Az Ausztrál Királyi Haditengerészet november 28-án Sydney-ben, ünnepélyes keretek között szolgálatba állította a megrendelt 2 darab Canberra-osztályú helikopter hordozóinak (LHD) első példányát, a HMAS Canberra-t.
A HMAS Canberra és a jövő év végén szolgálatba álló, HMS Adelaide névre keresztelt testvérhajója lesznek a haditengerészet által üzemeltetett legnagyobb hadihajók. Az ausztrál hajók alapjául a spanyol Navantia hajógyártó üzem Stratégiai Védelmi Hajó projektje szolgált, amelynek az I. Juan Carlos király nevét viselő példánya már a Spanyol Haditengerészet kötelékében szolgál. Az új hajók maximális vízkiszorítása 27 500 tonna és képes összesen 18 darab NHIndustries MRH90 Taipan, Sikorsky MH-60R Seahawk vagy az Airbus Helicopters (korábban Eurocopter) által gyártott Tiger harci helikopter, 110 páncélozott jármü, 4 partraszálló kétéltü és egy 1200 fős zászlóalj szállítására is. A 230 méter hosszú hajón található egy 1 390 négyzetméteres hangár, amely könnyü jármüvek szállítására is alkalmas, továbbá van még egy 1 860 négyzetméteres, nehéz jármüvek befogadására alkalmas rész is.
Az új ausztrál helikopter-hordozó platformok szerkezeti felépítése
A hajó ezeken túl rendelkezik elegendő kapacitással ahhoz, hogy egy kisebb, természeti katasztrófa sújtotta várost ellásson villamos energiával. A hajó fedélzetén 6 leszállóhely található a közepes méretü helikopterek számára, a nagyobb méretü helikopterek (mint pl. a CH-47F Chinook) üzemelésére pedig 4 leszállóhely alkalmas. A repülőeszközök mozgatására szolgáló lift a hajó elején és hátulján is található, valamint szintén elől került kialakításra egy lift a repülőeszközök fegyverzete számára. A spanyol tervezésü hajókon megtartották a síugró sáncokat, hiszen nem látták értelmét az áttervezésnek.
Így fest az Ausztrál Királyi Haditengerészet legnagyobb hajó-osztályának zászlóshajója
A sánc megtartása azon kívül, hogy alkalmassá teszi a hajókat a szövetséges haderők Boeing AV-8B Harrier és Lockheed Martin F-35B Lightning II repülőgépeinek üzemeltetésére, lehetőséget kínál egy jövőbeni ausztrál merevszárnyú hajófedélzeti típus alkalmazására is. Ausztrália egyébként már vizsgálja az F-35B típus esetleges beszerzésének lehetőségét. A HMAS Canberra tengeri próbái a tervek szerint december végéig elkezdődnek, amelyek során megérkezik majd az első helikopter is a fedélzetre, az üzemeltetési vizsgálatokhoz. Az első repülési tesztek során kizárólag két leszállóhelyet fognak használni.
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |