején, nagyjából az út felénél, a Mactan-szigetnél megemlékeztek az 1521-ben ott megölt Magellanra, és a Lombok-szoroson keresztül átjutottak az Indiai-óceánra. Április 17-én a Jóreménység-fokot megkerülve visszaértek az Atlanti-óceánra, és egy héttel később újra megpillantották a brazil partokhoz közeli Szent Péter és Pál-sziklákat, így küldetésük sikerült.Térkép 1960A Triton összesen 35 979 tengeri mérföldet (66 645 kilométert) tett meg a víz alatt 84 nap alatt, de február 24-e és április 25-e között a tényleges Föld körüli út teljesítéséhez csak 60 napra és 21 órára volt szüksége. A 26 723 tengeri mérföldet (49 491 kilométert) 18 csomós (33 km/órás) átlagsebességgel tette meg, közben négyszer haladt át az Egyenlítőn.Amikor a Triton május 10-én Delaware közelében 84 nap után a felszínre emelkedett, Beach kapitányt helikopterrel azonnal Washingtonba szállították, ahol Dwight D. Eisenhower elnök ünnepélyesen bejelentette, hogy a Triton elsőként kerülte meg felmerülés nélkül a Földet.Az 1959. november 10-én vízre bocsátott Tritont 1969. május 3-án vonták ki a szolgálatból, 2007-ben pedig a szétszereléséről döntöttek. A történet érdekessége, hogy a Tritont 1959-ben építették, ugyanebben az esztendőben Budapesten az utolsó magyar gyártású gőzhajót bocsátották a vízre. A világbékéért folytatott nemes küzdelmünk forgatagában szinte eltünt az a hír a lapokból, amely a 122 éves magyar gőzhajógyártás végét jelentette. Kizárólag a Hétfői Hírek május 18-i számában olvashatott a nyájas olvasó arról, hogy „jelentős eseményhez érkezett a nagy múltú magyar hajógyártás. Az Óbudai Hajógyárból útjára bocsátották az utolsó magyar gyártmányú, 400 lóerős gőzhajót”.

USS Triton

Ha tetszett a cikk, kövesse a
Háború Művészetét a Facebookon!
Ha lemaradt volna erről:

Még több friss hír

2024. 06. 14., 15:43
Egy új harcjármű rendszerbe állításakor az első lépések egyik legfontosabbika a kezelők vezetési rutinjának megszerzése. A június 11-ei héten az MH Klapka György 1. Páncélosdandár egyik legkorszerűbb eszközével, a Leopard 2A7HU típusú harckocsival gyakorolják a harcjárművezetők többek között a közúton való közlekedést.
2024. 06. 11., 14:36
Június 11-én és 12-én összesen 13 Gidrán harcjármű érkezik az MH Klapka György 1. Páncélosdandárhoz Tatára – jelentette be a honvédelmi miniszter.
   MÁSOK ÍRTÁK
2024. 07. 11., 10:52
A Honvéd Vezérkar és a zalaegerszegi MouldTech Systems Kft. között létrejött együttműködés keretében drónos meteorológiai mérések segítik a 46. Katonai Ejtőernyős Világbajnokság szervezőit.
2024. 07. 04., 09:57
A magyar kormány korábbi döntései alapján az állam 2024. szeptember 1-jétől térítésmentesen biztosítja a végzős középiskolások részére a „B” kategóriás vezetői engedély megszerzését, ami a KRESZ és az egészségügyi oktatást tartalmazza.
2024. 07. 03., 11:26
Különleges, római kori szarmata telep feltárásakor kerültek elő veszélyes robbanóeszközök a földből.
2024. 07. 02., 11:49
A Magyar Védelmi Exportügynökség (VEX) saját nemzeti standot állított június 17-21. között a párizsi Eurosatory védelmi ipari kiállításon, amely az egyik legnevesebb európai védelmi kiállítás.

  JETfly Magazin

Folytatódik az Emirates kabinszemélyzetének bővítése, amelynek keretében 2024-ben 5000 új légiutas-kísérő felvételét tervezi. A globális toborzás Magyarországot is érinti, legközelebb szeptemberben tart nyílt napot Budapesten a világ legnagyobb nemzetközi légitársasága.

  NÉPSZERŰ HÍREK