Az amerikai és a francia haditengerészet befejezte az 5 hétig tartó közös gyakorlatát, amely során a francia és amerikai repülőgépek feladatokat hajtottak végre egymás repülőgép-hordozóiról. A műveletek végrehajtására a Közel-Keleten került sor.
A tavaly december végén kezdődött gyakorlaton az Amerikai Haditengerészet részéről a Harry S. Truman (CVN-75) vezette CSG (Carrier Strike Group – repülőgép-hordozó csapásmérő kötelék), a Francia Haditengerészet részéről pedig a 473-as TS (Task Force – müveleti erő) vett részt, amelynek tagja az FS Charles de Gaulle (R91) repülőgép-hordozó. Az 5 hétig tartó gyakorlat során többek között F/A-18 Hornet és Super Hornet repülőgépek szálltak le a francia repülőgép-hordozóra és onnan felszállva hajtottak végre feladatokat, míg az amerikai repülőgép-hordozón a francia repülőgépek végeztek ugyanilyen feladatokat.
Egy amerikai F/A-18E Super Hornet érkezik a Charles de Gaulle-ra
A két ország repülőgép-hordozóinak eljárásaiban a legfőbb különbség a kézjelekben, illetve az indítási jelzésekben volt, közölte az Amerikai Haditengerészet. Rob Littman korvettkapitány, F/A-18 Hornet pilóta, egyike volt a Harry S. Truman azon kevés pilótáinak, akik lehetőséget kaptak arra, hogy leszálljanak a francia Charles de Gaulle repülőgép-hordozón. Elmondása szerint ugyan a franciák hordozója kisebb és a Truman-en használt lencséktől eltérő, régebbi verziókat használnak a repülőgép siklópályának behatárolásához, de a két ország tengerészei által használt eljárások nagyjából azonosak. A feladatok végrehajtása során inkább izgatott volt, mint ideges, tette hozzá az amerikai pilóta.
Két darab francia Rafale repülőgép a Harry S. Truman fedélzetén
Kevin Sweeney ellentengernagy, a CVN-75 vezette repülőgép-hordozó csapásmérő kötelék (CSG) parancsnoka elmondta, hogy a most végrehajtott sikeres gyakorlat egy hosszas, mintegy 1 évig tartó tervezés eredménye. A most első ízben megrendezésre kerülő gyakorlat helyszíne az Ománi-öböl, az Arab-tenger északi része, valamint a Perzsa-öböl volt. A két ország tengerészei az 5 hét alatt végeztek közös harcászati-, beszállási-, lövészeti- és légvédelmi gyakorlatokat, továbbá harci-kutató mentő képzést egyaránt.
Amerikai C-2 Greyhound szállító repülőgép landol a franciák repülőgép-hordozóján
Haditengerészeti források szerint a közös gyakorlás nem csak a két ország haditengerészetének együttmüködési képességét fokozza, de megnyugtató hatása van a helyi szövetségesek számára is. Sweeney ellentengernagy véleménye szerint a kombinált müveletek végrehajtása óriási sikerként könyvelhető el és szeretné, ha a jövőben több ilyenre együttmüködésre kerülne sor. A CVN-75 által vezetett CSG 2013 augusztusa óta tartózkodik a Közel-Keleten, tehát túl van már 9 hónapos küldetése felén.