2025. 04. 27.
Zita
: 407 Ft   : 359 Ft Benzin: 625 Ft/l   Dízel: 687 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

A Lajta, és ami a hajó gyomrában van...

Art of WAR  |  2015. 08. 05., 12:02

Mi az, 49,98 méter hosszú, 8,13 méter széles és 310 tonna a vízkiszorítása? A kérdésre a válasz az S.M.S. LEITHA, az Osztrák–Magyar Monarchia haditengerészetének egyik első folyami monitorja.

Az alacsony hajótestet, az ívelt fedélzetet és a hatalmas lövegtornyot már messziről észre lehet venni a Parlament közelében, a Dunán; a Lajta Monitor Múzeumhajó ugyanis 2014-ben foglalta el eme méltó helyét a folyón. Ott jártunkkor az első látogatók, – egy nagymama két kis unokájával – már nyitásra, délelőtt tíz órára érkeztek. A kislányok kezdetben nagyon érdeklődőek voltak, ám mikor meglátták a nagy ágyukat, lelkesedésük alábbhagyott, mondván „ezek olyan fiús dolgok…” Így a tárlatvezetés nélkülük kezdődött el.

Tárlatvezetőnk, Kozák Attila osztotta ki a felnőtteknek járó piros védősisakokat - csak ennek a viseletével lehet leereszkedni a hajó gyomrába -, majd kezdetét vette a közel egy órás program. A LEITHA (illetve a Tanácsköztársaság ideje alatt LAJTÁ-ra átkeresztelt) monitorhajót az elsők között 1871-ben bocsátották vízre, és testvérhajójával a MAROS-sal együtt 1872-1919-ig álltak hadrendben. A MAROS és a LEITHA Európa és az Osztrák–Magyar Monarchia haditengerészetének első folyami monitorjai voltak; jellemzőjük az alacsony hajótest, a szabadon forgó lövegtorony és a teljes páncélvédettség volt. Újdonságukat az is fokozta, hogy ezek a hajók egyben a Monarchia első, a vitorlázatot elhagyó, és gőzgépekkel müködő hadihajói is voltak. Nem érdemtelen továbbá megjegyeznünk, hogy a LEITHA az Osztrák–Magyar Monarchia egyetlen felújított hadihajója napjainkban!

Éles helyzetekben

Az SMS LEITHA részt vett Bosznia-Hercegovina megszállásban, majd ezt követően az első világháborúban. A Nagy Háború küzdelmei a hajó fedélzetén is látható nyomot hagytak: a lövegtorony előtt látszik egy piros körrel jelölt horpadás, amit egy első világháborús lövedék találatának tulajdonítanak. A LEITHA megmenekülését annak köszönheti, hogy a háború végére elavultnak nyilvánították, így kivonták a hadrendből. Azonban 1919-ben, a Tanácsköztársaság idején újra szükség volt a hadihajóra, így ismét felszerelték. Az antikommunista monitorlázadás után végleg kivonták a hadrendből, és 1928-tól 1994-ig polgári szolgálatban, kavicskotró elevátorként funkcionált. Idővel felfedezték, hogy az elevátor történelmi értékü hajótestet rejt, így megindult a megmentése: a ma is látható, és az 1888 és 1893 közötti állapotának megfelelő arcát 2010-re nyerte el. 

A LEITHA napjainkban mütárgy, múzeumhajó, és az MH 1. Honvéd Tüzszerész és Hadihajós Ezred tiszteletbeli zászlóshajója egyszerre. 

Alacsony matrózok a hajó gyomrában

A hajófedélzetéről egy keskeny, meredek lépcsőn lemászva jutottunk el a legénység szálláshelyére. Azonban mielőtt szemügyre vettük volna a szük helyiséget, megtudtuk, hogy a világon összesen kétszáz monitort építettek, amiből mára már csak hét maradt fent, de ezek közül is csak kettő van úszóképes állapotban: az egyik Chilében egy tengeri monitor, a másik pedig a LEITHA.

Jobban megnézve a hajó belsejét, könnyü volt érzékelni a hajdani erős páncélvédelmet és a csíkbogárhát formájú fedélzet ívét. Nem hiába kötelező mindenkinek hordani a védősisakot, hiszen a hajótest belső tereinek magassága nagyon alacsony. 

1872-ben a legénység létszáma negyven főből állt, de idővel egyre nagyobb létszámú legénységre volt szükség, így az első világégés idején már ötvenhét matróz és három tiszt szolgált a LEITHA fedélzetére. A hajó orrában található egy rekesz, amelyet egyrészt raktárként másrészt „fogdaként” is használtak, amikor a matrózok mámoros állapotba tértek vissza egy-egy szabadnap után. 

Naponta fél liter bor a legénység számára

A legénységi szálláson kapott helyet az élelmiszer raktár is, ahol vizet, bort és tartós élelmiszereket tároltak. Az alkoholtartalmú italból - például borból - napi fél litert engedélyeztek a legénység számára. Az élelmiszerraktárral szemben volt a fedélzetmester kabinja, ahol a vonalkormányos is pihent. (A Dunán való akkori közlekedés viszonyai tették szükségessé az adott folyószakaszt jól ismerő és a hajó navigálásában segítő vonalkormányosok müködését.) 

A lövegtorony, és ami felette van

Továbbhaladva elérkeztünk a kétszintes lövegtorony alsó részéhez, ahol a tüzérségi eszközök lövedékeit tárolták. Fejünk felett a lövegkamra, a felett pedig a parancsnoki torony található. Itt tudtuk meg, hogy a LEITHA egy szénfeltöltéssel körülbelül 1100 kilométert tudott megtenni.

Ha már az adatoknál tartunk azt is elárulták nekünk, hogy állóvízben egy gőzgéppel 14,8 kilométer/órával, később két nagyobb teljesítményü gőzgéppel már 18 kilométer/órával tudott közlekedni a monitor. A lövegtorony mozgatásához tíz emberre volt szükség, így szükségessé vált egy gőzgép beépítése. A gépi erő alkalmazása modernebb megoldást jelentett, azonban a szerkezet egy térbe került a lőszerraktárral, aminek robbanásveszélye igencsak megnövekedett.

A kazánfütők ruhája fehér

Miután elhagytuk a lőszeres helyiséget megérkeztünk a gépházba, ahol eredetileg két gőzgép volt, de hogy több mozgástér maradjon a látogatóknak, a rekonstrukció során a két-két gőzgépből és kazánból csak egyet-egyet építettek vissza modell alakjában.

Mint megtudtuk, a szenet pakoló matrózok egyenruhája fehér volt. Hogy miért? Mert ez volt a legolcsóbb ruhaanyag. Ha már nagyon elfeketedett, akkor megszabadultak tőle. Miután a bábun megtekintettük a világos egyenruhát a tárlatvezető megkérdezte, tudjuk-e mit jelent a matrózsapkán lévő S.M.S rövidítés?  Nem a közismert short massage service-t takarja, hanem németül „Seiner Majestät Schiff”, vagyis „őfelsége hajója” a jelentése.

Egy kevésbé előnyös helyiség: a kapitány kabinja

Miután sisakban lefejeltem a legszükebb átjáró nyílásának szélét, rögtön megértettem miért kell mindenhol a „védőkobakot” használni… 

A hajó tatja felé tartva jutottunk el a monitor újabb és hajdanán nem kevésbé zajosabb részéhez, a parancsnoki kabinhoz. Nem lehetett könnyü dolga a hadihajó parancsnokának: szobája a gépház hátsó falával volt szomszédos, ráadásul a kabinja alatt néhány centiméterrel haladtak át a propellertengelyek is. És akkor még a melegről nem is beszéltünk…

De akkor miért itt alakították ki a tiszti szálláshelyeket? A vitorlás hajóknál az volt a hagyomány, hogy a tiszti rész a hajó hátsó részén helyezkedett el, ezért kezdetben a monitorokat is ennek megfelelően alakították ki.

Ha a szobák méreteire gondolunk, ne a Queen Mary 2 tengerjáróhajó luxuskabinjait vegyük figyelembe. A parancsnok kajütje nagyjából akkora, mint a két tiszté, illetve az összes altiszté együttvéve. A hajó első emberének mindössze tizenkét négyzetméternyi hellyel kellett gazdálkodnia. 

A tisztek szobáiból kilépve néhány lépcső vezetett felfelé a hajó tatjára, ahonnan előre nézve még jobban megfigyelhető volt a már korábban említett csíkbogárhát formájú fedélzet. A lövedékek a domború felület miatt ugyan lepattanhattak, de vizes időben rettentően csúszott a padló. Ezt ott jártunkkor is tapasztaltuk. Régebben vitorlát, illetve kókuszszőnyeget terítettek le, majd bedeszkázták, ezáltal a járófelülete is egyenletes lett.

A jobb oldal a tiszteké

A hajó hátsó részében, jobb oldalon kapott helyet egy kisebb (tiszti), míg a baloldalon egy nagyobb (legénységi) mentőcsónak. A hadihajón van egy szabály: a jobb oldal mindig a magasabb rangúaké. A mentőcsónakok mögött található egy-egy bódé, amelyek mellékhelyiségként szolgáltak. Értelemszerüen itt is a jobb oldali volt a tiszteké.

Főétkezés a vacsora

A konyhát, - amelynek a tartozéka egy sparhelt, néhány edény egy csodálatos mérleg és egy üst - a hajó fedélzetén találtuk. A monitornak összesen egy szakácsa volt, aki pihenőnapja kivételével meleg ételt varázsolt a legénység elé. Külön főzött a tiszteknek és a legénységnek, az utóbbiak számára üstben készült a vacsora. 

Ágyúk és szórólövegek

A hajó fedélzetéről pár lépcsőt fellépve a lövegfedélzeten találtuk magunkat. A hajó érdekessége, hogy annak két kormányállása van: egy nyílt és egy páncélvédettséggel rendelkező parancsnoki kormányállás. Ennek gyakorlati oka, hogy más kormányt használtak békeidőben és mást a tüzharc során. 

A LEITHA 1881-ben kapott egy, majd 1887-ben még egy 25,4 milliméteres Palmkranz–Nordenfelt négycsövü szórólöveget. Ebből a lövegből a kezelőszemélyzet maximálisan 120 lövést adott le percenként, és a fegyver hatékony lőtávolsága elérhette az 1300-1400 métert. A monitor fő fegyverzete két 1861M ágyú volt. (Az „1861M” arra utal, hogy az említett lövegeket 1861-ben rendszeresítették a Monarchia hadseregében.) A hátul töltős, már huzagolt csővel rendelkező tüzérségi fegyverekkel négypercenként lehetett leadni egy lövést, amelyhez lövegenként hat tüzér kellett. 

A tüzértiszttel együtt összesen tizenhárman voltak egy nagyon kicsi ajtó nélküli helyiségben. Munkájukat nehezítette a meleg és a lőporfüst.

Régen és most

A hajó 2014 augusztusa óta látható a Parlament mellett, az id. Antall József rakpartnál. A múzeumhajót 2014-ben több mint 8100-an látogatták meg, a látogatói rekordot idén a Múzeumok Éjszakáján érte el: ekkor közel ötszázan tekintették meg a monitort. Aki a fedélzetre lép, kortól-nemtől függetlenül garantáltan nagy élményben és érdekes információkban részesül.

A LAJTA Monitor Múzeumhajó ingyenes tárlatvezetések mellett látogatható, a hétfő kivételével a hét minden napján, délelőtt tíz és délután fél hat között. 

Fotó: Dévényi Veronika

Galéria: A Lajta, és ami a hajó gyomrában van...

aaaa dddddd
Ha tetszett a cikk, kövesse a
Háború Művészetét a Facebookon!
Ha lemaradt volna erről:

Még több friss hír

2024. 06. 14., 15:43
Egy új harcjármű rendszerbe állításakor az első lépések egyik legfontosabbika a kezelők vezetési rutinjának megszerzése. A június 11-ei héten az MH Klapka György 1. Páncélosdandár egyik legkorszerűbb eszközével, a Leopard 2A7HU típusú harckocsival gyakorolják a harcjárművezetők többek között a közúton való közlekedést.
2024. 06. 11., 14:36
Június 11-én és 12-én összesen 13 Gidrán harcjármű érkezik az MH Klapka György 1. Páncélosdandárhoz Tatára – jelentette be a honvédelmi miniszter.
   MÁSOK ÍRTÁK
2024. 07. 11., 10:52
A Honvéd Vezérkar és a zalaegerszegi MouldTech Systems Kft. között létrejött együttműködés keretében drónos meteorológiai mérések segítik a 46. Katonai Ejtőernyős Világbajnokság szervezőit.
2024. 07. 04., 09:57
A magyar kormány korábbi döntései alapján az állam 2024. szeptember 1-jétől térítésmentesen biztosítja a végzős középiskolások részére a „B” kategóriás vezetői engedély megszerzését, ami a KRESZ és az egészségügyi oktatást tartalmazza.
2024. 07. 03., 11:26
Különleges, római kori szarmata telep feltárásakor kerültek elő veszélyes robbanóeszközök a földből.
2024. 07. 02., 11:49
A Magyar Védelmi Exportügynökség (VEX) saját nemzeti standot állított június 17-21. között a párizsi Eurosatory védelmi ipari kiállításon, amely az egyik legnevesebb európai védelmi kiállítás.

  JETfly Magazin

Pontosan két évvel ezelőtt bemutatkozó interjút készített Tőrös István dr. Bali Tamás ezredessel, aki akkor vette át az MH Kiss József 86. Helikopterdandár parancsnoki beosztását. Két év után ismét van miről beszélgetniük.

  NÉPSZERŰ HÍREK