2024. 03. 19. kedd
Bánk, József
: 394 Ft   : 362 Ft Benzin: 625 Ft/l   Dízel: 687 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

A ´´Lady Lex´´ története

A ´´Lady Lex´´ története
Art of WAR  |  2018. 03. 12., 11:04

A második világháború történelme iránt érdeklődők bizonyára felkapták a fejüket, amikor pár nappal ezelőtt bejelentették, hogy hetvenhat évvel elsüllyedése után, Ausztráliától nem messze, a Korall-tenger fenekén megtalálták a USS Lexington, avagy Lady Lex repülőgép-hordozó roncsait.

Tervezői először csatacirkálónak álmodták meg még 1916-ban, ám az első világégést és a légierő egyre fajsúlyosabb megjelenését követően 1922-ben az első skicceket áthúzva már repülőgépek szállítására alkalmas hadihajóról beszéltek a Lexington kapcsán. A kétszázhetven méter hosszú és harminckét méter széles hajó vízrebocsátása 1925-ben, hadrendbe állítása pedig 1927-ben történt meg.

Mindössze annak köszönhette, hogy nem pusztult el Pearl Harborban megannyi más hadihajóval együtt, hogy két nappal a japánok váratlan támadása előtt, 1941. december 5-én útnak indult Midway szigete felé, hogy vadászgépeket szállítson az amerikai támaszpontra. December 7-én, mintegy ezer kilométerre a célállomástól vették hírét a japán haditengerészet és légierő orvtámadásának. Órákkal később parancsot kaptak arra, hogy szakítsák meg szállítófeladatukat, és kezdjék meg a japán flotta felkutatását. A keresőakció sikertelenül zárult. Nemcsak azért, mert az amerikaiaknak tulajdonképpen fogalmuk sem volt arról, hol keressék az ellenséget, hanem azért is, mert a USS Lexington ekkor a tervezettnél jóval több repülőgépet szállított, amelyek nemcsak nehezebbé, s így lassúbbá is tették a hajót, de a légi járőrről visszatérő gépek kiszolgálását is komplikáltabbá tette. Végül december 13-án elérték Pearl Harbor kikötőjét.

Ezt követően a USS Lexington számos alkalommal hajózott ki egy-egy flotta részeként járőrtevékenységet folytatni, ám ezek javarészt kudarcot vallottak az ellenség megtalálása terén. Az amerikai haderő háborút illető felkészületlenségét jól jelzi, hogy hol félig működésképtelen repülőgépekkel a fedélzetén indult küldetésre, hol pedig Lady Lex egyik motorja hibásodott meg olyan szinten, hogy azt csak Pearl Harborba visszatérve tudták megjavítani.

Chester Nimitz admirális, a csendes-óceáni flotta parancsnoka 1942. május 21-én arra utasította a USS Lexingtont is magába foglaló „11-es különítményt”, hogy hajtsanak végre egy elterelő támadást Wake szigeténél, amellyel elvonhatják a japánok figyelmét Midwayről. Az akciót azonban rövidesen le is kellett fújni, ugyanis a tervek szerint a flotta útba ejtette volna az egyetlen a térségben elérhető tankerhajót, amelyet a japánok időközben megtorpedóztak és elsüllyesztettek. Napokkal később Nimitz új parancsa szerint a különítmény a Korall-tenger felé vette az irányt, hogy ott találkozzon az ausztrál tengerészet erőivel. A szövetségesek felkészültek a szigetország elleni esetleges japán támadás megfékezésére.

Noha a USS Lexington több bevetésen is részt vett, a történelemkönyvek mégis az 1942 májusában kezdődő korall-tengeri csata kapcsán emlegetik. A japánok Mo hadművelete május 3-án kezdődött azzal, hogy elfoglalták Tulagi szigetét. Az amerikaiak azonnal felvonultak a hadszíntéren, de napokig mindkét fél bújócskát játszott a másikkal, sikeresen eltitkolva, hogy az egymást kereső hajóhadak merre mozognak. A sűrű ködös időjárás miatt május hatodikán is csak sejtették és úgy hitték, hogy tudják, merre tartózkodik az ellenség. Mindkét fél biztos volt abban, hogy másnap kerül sor az ütközetre. A japánok látták meg az első célpontot. Ám hatalmas hibát követtek el, ugyanis repülőgép-hordozóként azonosították az amerikaiak egyik üzemanyag-szállító hajóját. Két japán hordozóról, a Shōkakuról és a Zuikakuról indultak meg a gépek. Negyven perccel később el is süllyesztették az amerikai hajó kíséretét, a tankert pedig súlyosan megsebesítették. Ám a várt flotta sehol sem volt.

Ekkorra már a USS Lexington és a USS Yorktown fedélzeteiről megindultak az amerikai vadászok és torpedóvetők, hogy megtámadják a két japán hordozót. Perceken belül ötvenhárom amerikai repülőgép tartózkodott a levegőben, az ellenséget keresve. Ám az amerikaiak ugyanabba a hibába estek, mint ellenségeik, ugyanis a felderítőrepülőgépek rosszul azonosították a látott hajókat, így a bombázók két nehézcirkáló ellen lendültek támadásba. Ám meglelték a szerencséjüket, hiszen a cirkálók a Shōhō nevű hordozót kísérték. Az összehangolt japán védelemnek köszönhetően, mialatt a vadászok megtámadták az amerikai bombázókat, a hajók sikeresen kikerülték a rájuk hulló bombákat. Csak a következő hullámnak sikerült két 500 kilogrammos robbanótestet ejteni a repülőgép-hordozóra. Perceken belül több torpedó is eltalálta a japán hajó oldalát, amelyek megpecsételték a Shōhō sorsát.

A japán ellentámadás nem váratott sokáig magára, a Shōkaku és a Zuikaku fedélzetéről összesen tizenkét bombázó és tizenöt torpedóvető repülőgép emelkedett a magasba, az amerikai hordozókat keresve. A császárság pilótái azonban újabb hibát követtek el, amikor azt hitték, hogy megtalálták a Lexington és a Yorktown repülőgép-hordozókat. Valójában amerikai rombolók egy csoportjára lettek figyelmesek, s mialatt azok támadásával foglalkoztak, a Lexington radarja felfedte őket, és hamarosan Wildcat vadászgépek egy csoportja száguldott feléjük. A váratlan irányból érkező légi támadás olyannyira meglepte a japánokat – lévén, hogy még mindig azt hitték, hogy ők a repülőgép-hordozókat támadják -, hogy szinte mind odavesztek. Így az amerikai hordozók helyzete továbbra is ismeretlen maradt az ellenség számára.

Egészen május 8-a reggeléig, amikor az időjárás lehetővé tette a pontos azonosítást. Perceken belül japán és amerikai repülőgépek töltötték meg az eget. A Yorktown gépei sikeresen kiiktatták a Shōkaku fedélzetét. Rövidesen azonban a Lexington is súlyos sérüléseket szenvedett, két torpedó csapódott be az oldalába. A robbanások következtében a hajtás több pontját le kellett állítani, a betörő víz miatt a fedélzet hétfokos dőlésbe kezdett. Hamarosan újabb robbanások rázták meg a hajó testét, egy bomba pontosan a légvédelmi ágyúk lőszeresraktárába fúródott. Noha a matrózok azonnal megkezdték a tüzek eloltását és a javítómunkálatokat, a folyamatos japán támadások miatt lényeges eredményt nem értek el. Ennek ellenére a fedélzeten folyamatos volt a repülőgépek kiszolgálása és indítása, kivéve az üzemanyaggal történő utántöltést. Így több pilótával megesett, hogy mihelyst már-már üres tankkal leszállt a Lexingtonra, a kiszolgáló tengerészek kitessékelték a gépből és átültették egy már korábban feltöltött vadászba.

A flotta igyekezett a sebesült hajó megmentésére sietni, ám az akkora lángokban állt és olyan sok robbanás övezte, hogy nem tudták olyannyira megközelíteni, hogy valós védelmet nyújthassanak számára. Ekkorra azonban a Lexington már olyannyira lelassult, hogy csaknem meg is állt, ezzel könnyű célpontot nyújtva a japánok számára.

Május 8-án este öt óra hét perckor a USS Lexington parancsnoka, Frederick C. Sherman ellentengernagy kiadta a „hajót elhagyni!” parancsot. Mivel a magatehetetlen hajó magától csak nagyon lassan süllyedt volna el, hogy ne kerülhessen ellenséges kézre, a USS Phelps romboló legénysége öt torpedót indított el a hordozó ellen. „Nézzétek csak, hogy süllyed! Nem fordult át. Az orrával előre merül el. Drága öreg Lex, igazi hölgy a végsőkig” – mondta a hordozó egyik tisztje, amint figyelte szolgálati helye elvesztését. A csata során a hajó legénységéből 216-an vesztették életüket, és csaknem 2800-an megmenekültek.

A USS Lexington története itt lezárult, egészen 2018. március 5-ig, amikor is a Microsoft vállalat társalapítója, Paul Allen kutatócsoportja megtalálta a hajó roncsait. A néhai hordozó Ausztráliától mindössze 800 kilométerre fekszik, a képek tanúsága szerint csaknem nyolcvanéves roncshoz képest jó állapotban. A fedélzetén szolgáló harmincöt repülőgépből eddig tizenegyet már meg is találtak a közvetlen közelében.

(Fotók forrása: www.paulallen.com)

 

Forrás: honvedelem.hu

Ha tetszett a cikk, kövesse a
Háború Művészetét a Facebookon!
Ha lemaradt volna erről:

Még több friss hír

   MÁSOK ÍRTÁK
2024. 03. 11., 10:30
A hatvanas években három komolyabb, halálos áldozatokat követelő tűzeset történt az amerikai haditengerészet repülőgép-hordozóin.
2024. 03. 07., 11:37
A római katolikus temetőben a csata emlékére állított obeliszknél a város és a honvédség képviselői koszorúztak.
2024. 03. 06., 10:44
Dr. Porkoláb Imre dandártábornok reméli, hogy a jövőben az eddigieknél több és tőkeerősebb magyar vállalat indul majd az Európai Védelmi Alap (EDF) idei pályázatain.
2024. 03. 04., 10:14
Az ország bármelyik toborzó irodájában vagy az iranyasereg.hu oldalon március 5-ig tudnak jelentkezni Önkéntes Katonai Szolgálatra azok, akik plusz pontokkal szeretnék erősíteni a jövő évi felsőoktatási felvételijüket. Módszertől függően akár 16, 32 vagy 64 többlet pont is szerezhető!

  JETfly Magazin

Az elmúlt napokban több friss hírt is olvashattunk az MH Kiss József 86. Helikopterdandárról, többek között arról is, hogy először ugrottak ejtőernyősök a H225M típusú közepes, többcélú forgószárnyasból.