Mielőtt bárki azt hinné, hogy a fegyverek területéről az állatvilág érdekességeibe tekintünk be, ki kell hogy ábrándítsak mindenkit. Cikkünkben az Orosz Haditengerészet egy különleges haditechnikai eszközét mutatjuk be olvasóinknak.
A „Zbur” – „Bölény” – első példánya az „Almaz” Hajóépítő Üzemben készült, Szentpéterváron. 1986 óta további tíz darab hagyta el a gyár területét.
A „Bölény” elsődleges feladata a tengeri deszantegységek és technikai eszközeik gyors szállítása és a partraszállás biztosítása az ellenség tengerparti területein, a deszantegységek tüztámogatása ellenséges területen folytatott hadmüveletek során, valamint aknamező telepítése.
A hajó tatrészén elhelyezett három függőleges légcsavar kölcsönöz számára egyedi megjelenést. A négylapátos légcsavarok átmérője egyenként 5,5 m, ami 60 csomós sebességet biztosít a hajó számára.
A hajó felszereléséhez tartozik többek között három beépített indítóberendezés, négy darab mobil, IGLA-1M típusú rakétarendszer, valamint két AK-630 típusú légvédelmi gépágyú. Az AK-630 légvédelmi gépágyú manőverező és pilóta nélküli repülőeszközök, ellenséges hajók által kilőtt rakéták és kisméretü tengeri célpontok megsemmisítésére szolgál. A hatcsövü légvédelmi gépágyú percenként 5000 lövedék célba juttatását teszi lehetővé.
A két MS-227 típusú indítóberendezés 140 mm-es, nem irányítható rakétalövedék kilövésére szolgál – a rendszer javadalmazása 66 darab lövedék. A hajó rendelkezik egy aknatelepítő berendezéssel, amely az akna típusától függően 20-80 akna telepítését teszi lehetővé.
A „Bölény” 130 tonna teher szállítására alkalmas. Ennek megfelelően többek között 3 darab T-80B típusú harckocsi, 8 darab BMP-2 típusú harcjármü, 10 darab BTR-70 típusú páncélozott harcjármü vagy 360 tengerészgyalogos ellenséges területre juttatása sem okoz gondot. A hajó a gyorsabb ki- és berakodás, partraszállás megkönnyítése érdekében orr- és tatrakodórámpával is fel van szerelve.
A hajó a megfelelő összeköttetés biztosításához rövidhullámú, deciméteres hullámsávon dolgozó, valamint ultrarövid-hullámú telefon- és telefaxrendszerrel, a manőverek végrehajtásához szükséges navigációs, meteorológiai stb. berendezésekkel is gazdagon fel van szerelve.
A „Bölény” modern navigációs rendszeréhez tartozik: két navigációs rádiólokációs rendszer, giroszkópos iránytü, mágneses iránytü, elsodródásjelző, müholdas navigációs rendszer, rádiópelengátor, valamint nappali és éjszakai fénytechnikai rendszerek.
Magas hőmérsékletü gázturbinás hajtómüvek biztosítják a légpárna felfújásához szükséges levegőt. Négy NO-10 típusú, 2,5 m átmérőjü ventilátor továbbítja a levegőt a légpárnába.
A hajónak két saját elektromos állomása van, amelyek magukba foglalnak egy-egy 100 kW-os gázturbinás generátort.
A hajó hosszirányban három részre van osztva. A középső részben helyezik el a páncélos technikai eszközöket, a másik két részben helyezték el a fő- és kisegítő berendezéseket, illetve ezek a terek szolgálnak a deszantosok, valamint a hajó legénységének elhelyezésére. A deszantosok és a legénység elhelyezésére szolgáló rész levegőztető-, kondicionálórendszerrel és rezgésszigetelővel is el van látva. Ezek a részek biztosítják a túlélést akár tömegpusztító fegyverek ellen is.
Technikai adatok:Hossz: 57,3 mSzélesség: 25,6 mSzemélyzet: 31 főTerhelhetőség: 130 tMaximális tömeg: 550 tMaximális sebesség: 60 csomóHatótávolság maximális sebességgel: 300 mérföld
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |