Malajzia haditengerészete jelenleg még tíznél több, különböző hajóosztályt tart üzemben, amelyek jelentős része már erősen elavultnak számít, ezért a megkezdett flottamodernizációs program keretében elkezdték számuk csökkentését és modern, többcélú egységekkel való helyettesítésüket. A 2019. március 26. és március 30 között Langkawiban megtartott LIMA (Langkawi International Maritime and Aerospce) 2019 kiállításon sok egyéb mellett, bemutatták a maláj hadiflotta többcélú támogató hajóra (Multirole Support Ship – MRSS) kiírt pályázatának valószínű nyertesét.
A kétéltű műveletek lebonyolítására, humanitárius és katasztrófaelhárítási feladatokra egyaránt alkalmazni kívánt MRSS megtervezésére és legyártására a francia, holland és kínai gyártók mellett, a török TAIS hajóipari konzorcium is benyújtotta előzetes koncepcióját, amelynek nagy esélye van arra, hogy elnyerje a döntéshozók tetszését. Az egyelőre csak makett formájában létező hajótípus, az előzetes adatok alapján 170 méter hosszú és 13 000 tonnás lesz, két egyelőre még meg nem határozott típusú hajtóművel, amelyek teljesítményének el kell érnie egyenként a 4000 KW – ot és legalább 18 csomós sebességet, valamint 14 csomóval mintegy 18 000 kilométeres hatótávolságot kell lehetővé tenniük. A koncepció kidolgozása során törekedtek arra is, hogy a hajótest és a felépítmény csökkentett radarvisszaverő képességű legyen.
Az MRSS 150 fős legénységén kívül 500 felfegyverzett katonát és az 1800 négyzetméteres rakodótérben teher és harcjárműveket szállíthat, amelyek saját kerekeiken, illetve lánctalpaikon juthatnak fel hajóra, illetve hagyhatják el a fedélzetet. A rakodótér eléggé nagyméretű ahhoz is, hogy legalább két LCM deszanthajót is befogadjon, amelyekkel megoldható a nem úszóképes járművek, valamint a katonák partrajuttatása megfelelő kikötőhely hiányában. Az MRSS Természetesen a járművek mellett nagytömegű rakományt, felszerelést, esetleges humanitárius feladatok ellátása esetén segélyszállítmányokat, vagy menekülteket is szállíthat. A hajó egy 2 000 négyzetméteres repülőfedélzettel is rendelkezik majd, amelyről egyszerre akár három közepes szállítóhelikopter is üzemeltethető és a felépítményhez kapcsolódó hangárban további kettő tárolható.
A védőfegyverzet egy az orrfedélzetre telepített 76 mm - es lövegből, valamint két 30 mm – es radarvezérlésű gépágyúból és legalább két további 12,7 mm - es géppuskából áll majd. Amennyiben a TAIS elnyeri a megrendelést, a tervezett három hajó közül az első kettőt 2021 és 2025 között, míg a harmadikat 2035 – ig kell leszállítania a maláj hadiflottának.
Forrás: https://www.navalnews.com/