2025. 04. 27.
Zita
: 407 Ft   : 359 Ft Benzin: 625 Ft/l   Dízel: 687 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Hatvan nap alatt a Föld körül – a víz alatt

Art of WAR  |  2011. 05. 11., 14:01

Ötvenegy éve, 1960-ban kerülte meg először a földet víz alatt, felmerülés nélkül atom-tengeralattjáró. A USS Triton 84 nap alatt összesen 35 979 tengeri mérföldet (66 645 kilométert) tett meg, bár a tényleges Föld körüli út teljesítéséhez csak 60 napra volt szüksége.

Manapság sokat beszélünk az atomerőmüvek biztonságáról, arról, hogy pótolható-e megújuló energiaforrásokkal az atomenergia. A tény az, hogy nagyjából ugyanannyi atomreaktor áll haditengerészeti szolgálatban, mint amennyi energiát termel atomerőmüvekben.Vízi jármüveken akkor célszerü a reaktor használata, ha arra van szükség, hogy a hajó hosszú ideig müködjön üzemanyag felvétel nélkül. Az atomkor hajnalán nagy volt a verseny a Szovjetunió és az Egyesült Államok között földön, vízen, levegőben, persze a maghasadásos technika alkalmazásának terén.A haditengerészet 1959. november 10-én bocsátotta vízre a USS Triton két atomreaktorral meghajtott tengeralattjárót. A föld körüli út elsősorban presztízs kérdés volt az amerikai kormánynak, de 60 napos útján a Triton különböző vizsgálatokat, kutatásokat is végzett.Edward L. Beach kapitányA haditengerészet parancsnoksága 1960. február 2-án bízta meg Edward L. Beach kapitányt, hogy tengeralattjárójával – egy szigorúan titkos küldetés keretében – kerülje meg víz alatt a Földet. Az indulás napját február 16-ára tették, a visszaérkezés időpontját pedig május 10-ében jelölték meg. A teljes pontossággal, szinte centiméterre kiszámolt útvonal megtervezéséhez Ferdinand Magellan 1519 és 1522 közötti Föld körüli útját vették alapul. A legénység előtt is titok volt az út valódi célja, így ők egy, a Karib-térségben végrehajtandó merüléssorozatról kaptak információkat. Ugyanakkor több hónapra elegendő élelmiszert, így 7478 kilogramm fagyasztott ételt, 583 kilogramm krumplit és 590 kilogramm kávét vittek a Tritonra.Az atom-tengeralattjáró a korábbi terveknek megfelelően, február 16-án alámerült Connecticutnál és a part mentén déli irányba indult el. Beach kapitány az indulás után egy nappal, február 17-én közölte a legénységgel a küldetés igazi célját. Délre továbbhaladva a Triton március 7-én a Horn-fok megkerülésével a Csendes-óceánon folytatta útját. Három héttel később elérték Guamot a Húsvét-szigetek érintésével , és a Fülöp-szigetek felé indultak tovább. Április elsején, nagyjából az út felénél, a Mactan-szigetnél megemlékeztek az 1521-ben ott megölt Magellanra, és a Lombok-szoroson keresztül átjutottak az Indiai-óceánra. Április 17-én a Jóreménység-fokot megkerülve visszaértek az Atlanti-óceánra, és egy héttel később újra megpillantották a brazil partokhoz közeli Szent Péter és Pál-sziklákat, így küldetésük sikerült.Térkép 1960A Triton összesen 35 979 tengeri mérföldet (66 645 kilométert) tett meg a víz alatt 84 nap alatt, de február 24-e és április 25-e között a tényleges Föld körüli út teljesítéséhez csak 60 napra és 21 órára volt szüksége. A 26 723 tengeri mérföldet (49 491 kilométert) 18 csomós (33 km/órás) átlagsebességgel tette meg, közben négyszer haladt át az Egyenlítőn.Amikor a Triton május 10-én Delaware közelében 84 nap után a felszínre emelkedett, Beach kapitányt helikopterrel azonnal Washingtonba szállították, ahol Dwight D. Eisenhower elnök ünnepélyesen bejelentette, hogy a Triton elsőként kerülte meg felmerülés nélkül a Földet.Az 1959. november 10-én vízre bocsátott Tritont 1969. május 3-án vonták ki a szolgálatból, 2007-ben pedig a szétszereléséről döntöttek. A történet érdekessége, hogy a Tritont 1959-ben építették, ugyanebben az esztendőben Budapesten az utolsó magyar gyártású gőzhajót bocsátották a vízre. A világbékéért folytatott nemes küzdelmünk forgatagában szinte eltünt az a hír a lapokból, amely a 122 éves magyar gőzhajógyártás végét jelentette. Kizárólag a Hétfői Hírek május 18-i számában olvashatott a nyájas olvasó arról, hogy „jelentős eseményhez érkezett a nagy múltú magyar hajógyártás. Az Óbudai Hajógyárból útjára bocsátották az utolsó magyar gyártmányú, 400 lóerős gőzhajót”.

USS Triton

Ha tetszett a cikk, kövesse a
Háború Művészetét a Facebookon!
Ha lemaradt volna erről:

Még több friss hír

2024. 06. 14., 15:43
Egy új harcjármű rendszerbe állításakor az első lépések egyik legfontosabbika a kezelők vezetési rutinjának megszerzése. A június 11-ei héten az MH Klapka György 1. Páncélosdandár egyik legkorszerűbb eszközével, a Leopard 2A7HU típusú harckocsival gyakorolják a harcjárművezetők többek között a közúton való közlekedést.
2024. 06. 11., 14:36
Június 11-én és 12-én összesen 13 Gidrán harcjármű érkezik az MH Klapka György 1. Páncélosdandárhoz Tatára – jelentette be a honvédelmi miniszter.
   MÁSOK ÍRTÁK
2024. 07. 11., 10:52
A Honvéd Vezérkar és a zalaegerszegi MouldTech Systems Kft. között létrejött együttműködés keretében drónos meteorológiai mérések segítik a 46. Katonai Ejtőernyős Világbajnokság szervezőit.
2024. 07. 04., 09:57
A magyar kormány korábbi döntései alapján az állam 2024. szeptember 1-jétől térítésmentesen biztosítja a végzős középiskolások részére a „B” kategóriás vezetői engedély megszerzését, ami a KRESZ és az egészségügyi oktatást tartalmazza.
2024. 07. 03., 11:26
Különleges, római kori szarmata telep feltárásakor kerültek elő veszélyes robbanóeszközök a földből.
2024. 07. 02., 11:49
A Magyar Védelmi Exportügynökség (VEX) saját nemzeti standot állított június 17-21. között a párizsi Eurosatory védelmi ipari kiállításon, amely az egyik legnevesebb európai védelmi kiállítás.

  JETfly Magazin

Pontosan két évvel ezelőtt bemutatkozó interjút készített Tőrös István dr. Bali Tamás ezredessel, aki akkor vette át az MH Kiss József 86. Helikopterdandár parancsnoki beosztását. Két év után ismét van miről beszélgetniük.

  NÉPSZERŰ HÍREK