A 2013 októberében történt vízrebocsátását követően már folyik az Egyesült Államok új generációs DDG 1000 rombolójának felkészítése a tesztekre, amelyek nehéz időjárási körülmények közötti vizsgálatokat is magukba foglalnak, közölték a haditengerészet illetékesei.
A hajót a tesztekhez a 2014-es év folyamán át kívánják hivatalosan adni az Amerikai Haditengerészetnek és a tervek szerint az új romboló 2016-ig el fogja érni az úgynevezett kezdeti müveleti képességet, áll a haditengerészet közleményében. A DDG 1000 vagyis a USS Zumwalt lesz az első hajó a 3 darab Zumwalt-osztályú romboló közül, amely beszerzésre kerül a haditengerészet tervei szerint. A további 2 példány, amelyek a USS Michael Monsoor (DDG 1001) és a USS Lyndon B. Jonhson (DDG 1002) neveket fogják viselni, a tervek szerint 2018-ban és 2021-ben fognak csatlakozni a flottához. A következő esemény a USS Zumwalt életében az üzemanyaggal való feltöltés lesz és az ehhez köthető vizsgálatok végrehajtása, majd az adatok feldolgozása után, amely tavasz végére vagy nyár elejére tehető, kezdődnek majd meg a hajó meghajtási rendszerének próbái, jelentette ki Jim Downey kapitány, a DDG 1000 program vezetője. A jövőben végrehajtásra kerülő nehéz időjárási körülmények között zajló teszteken a fedélzetre telepített müszerek segítségével fogják vizsgálni, hogy hogyan reagál a hajó erős szélben, viharos tengeren és egyéb kedvezőtlen időjárási feltételek mellett.
Az új romboló itt még a szárazdokkban…
A DDG 1000 egy újfajta, úgynevezett Tumblehome típusú, hullámtörő hajótesttel rendelkezik, amelyet úgy terveztek, hogy csökkentse a hajó radarkeresztmetszetét, ezáltal növelve a lopakodó tulajdonságokat. Ez a különleges hajótest a vízvonal felett összetartó oldalakkal rendelkezik, szemben a hagyományos hajóformákkal. A felépítmény formája és a hajó antennáinak elhelyezése együttesen csökkentik a hajó radaron történő észlelését a tengeren. A DDG 1000 fedélzeti berendezéseinek részét képezi a fejlett tengeralattjáró-elhárító rendszer is. Az AN/SQQ-90 típusú berendezés biztosítja a vízfelszín alatti célok észlelését, valamint azok támadását. A hajó egy fejlett indukciós motorral rendelkezik (AIM), amely elektromos meghajtási technológiával végzi a hajó mozgatását. A DDG 1000 súlya több mint 14 500 tonna, hossza 600 láb és a villamosenergia-ellátó rendszere 78 megawattnyi energiát termel. Ez a kimagasló elektromos kapacitás lehetővé teszi majd a jövőbeli technológiák, mint például az elektromágneses elven müködő fegyverek vagy a lézer alkalmazását is.
…itt pedig már a vízrebocsátás után
Az egyéb technológiák mellett a hajó rendelkezik egy fejlett fegyverrendszerrel is, amely képes rakéta meghajtású precíziós lövedékek célba juttatására, akár 116 km távolságra is. Az új fegyverrendszer rendkívül jól teljesít a teszteken, hiszen 20 méteres vagy annál kisebb pontosságra képes 111 km távolságban. Az új hadihajó elsősorban szárazföld támadására, illetve sekély vízzel rendelkező partszakaszok mentén végrehajtandó müveletekhez készült. A DDG 1000 program további fontos lépése lesz a küldetés-irányító rendszer aktiválása, amely folyamattal véglegesítik majd a hajó elektronikáját. Összességében az új romboló számára készített szoftver 90%-ban készen van és közel 6 millió sornyi programkódot tartalmaz. A tesztek során vizsgálni fogják a hajó forgó, X-sávon dolgozó új radarját is, amellyel a korábban használt S-sávú radart váltották fel.