2025. 03. 23.
Emőke
: 399 Ft   : 369 Ft Benzin: 625 Ft/l   Dízel: 687 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

A Lajta monitor vízrebocsátásának évfordulójára emlékeztek

Art of WAR  |  2011. 05. 18., 13:50

A Lajta Monitor hadihajó vízre bocsátásának 140. évfordulója alkalmából rendeztek interaktív történelemórát és vetélkedőt május 17-én, kedden Újpesten, a Magyar Honvédség Hadikikötőjében. A rendezvényen dr. Szarka Gábor, a Honvédelmi Minisztérium kabinetfőnöke mondott ünnepi beszédet.

Száznegyven évvel ezelőtt, 1871. május 17-én Újpesten bocsátották vízre a Császári és Királyi Haditengerészet Maros-osztályú monitorhajóját, az SMS Leitha-t. Az évforduló alkalmából ünnepi állománygyülést és egész napos történelmi vetélkedőt szervezett az MH 1. Honvéd Tüzszerész és Hadihajós Ezred, az újpesti Hadikikötőben. A rendezvényre azokat a 9-12. osztályos tanulókat várták, akik az alakulat parancsnoka által, még az év elején közzétett felhívásra válaszolva beküldték saját pályamüvüket a magyar hadihajózás és folyami örökség témakörében.

A Lajta monitor vízrebocsátásának évfordulójára emlékeztekA beérkezett müveket az alakulat parancsnoksága és a TIT Hajózástörténeti Modellező és Hagyományőrző Egyesülete által kijelölt szakmai zsüri értékelte. A legjobb tíz iskola kapott meghívást a május 17-i interaktív történelemórára.

A Himnusz elhangzása és az ünnepélyes zászlófelvonást követően a Hadikikötőben felsorakozott húsz-húsz tagú csapatokat dr. Balogh Tamás, a TIT egyesületének elnöke köszöntötte. Mint elmondta: egy tavaly novemberben megjelent honvédelmi miniszteri utasítás egyrészt rendelkezett a Lajta Monitor Múzeumhajó fenntartásáról, emellett pedig elrendelte azt is, hogy az alakulat szervezze meg a vízre bocsátás évfordulójának méltó megünneplését. Így kerülhetett sor a mai rendezvényre. Hozzátette: az iskolák csapatainak érdemes küzdeniük, hiszen az első három helyezett értékes ajándékokat kap. A versenyen aranyérmes csapat (összesen 22 fő) a Magyar Honvédség és a Honvédelmi Minisztérium felajánlásában egy hetet tölthet el, teljes ellátással a balatonkenesei honvédüdülőben. A második helyezett csapat tagjai – a Zoltán Gőzös Közhasznú Alapítvány felajánlásával – egy hosszú hétvégét nyernek a neszmélyi hajó-skanzenban, míg a képzeletbeli dobogó harmadik fokára felálló csapat – az MH 1. Honvéd Tüzszerész és Hadihajós Ezred felajánlásaként – részt vehet a két napos „Élet a hajón” címü programon.

A Lajta monitor vízrebocsátásának évfordulójára emlékeztek„Navigare necesse est! – azaz: hajózni muszáj! A nagy Pompeius biztatta így matrózait, amikor a viharos és kalózoktól megszállt tengeren át Egyiptomba vezette flottáját, hogy a Róma ellátásához szükséges gabonát elhozzák” – kezdte ünnepi beszédét dr. Szarka Gábor. A Honvédelmi Minisztérium kabinetfőnöke hozzátette: „ez a jelszó azóta is, és ezen a folyón is érvényes. Most, amikor Európa az új Duna-stratégia megvalósítása idején azt kutatja, hogy a nemzetek miként kerülhetnek közelebb egymáshoz a folyó révén, különösen fontos, hogy emlékezzünk erre az igazságra.

Szarka Gábor hangsúlyozta: a Duna a népek országútja. Az európai élet, a kereskedelem és a kultúra áramlásának színtere évezredek óta. De a Duna csatatér is. A magyarok számára évezredes csatatér, amelyen sok-sok nagy küzdelmet kellett hajósainknak végigverekednie azért, hogy a haza élhessen.

„A Duna maga a történelem. És rajta ez a hajó, a Lajta Monitor Múzeumhajó maga a múlt. Azon mérnökök és mesteremberek munkáját őrzi, akik megalkották. Azon matrózok emlékezetét és dicsőségét hirdeti, akik a hazáért rajta szolgáltak” – mondta a kabinetfőnök, majd arról beszélt, hogy a Lajta Monitort az Osztrák-Magyar Monarchia hadiiparának büszkeségeként bocsátották vízre, a maga korában a világ legmodernebb hadihajói közé tartozott. Derekasan leszolgálta a katonaidejét békében és háborúban. A világháború után leszerelve, kotróhajóként használták.

„Óriási dolog, hogy akadtak emberek, akik tudták, hogy mit ér ez a kiszolgált hajó mindannyiunk, az egész nemzet számára. Húsz éves háborút harcoltak végig és nyertek meg a közönnyel, a hivatali tehetetlenséggel és a szükös anyagi viszonyokkal szemben. Nekik köszönhetjük, hogy most megállhatunk itt és emlékezhetünk” – hangsúlyozta Szarka Gábor, aki a versenyzőkhöz szólva hangsúlyozta: a Lajta nagy ajándék, amelyre méltóan kell emlékeznünk. Nagy ajándék a Magyar Honvédségnek, amely zászlóshajójául választotta. A Lajta nagy érték az egész Európai hadtörténet számára, világritkaság, hiszen kortársai közül mindössze öt monitor maradt meg.

A Lajta monitor vízrebocsátásának évfordulójára emlékeztek„Kedves lányok és fiúk! Ez a nap értetek van, a tiétek. Nem titkoltan az a szándékunk, hogy ismerjétek és szeressétek meg a honvédelem ügyét!” – fogalmazott a kabinetfőnök, hozzátéve: ez a nap nem jött volna létre sok-sok egyesület és intézmény, a civilek és a honvédség összefogása nélkül. Mindez jól mutatja, sok ember közös ügye mindaz, amit a Lajta Monitor és a rajta lobogó zászló kifejez.

A kabinetfőnöki beszédet követően a tiszteletbeli zászlóshajó előtt a ma hadihajósai két aknamentesítő hadihajó géppuskáinak díszsortüzével tisztelegtek, majd Baráth István ezredes, az MH Összhaderőnemi Parancsnokság logisztikai erők főnöke nyitotta meg az egész napos vetélkedőt.

Az ünnepi megemlékezés után kezdődő interaktív történelemórát két helyszínen, a Hadikikötőben és a főváros több pontján rendezték meg. A budapesti „geocaching-en” minden csapatból tíz-tíz tanuló indult el, feladatuk pedig az volt, hogy magyar hajózástörténeti hagyományokat őrző helyszíneket azonosítsanak és érjenek el a fővárosban, előre megadott koordináták alapján.

Meg kellett keresniük egyebek mellett a Várban, a Kapisztrán téren, a Hadtörténeti Intézet és Múzeum bejárata előtt álló úgynevezett „boxerágyúkat”, amelyeket 1900-ban a K.u.K. Maria Theresia Osztrák-Magyar páncélos cirkáló legénysége hozott el Kínából hadizsákmányként.

Eközben a csapatok másik fele – azaz iskolánként tíz-tíz tanuló – a hadikikötőben, tíz feladatból álló müveltségi és ügyességi versenyen vett részt. A feladatok között szerepelt – egyebek mellett – evezés, célba lövés és sebesültszállítás is.

A versenyben a csepeli Német Nemzetiségü Gimnázium és Kollégium csapata végzett az első helyen, megelőzve a budapesti Orsolya Rendi „Szent Angéla” Általános Iskola és Gimnázium, valamint a szentendrei Móricz Zsigmond Gimnázium csapatait.

A Lajta monitor vízrebocsátásának évfordulójára emlékeztek

Ha tetszett a cikk, kövesse a
Háború Művészetét a Facebookon!
Ha lemaradt volna erről:

Még több friss hír

2024. 06. 14., 15:43
Egy új harcjármű rendszerbe állításakor az első lépések egyik legfontosabbika a kezelők vezetési rutinjának megszerzése. A június 11-ei héten az MH Klapka György 1. Páncélosdandár egyik legkorszerűbb eszközével, a Leopard 2A7HU típusú harckocsival gyakorolják a harcjárművezetők többek között a közúton való közlekedést.
2024. 06. 11., 14:36
Június 11-én és 12-én összesen 13 Gidrán harcjármű érkezik az MH Klapka György 1. Páncélosdandárhoz Tatára – jelentette be a honvédelmi miniszter.
   MÁSOK ÍRTÁK
2024. 07. 11., 10:52
A Honvéd Vezérkar és a zalaegerszegi MouldTech Systems Kft. között létrejött együttműködés keretében drónos meteorológiai mérések segítik a 46. Katonai Ejtőernyős Világbajnokság szervezőit.
2024. 07. 04., 09:57
A magyar kormány korábbi döntései alapján az állam 2024. szeptember 1-jétől térítésmentesen biztosítja a végzős középiskolások részére a „B” kategóriás vezetői engedély megszerzését, ami a KRESZ és az egészségügyi oktatást tartalmazza.
2024. 07. 03., 11:26
Különleges, római kori szarmata telep feltárásakor kerültek elő veszélyes robbanóeszközök a földből.
2024. 07. 02., 11:49
A Magyar Védelmi Exportügynökség (VEX) saját nemzeti standot állított június 17-21. között a párizsi Eurosatory védelmi ipari kiállításon, amely az egyik legnevesebb európai védelmi kiállítás.

  JETfly Magazin

2006. március 21-én nagyszabású eseményre, a Magyar Légierő első öt JAS 39 Gripenjének (3 C és 2 D változat) érkezésére várták a sajtó képviselőit a Kecskeméti Repülőbázison. A repülőgépeket a Magyar Légierő négy, illetve a Svéd Légierő három hajózója repülte hazánkba. A kétórás út a Svéd Védelmi Beszerzések Hivatalának linköpingi területéről indult.  

  NÉPSZERŰ HÍREK