2017. 10. 24. kedd
Salamon
: 308 Ft   : 261 Ft Benzin: 366 Ft/l   Dízel: 376 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Szakértők mérték fel a Bodrog Monitor állapotát Belgrádban

Art of WAR  |  2014. 12. 15., 10:07

A HM Hadtörténeti Intézet és Múzeum, a Miniszterelnökség, valamint a régi hajók restaurálására létrehozott Zoltán Gőzös Közhasznú Alapítvány képviselőiből álló szakértői csoport utazott december 10-én Belgrádba, hogy felmérjék a szerb fővárosban horgonyzó Bodrog Monitor állapotát és azt, hogy helyre lehet-e még állítani.

Szakértők mérték fel a Bodrog Monitor állapotát Belgrádban

Ennek a hajóosztálynak egy másik képviselőjét, a Lajta Monitort már felújították és restaurált állapotban Budapesten, a Parlament elé kikötve várja a turistákat. 

A magyar szakemberek Belgrádban tárgyalásokat folytattak az illetékes szerb minisztérium képviselőivel, majd müszerekkel mérték fel az évek óta kikötött hajó állapotát. E felmérést követően a magyar szakemberek hamarosan javaslatot tesznek arra, hogy a Bodrog Monitort − egy magyar−szerb együttmüködés keretében − miként lehetne helyreállítani. Az már most valószínüsíthető, hogy a restaurált hajót Belgrádban kötik majd ki és mindenki számára látogathatóvá teszik.

Szakértők mérték fel a Bodrog Monitor állapotát Belgrádban

A Bodrog Monitort − az interneten fellelhető forrás szerint − 1904-ben bocsátották vízre az újpesti hajógyárban a legkorszerübb hajózási és hadifelszereléssel. Belgrádba tíz évvel később, 1914. július 28-án került. A Bodrog vezette az Osztrák−Magyar Monarchia titkos, több ezer katonával végrehajtott támadását, amelynek célja Belgrád elfoglalása volt. (Egyes források szerint ez a hajó volt az, amelynek ágyútüzével megkezdődött az első világháború.) A város védői azonban tüzet nyitottak a hajókra, a katonákat szállító hajók felborultak, és mintegy ezren vesztették életüket. A szerb katonák felrobbantották a vasúti hidat is, így akadályozták meg a szárazföldi támadást.

Szakértők mérték fel a Bodrog Monitor állapotát Belgrádban

A Bodrog a háború első két évében a Duna szerbiai szakaszán teljesített szolgálatot, majd Romániába vezényelték. A háború végén a visszavonuló hajók védelmét látta el, végül ez lett az egyetlen hajó, amely nem jutott haza, 1918. október 31-én egy homokzátonyon megfeneklett. A szerb hadsereg elkobozta, átnevezte, és Sava (Száva) néven saját szolgálatába állította, így a második világháborúban és azt követően a jugoszláv hadsereg hajójaként müködött. Többször is úszó múzeummá akarták alakítani, végül 2005-ben részleges örökségvédelem alá helyezték – és ezzel megmentették attól, hogy a bontóba kerüljön –, de továbbra is uszályként müködött.

Szakértők mérték fel a Bodrog Monitor állapotát Belgrádban

Fotó: Váradi Emil (belgrádi magyar nagykövetség) és archív

Ha tetszett a cikk, kövesse a
Háború Művészetét a Facebookon!

Még több friss hír

2017. 10. 09., 09:29
„A magyar társadalom büszke önökre, akik önként vállalták a legnemesebb szolgálatot” – mondta dr. Simicskó István honvédelmi miniszter október 7-én, a nyugat-magyarországi önkéntes területvédelmi tartalékosok eskütételének alkalmából.
2017. 10. 06., 10:07
Magyar és amerikai különleges műveleti csoportok folytatnak közös kiképzést Magyarországon. A 2009 óta tartó együttműködés fenntartásán túl a legfőbb cél a közös gyakorlás, valamint a hadműveleti tapasztalatok kölcsönös cseréje.
2017. 10. 04., 12:52
Az Airbus Defense and Space vállalat a napokban erősítette meg, hogy 2017. szeptember 27-én átadta az 50. A400M Atlas típusú katonai teherszállító repülőgépet a soron következő megrendelőnek.
2017-09-25 10:58:39
„Köszönöm a kontingens tagjainak aktív tevékenységét, a feladatok fegyelmezett végrehajtását! Szolgálatukkal jelentős mértékben járultak hozzá a magát Iszlám Államnak nevező terrorszervezet elleni sikeres koalíciós offenzívához!”
2017-09-22 10:57:31
Mintegy száz modern busszal gazdagodik 2019-re a Magyar Honvédség – közölte dr. Simicskó István honvédelmi miniszter a HM CURRUS Zrt. és az IKARUS Járműtechnikai Kft. együttműködésével elkészült, CURRUS ARIES-VOLVO, Euro VI-os motorral szerelt csapatszállító busz prototípusának bemutatóján, szeptember 21-én, csütörtökön Székesfehérváron.
   MÁSOK ÍRTÁK
2017. 10. 19., 11:48
A budaörsi repülőtér kisgépes világa az a hely, ahol a terepszín nem rejt, hanem vonzza a figyelmet. Jelen esetben a magyar katonai repülés történetének két emblematikus típusához.
2017. 10. 16., 13:12

Lázadás a Szovjetúnióban - 1967

Azt tudjuk, hogy a Szovjetunióban nem létezett nyílt elégedetlenség, sem sztrájkok, sem rendszerellenes tüntetések, felkelések, zavargások. Hivatalosan persze nem.
2017. 10. 12., 11:41
Hetvenhárom éve vette kezdetét az Alföld térségében a második világháború egyik legnagyobb páncélos ütközete.
2017. 10. 10., 10:23
Brnótól Pozsony felé autózva, nagyjából 30 kilométerre a cseh várostól, Starovicky település közelében egy magas talapzatra helyezett harckocsit pillanthatunk meg.

  JETfly Magazin

Hónap végén ismét jön az óraátállítás, ezzel pedig kezdetét veszi a légiközlekedésben is a téli szezon. A nyári időszak után a téli menetrend is teljes: kilenc új járat és sok más fejlesztés gondoskodik arról, hogy a novembertől március végéig tartó időszakban se múljon el az utazási kedv.