2024. 05. 28. kedd
Csanád, Emil
: 385 Ft   : 354 Ft Benzin: 625 Ft/l   Dízel: 687 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

A mai napig nem tisztázottak a Lusitania tragédiájának részletei

A mai napig nem tisztázottak a Lusitania tragédiájának részletei
Art of WAR  |  2018. 05. 07., 15:23
A mai napig nem tisztázottak a Lusitania tragédiájának részletei

1915. május 7-én, az ír partok közelében egy német tengeralattjáró támadását követően elsüllyedt az RMS Lusitania nevű óceánjáró. Több mint ezerkétszáz utas veszett oda a tragédiában, aminek következtében az eset óriási nemzetközi felháborodást váltott ki.

A világtörténelem egyik leghíresebb hajókatasztrófájának hátteréről ugyanakkor azóta is vitáznak a történészek.

Az RMS Lusitania eredetileg utasszállító hajónak készült: 1904-ben kezdte el építeni a brit Cunard Line társaság, akik bevallottan rekordméretű vízijárművet akartak alkotni, hogy ezáltal is lekörözzék vetélytársaikat. A csaknem 240 méter hosszú, majdnem 26 méter széles hajó emellett méreteihez képest és egyébként is igen gyorsnak számított a maga idejében 47,5 kilométer/órás sebességével. A korszak egyik műszaki csodájának számító, gyorsan elhíresült gőzös 1907 szeptemberében indult el először Liverpoolból New York felé kereskedelmi utasszállító- és postahajóként, és ezt a távot a következő nyolc év során több mint kétszázszor tette meg 1915-ös pusztulásáig.

Az első világháború kitörése után a brit Admiralitás természetesen a Lusitaniát is jegyzékbe vette, mint a flotta potenciális segédcirkálóját – ez nem véletlen, hiszen a hatalmas hajót eleve a hadvezetés előírásainak megfelelően építették, és fel lehetett szerelni tizenkét darab 152 milliméteres löveggel. Más kérdés, hogy ezeket bizonyíthatóan egyszer sem szerelték fel rá, és a hajó a jegyzékbe vételen túl nem vett részt semmiféle hadmozdulatban – legalábbis hivatalosan. Éppen ezért okozott óriási felháborodást, amikor egy U-20-as német tengeralattjáró 1915. május 7-én megtorpedózta a hajót. A Lusitania közel kétezer embert szállított ezen a végzetes napon: a „hétköznapi” utasok mellett politikusokat, üzletembereket, tudósokat, művészeket. A kapitány minden előírást betartott, ami a háborús zónában vonatkozó hajózásra vonatkozott: a hajó elsötétítve, megkettőzött őrszemélyzettel haladt a sűrű ködben, és látszólag semmi olyat nem követett el a legénység, amivel rászolgált volna a támadásra. A hatalmas óceánjárót az orrán érte találat, majd fedélzetén egy második robbanás is bekövetkezett, és ezt követően kevesebb mint húsz perc alatt elsüllyedt. A rajta utazók többségének esélye sem volt arra, hogy megmeneküljön.

A hatalmas nemzetközi indulatok kereszttüzében Berlinnek természetesen meg kellett indokolnia a támadást, a németek pedig a legkézenfekvőbb választ adták a kérdésekre: azt, hogy a Lusitania hadianyagokat szállított. És valóban ez tűnt a legracionálisabb magyarázatnak, noha a szakértők még hosszú évtizedeken keresztül vitáztak a tényleges motivációkon. Azt illetően ma már nagyjából egyetértés tapasztalható, hogy a Lusitania távolról sem volt „tiszta”: az angolok valójában hadianyagokat csempésztek az akkor még harcban nem álló Egyesült Államokból a fedélzeten. A komolyabb kérdés inkább az, mi okozta a fedélzeten azt a második robbanást, amely végül a szokatlanul gyors pusztuláshoz vezetett, a németek ugyanis a későbbiekben is szilárdan kitartottak azon álláspontjuk mellett, hogy a tengeralattjáró csak egy torpedót lőtt ki a hajóra. Mi robbanhatott be a fedélzeten: a kazán, a titokban szállított robbanásveszélyes anyagok, vagy valami más? És hogy lehet, hogy a brit kormány és a haditengerészet megkockáztatta a rendszeres szállítást a hajóval, amikor a németek előre közölték, hogy felfegyverzett kereskedelmi járműként a Lusitania nem számíthat polgári hajókat illető elbánásra? Netán volt ehhez valami közük a hajón százával utazó amerikai állampolgároknak is, akiknek halála – londoni szándékok szerint – előre kiszámíthatóan felbőszítené Washingtont Berlinnel szemben?

Ezekre a kérdésekre továbbra sincs megnyugtató válasz, legfeljebb sejthetjük a hátteret, illetve összeesküvés-elméleteknek biztosíthatunk táptalajt velük. Mindenesetre akárki is küldte szándékosan vagy gondatlanságból a Lusitaniát a biztos halálba, az amerikaiak hadba lépését végül nem ez az incidens váltotta ki. 1201 ember azonban így is a hullámsírba veszett a katasztrófában.

 

Forrás: honvedelem.hu

Ha tetszett a cikk, kövesse a
Háború Művészetét a Facebookon!

Még több friss hír

2024. 05. 14., 15:51
Az Airbus Helicopters friss bejelentése értelmében, új rendelés érkezett a H145M típusú könnyű, többfeladatú forgószárnyasra: Brunei hat példányt rendelt a hazánk által is hadrendbe állított helikopterből.
2024. 05. 09., 15:29
Létrejött a közös munka konkrét lépéseinek menetrendjét is tartalmazó együttműködési nyilatkozat a Honvédelmi Minisztérium felügyelete alá tartozó Védelmi Innovációs Kutatóintézet NZrt. (VIKI) és a SAAB svéd vállalatcsoport között – jelentette be Szalay-Bobrovniczky Kristóf honvédelmi miniszter.
2024. 04. 29., 15:46
A NASAMS és Mistral légvédelmi fegyverrendszerek is szerepet kapnak az MH Dánielfy Tibor 205. Légvédelmi Rakétaezred, áprilisban, Újmajorban megrendezett, négyhetes gyakorlatán. A kitelepüléssel az alakulat a Ramstein Legacy 2024-re, a NATO többnemzeti, integrált lég- és rakétavédelmi gyakorlatára készül.
2024. 04. 23., 11:46
Nehéz szívvel kezdtem bele ennek a cikknek a megírásához, mivel a V-22 Osprey a legelső, róla megpillantott kép óta nagyon is közel áll a szívemhez. Nem egyszerű feladat, ha az embernek egy kedvencéről kell kevéssé biztató híreket írnia.
2024-04-30 13:06:45
A magyar kormány és a magyar emberek a békében érdekeltek. A Magyar Honvédség képes megteremteni és megvédeni a békét – hangsúlyozta Szalay-Bobrovniczky Kristóf honvédelmi miniszter április 29-én, a Veszprém vármegyei Hajmáskéren, a Nullponti Lő- és Gyakorlótéren, egy páncéltörő-képesség hatásbemutató gyakorlat előtt.
2024-04-11 10:21:28
2024. április 12-től három hétig a kecskeméti repülőbázison tartózkodik a magyar részre gyártott KC-390 katonai szállítórepülőgép – tájékoztatott Szalay-Bobrovniczky Kristóf honvédelmi miniszter.
   MÁSOK ÍRTÁK
2024. 05. 24., 11:37
A hasonló kihívások, a közös geopolitikai helyzet miatt – főleg veszély esetén – létfontosságú a hatékony és baráti együttműködés. Többek között ennek jegyében tartottak szlovén-magyar határmenti vezérkarfőnöki találkozót a Rheinmetall-gyárban, Zalaegerszegen, május 23-án.
2024. 05. 22., 10:22
Láttál már testközelből Gidránt? Szívesen hallanál a katonák mindennapjairól? Megismerkednél a Magyar Honvédség modern, high-tech haditechnikai eszközeivel két napon keresztül? Akkor ne hagyd ki a honvédelmi családi napot! Látogass el május 25-26-án, szombaton és vasárnap a Bálna Honvédelmi Központba és a Nehru-parkba!
2024. 05. 17., 11:24
Rendőrségi bejelentés érkezett a Magyar Honvédség tűzszerész ügyeletére, mely szerint feltételezett robbanóeszközre bukkantak a balassagyarmati Kóvári utcában, egy autóalkatrész-kereskedés hátsó udvarában, árokásás során.
2024. 05. 16., 10:13
Interjú Szalay-Bobrovniczky Kristóf honvédelmi miniszterrel és dr. Böröndi Gábor vezérezredessel, a Honvéd Vezérkar főnökével.

  JETfly Magazin

2018 után újra hazánk ad otthont a Nemzetközi Katonai Sporttanács által szervezett 46. Katonai Ejtőernyős Világbajnokságnak – jelentette be dr. Bali Tamás ezredes, az MH Kiss József 86. Helikopterdandár dandárparancsnoka a Szolnok-Szandaszőlős Sportrepülőtéren tartott sajtótájékoztatón, május 24-én, pénteken.