Az ausztrál kormány támogatja japán, Soryu-osztályú tengeralattjárók vásárlását, amelyekkel az Ausztrál Királyi Haditengerészetnél jelenleg még rendszerben lévő, azonban idejétmúlt hat Collins-osztályú tengeralattjárót kívánják váltani. A szerződést a tervek szerint a SEA 1000 projekt keretein belül írják alá, amely korábban olyan kitételt is tartalmazott, hogy Ausztrália területén kell a tengeralattjárókat megépíteni.
Tony Abbot ausztrál miniszterelnök úgy nyilatkozott, hogy a döntést a Collins-osztályú tengeralattjárók pótlására szánt hadihajók vásárlásáról, anyagi, technikai jellemzők és a politikai helyzet figyelembevételével fogják meghozni. Ezzel kapcsolatban az ausztrál ellenzék már jelezte, amennyiben 2016-ban kormányra kerülnek, a Japánnal fennálló szerződést felbontják. Az ausztrál hatóságok jelenleg nyolc-tíz Soryu-osztályú tengeralattjáró beszerzésének lehetőségét vizsgálják.
Foto: wikipedia.org
Meg nem erősített információk szerint a tíz japán tengeralattjáró költsége mintegy 18,3 milliárd amerikai dollár. Ez jelen állás szerint mintegy 16 milliárd dollárral kevesebb, mint amit eredetileg terveztek. A SEA 1000 program keretében az eredeti tervek szerint olyan technológiákat vásároltak és fejlesztettek volna, amelyeket ausztrál vállalkozások használtak volna tengeralattjárók építéséhez. 2014 áprilisában David Johnston, ausztrál védelmi miniszter úgy nyilatkozott, hogy a japán Soryu-osztályú tengeralattjárók nagymértékben megfelelnek a követelményeknek.
A Soryu-osztály technikai jellemzői:
Vízkiszorítás: 4,2 ezer tonna
Hossz: 84 m
Szélesség: 9,1 m
Hajtómü: 2 x Kawasaki 12V 25/25 SB dízel-elektromos hajtómü, 4 x Kawasaki Kockums V4-275R Stirling motor (svéd-japán fejlesztés)
Maximális sebesség: 20 csomó
Hatótávolság: 6 100 tengeri mérföld
Személyzet: 65 fő
Időközben a német ThyssenKrupp Marine Systems cég 12 „HDW Klasse 216” típusú tengeralattjárót ajánlott Ausztráliának. Nem megerősített adatok szerint az ausztrál hadsereg mintegy 20 milliárd dollárért juthatna hozzá a német tengeralattjárókhoz, de az sem elképzelhetetlen, hogy az összeg csökkenne. A vásárlás ellen szól az a tény, hogy ebből a projektből ezidáig még nem építettek egyetlen példányt sem. A ThyssenKrupp Marine Systemsen kívül a svéd Saab cég is ajánlott tengeralattjárókat Ausztráliának, az azonban nem ismert, hogy konkrétan milyen típust.