2024. 06. 14. péntek
Vazul
: 395 Ft   : 366 Ft Benzin: 625 Ft/l   Dízel: 687 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Kurszk - Halál a mélyben

Art of WAR  |  2015. 08. 13., 11:40

Ha egy hajóról azt állítják, hogy elsüllyeszthetetlen, az el fog süllyedni - tudjuk a Titanic történetéből. A Kurszk tengeralattjáróról is ezt mondták, s katasztrófája ugyanezt a furcsa tételt igazolta. Tizenöt évvel ezelőtt, 2000. augusztus 12-én következett be a Barents-tengeren az, amire senki nem számított, és amit senki nem tudott megfelelően kezelni.

A hajó

A Szovjetunió felbomlása után az oroszok újra elkezdték felpörgetni hadiiparukat. A Kurszk atom-tengeralattjáró ennek a fejlesztési láznak köszönheti létrejöttét – és pusztulását. A hajó a maga nemében a legnagyobb és leghatékonyabb orosz fegyvernek számított. Szimbólumnak szánták, a nagyhatalmi újjászületés jelképének, még a nevét is az 1943-as kurszki csatáról kapta, ahol a szovjet páncélosok óriási győzelmet arattak a németek felett. A hajót két évig építették, és 1994 végén már hadrendbe is állították. 154 méteres hosszával és 17 000 tonnájával valóban egy igazi monstrum volt. A dupla hajótörzs kialakítása miatt elsüllyeszthetetlennek kiáltották ki, ám ez a kijelentés (mint arra a világ leghíresebb hajójának 1912-es pusztulása már rámutatott) rossz ómen a tengerészek világában. Fedélzetén 118 ember teljesített szolgálatot. Egészen 2000 augusztusáig. Az orosz haderő Északi Flottája ekkor tartott hadgyakorlatot a Barents-tengeren. A Kurszk három másik tengeralattjáróval vett részt a müveletben, amelynek során egyik feladata az volt, hogy hatástalanított torpedókat lőjön ki egy csatacirkálóra. A feladatot a legénység augusztus 12-én teljesítette, majd nem sokkal később elszabadult a pokol.

A katasztrófa

A kilövés után robbanás rázta meg a hajót. (A legelfogadottabb elmélet szerint egy torpedó hibásodott meg, bár az összeesküvés-elméletek híveit nyilván nem elégíti ki ez a magyarázat.) A detonáció következtében a Kurszk majdnem 110 méteres mélységbe süllyedt, ám ekkor, alig két perccel az első után bekövetkezett a második robbanás. Hogy ez akkora pusztítást végzett, azért főként a torpedókamra nyitva hagyott ajtaja volt a felelős. Az első rekeszben szolgáló hét tengerész azonnal meghalt, a másodikban tartózkodó harminchat katonából egyesek életüket vesztették, mások súlyosan megsebesültek. A füst és a lángok a Kurszk nem megfelelően müködő szellőzőrendszerén át gyakorlatilag mindenhová eljutottak. A tengeralattjáró nem tudott vészemelkedést végrehajtani, a mentők jelzésére szolgáló vészbóját pedig lehetetlen volt a felszínre juttatni. Utóbbinak tragikusan banális oka volt: a bóját egy előző gyakorlaton hatástalanítottak, mivel féltek, hogy magától kioldódik, s ezzel elárulja a Kurszk pozícióját. A második robbanás óriási kárt okozott a hajótestben. Több helyen feltépte a zárófalakat, ahol így elképesztő nyomással és sebességgel ömlött be a víz. Akik az így megrongálódott falak mögötti rekeszekben voltak, azonnal meghaltak. A legnagyobb problémát az atomreaktorok jelentették, amelyek az ötös rekeszben voltak. Ezeket szerencsére sikerült a robbanás után leállítani, ráadásul a falai is kibírták a pusztítást, elkerülve ezzel egy nukleáris katasztrófát, de a legénység tagjain már semmi nem segített.

Halál a mélyben

Mindössze huszonhárom katona maradt életben a 118-ból, miután bekövetkezett a második detonáció. A túlélők a kilences rekeszbe menekültek, nem véletlenül: itt volt egy menekülőjárat. Az első terv szerint egyesével hagyták volna el a hajót, hogy valahogyan a felszínre emelkedjenek, ám végül a több mint száz méteres mélység miatt ezt nem kockáztatták meg, helyette úgy döntöttek, megvárják, amíg egy mentőhajó rácsatlakozik a vésznyílásra. A túlélők hibás döntést hoztak. Magát a keresést a hadgyakorlaton részt vevők csak este kezdték meg, majd – amikor már nemzetközi felháborodást váltott ki a dolog – az orosz vezetés csak négy nappal később engedélyezte, hogy a britek és a norvégok mélymerülésü mentőkompokkal segítsenek az esetleges túlélőkön. Ezek azonban csak nyolc nappal a tragédia bekövetkezte után tudták megvizsgálni a fenéken rekedt hajó mentőnyílását. A búvárok jelentése lesújtó volt: a rekesz víz alatt állt, túlélőket már biztosan nem találnak. 

Hogy mit élhettek át a rekeszben várakozó katonák, azt Kolesznyikov másodkapitány feljegyzéseiből tudhatjuk, aki a gyorsan csökkenő hőmérsékletben és a vészesen fogyó levegőben néhány cetlit írt az utókornak. Utolsó, alig olvasható bejegyzése így szólt: „Sötét van itt az íráshoz, de megpróbálom vakon. Úgy tünik, nincs esélyünk, talán 10-20%. Reméljük, legalább ezt elolvassa valaki. Itt a lista a más rekeszekből idegyült legénységről, akik most itt vannak a kilencesben, és megpróbálnak kijutni. Üdvözlet mindenkinek, nem kell kétségbeesni.”

Egy évvel később

A Kurszk kiemelésére majdnem egy évet kellett várni. Nem volt egyszerü müvelet felhozni a monstrumot a mélyből, de a törzs nagy részét végül sikerült a felszínre juttatni. Ilyen jellegü technikai felszerelése még az oroszoknak sem volt, így holland roncsmentő cégeket bíztak meg a feladattal. A roncsban végül 115 holttestet találtak meg, a legénység három tagját eltüntnek nyilvánították. Az orosz hadvezetést (amely kategorikusan cáfolta, hogy a fedélzeten nukleáris robbanófejek lettek volna) akkor is és azóta is rengeteg kritika éri a gyors cselekvés elmulasztása, és a tragédia kezdeti elbagatellizált kommunikációja miatt. Putyin elnöki rendeletben posztumusz kitüntetésként a Bátorság Érdemjelét adományozta a legénység minden tagjának, a kapitányt pedig az Orosz Föderáció Hőse címmel tüntették ki. Az orosz hadsereg és a családok számára augusztus 12. azóta is a gyász napja.

Galéria: Kurszk - Halál a mélyben

aaaa dddddd
Ha tetszett a cikk, kövesse a
Háború Művészetét a Facebookon!

Még több friss hír

2024. 05. 28., 13:25
A Roszatom nukleáris üzemanyagot gyártó részlegéhez, a TVEL-hez tartozó Csepecki Gépgyárban megkezdték azoknak a speciális spirálbordás titáncsöveknek a gyártását, amelyek a világ majdani legnagyobb atomjégtörő hajóján a gőzfejlesztők szerkezeti merevségét biztosítják.
2024. 06. 05., 13:05
Átalakulás kiképzés által, avagy transformation through training – ez a NATO Összhaderőnemi Kiképző Központ (NATO JFTC) mottója, amely többek között a védelmi szervezeten belüli közös és nemzeti kiképzéssel, a koncepciófejlesztéssel, illetve az interoperabilitás elősegítésével foglalkozik.
2024. 05. 24., 10:15
A Flotprom internetes szakportál 2024. május 2-án közzétett információi szerint a Volga mellett fekvő Zelenodolszkban működő Gorkij Hajógyárban, a hónap folyamán két új hadihajót bocsátanak vízre, a Karakurt-osztályú (Project 22800) Tájfun korvettet és a Project 22160 típusú, Viktor Velikij járőrhajót.
2024. 05. 14., 15:51
Az Airbus Helicopters friss bejelentése értelmében, új rendelés érkezett a H145M típusú könnyű, többfeladatú forgószárnyasra: Brunei hat példányt rendelt a hazánk által is hadrendbe állított helikopterből.
2024. 05. 22., 12:52
A Japán Birodalmi Haditengerészet repülőgép-hordozói a 2. világháború kezdetén legyőzhetetlenek voltak, a fedélzetükről felszálló harci gépek uralták a Csendes-óceán égboltját.
2024-05-27 12:25:53
Megvan a következő magyar űrhajós! Kapu Tibor lehet az a magyar, aki a világűrbe mehet - jelentette be közösségi oldalán Szalay-Bobrovniczky Kristóf honvédelmi miniszter. A Magyar Honvédség nagy szerepet vállalt az űrhajósok felkészítésében.
2024-05-21 16:29:52
A NATO Kooperatív Kibervédelmi Kiválósági Központ 2010 óta szervezi meg éves Locked Shields gyakorlatát. Magyarország az idén is sikeresen képviseltette magát a nemzetközi megmérettetésen, mely ezúttal négy napon át, 40 ország 18 csapatának, közel négyezer szakértőjének részvételével zajlott. A magyar csapat az előkelő negyedik helyen zárt.
2024-05-09 15:29:15
Létrejött a közös munka konkrét lépéseinek menetrendjét is tartalmazó együttműködési nyilatkozat a Honvédelmi Minisztérium felügyelete alá tartozó Védelmi Innovációs Kutatóintézet NZrt. (VIKI) és a SAAB svéd vállalatcsoport között – jelentette be Szalay-Bobrovniczky Kristóf honvédelmi miniszter.
2024-04-30 13:06:45
A magyar kormány és a magyar emberek a békében érdekeltek. A Magyar Honvédség képes megteremteni és megvédeni a békét – hangsúlyozta Szalay-Bobrovniczky Kristóf honvédelmi miniszter április 29-én, a Veszprém vármegyei Hajmáskéren, a Nullponti Lő- és Gyakorlótéren, egy páncéltörő-képesség hatásbemutató gyakorlat előtt.
2024-04-29 15:46:31
A NASAMS és Mistral légvédelmi fegyverrendszerek is szerepet kapnak az MH Dánielfy Tibor 205. Légvédelmi Rakétaezred, áprilisban, Újmajorban megrendezett, négyhetes gyakorlatán. A kitelepüléssel az alakulat a Ramstein Legacy 2024-re, a NATO többnemzeti, integrált lég- és rakétavédelmi gyakorlatára készül.
   MÁSOK ÍRTÁK
2024. 06. 11., 13:54
Magas szintű szerb delegáció látogatása Magyarországon.
2024. 06. 10., 14:25
A Magyar Honvédség katonákkal és eszközökkel segíti a megáradt Rába mentén az árvízi védekezést – tájékoztatott Szalay-Bobrovniczky Kristóf, június 10-én, hétfőn.
2024. 05. 31., 12:16
Dr. Böröndi Gábor vezérezredes, a Honvéd Vezérkar főnöke és Gheorghiţă Vlad vezérezredes, a Román Fegyveres Erők vezérkari főnöke időszerű katonai kérdésekről egyeztettek bilaterális tárgyalás keretében Hódmezővásárhelyen, május 30-án, az MH Kinizsi Pál 30. Páncélozott Gyalogdandárnál tartott határmenti találkozójukon.
2024. 05. 28., 13:51
Az MH Böszörményi Géza Csapatgyakorlótér Parancsnokság nyílt napján a nullponti lő- és gyakorlóteret, a legújabb haditechnikákat, valamint az épülő NATO-bázist mutatták be a környékbeli lakosoknak, május 24-én.

  JETfly Magazin

Az elmúlt napokban a típus gyártására vonatkozóan kedvező híreket kapott az Eurofighter Typhoon gyártósora, hiszen Olaszország és Németország is vásárolna további példányokat.