A HM Hadtörténeti Intézet és Múzeum, a Miniszterelnökség, valamint a régi hajók restaurálására létrehozott Zoltán Gőzös Közhasznú Alapítvány képviselőiből álló szakértői csoport utazott december 10-én Belgrádba, hogy felmérjék a szerb fővárosban horgonyzó Bodrog Monitor állapotát és azt, hogy helyre lehet-e még állítani.
Ennek a hajóosztálynak egy másik képviselőjét, a Lajta Monitort már felújították és restaurált állapotban Budapesten, a Parlament elé kikötve várja a turistákat.
A magyar szakemberek Belgrádban tárgyalásokat folytattak az illetékes szerb minisztérium képviselőivel, majd müszerekkel mérték fel az évek óta kikötött hajó állapotát. E felmérést követően a magyar szakemberek hamarosan javaslatot tesznek arra, hogy a Bodrog Monitort − egy magyar−szerb együttmüködés keretében − miként lehetne helyreállítani. Az már most valószínüsíthető, hogy a restaurált hajót Belgrádban kötik majd ki és mindenki számára látogathatóvá teszik.
A Bodrog Monitort − az interneten fellelhető forrás szerint − 1904-ben bocsátották vízre az újpesti hajógyárban a legkorszerübb hajózási és hadifelszereléssel. Belgrádba tíz évvel később, 1914. július 28-án került. A Bodrog vezette az Osztrák−Magyar Monarchia titkos, több ezer katonával végrehajtott támadását, amelynek célja Belgrád elfoglalása volt. (Egyes források szerint ez a hajó volt az, amelynek ágyútüzével megkezdődött az első világháború.) A város védői azonban tüzet nyitottak a hajókra, a katonákat szállító hajók felborultak, és mintegy ezren vesztették életüket. A szerb katonák felrobbantották a vasúti hidat is, így akadályozták meg a szárazföldi támadást.
A Bodrog a háború első két évében a Duna szerbiai szakaszán teljesített szolgálatot, majd Romániába vezényelték. A háború végén a visszavonuló hajók védelmét látta el, végül ez lett az egyetlen hajó, amely nem jutott haza, 1918. október 31-én egy homokzátonyon megfeneklett. A szerb hadsereg elkobozta, átnevezte, és Sava (Száva) néven saját szolgálatába állította, így a második világháborúban és azt követően a jugoszláv hadsereg hajójaként müködött. Többször is úszó múzeummá akarták alakítani, végül 2005-ben részleges örökségvédelem alá helyezték – és ezzel megmentették attól, hogy a bontóba kerüljön –, de továbbra is uszályként müködött.
Fotó: Váradi Emil (belgrádi magyar nagykövetség) és archív