A Spanyol Haditengerészetnél időszerűvé vált a már közel 30 éve szolgálatban álló Santa Maria-osztályú fregattok fokozatos kivonása. Ennek érdekében még 2019 áprilisában, a spanyol kormány és a Navantia állami hajóépítő vállalat megállapodást írt alá az utódjuknak szánt, öt Bonifaz-osztályú, többcélú fregatt megépítéséről. (Bonifaz, Roger de Lauria, Menendez de Aviles, Luis de Cordova, Barcelo)
A 145 méter hosszú, 6 100 tonnás hadihajók korszerű, egyelőre konkrétan még meg nem nevezett típusú hibrid hajtóműveikkel, legalább 35 csomós maximális sebességre lesznek képesek és alkalmasak lesznek mind felszíni, mind légi, valamint tengeralatti célok elleni harcra is. Ennek érdekében rendkívül korszerű fedélzeti elektronikával és szenzorberendezésekkel látják el őket, amelyek a központi, integrált árbocban lesznek telepítve. Az érzékelőrendszer központi elemeit a Lockheed Martin SPY-7 típusú S sávos, fázisvezérelt radarja, valamint a Thales kombinált szonárkészlete (BlueMaster UMS 4110, CAPTAS 4, TUUM-6 vízalatti kommunikációs rendszer és BlueScan digitális-akusztikus érzékelő) adja.
A tüzérségi fegyverzet az orrfedélzeten lévő 127 mm – es Leonardo 127/64 LW automata ágyúból, 30 mm – es gépágyúkból és 12,7 mm – es géppuskákból áll majd. Emellett egy 16 cellás Raytheon Evolved Seasparrow felszín – levegő rakétarendszer, valamint két négyes indítókonténer kerül telepítésre, a Harpoon hajóelleni rakéták számára. Tengeralattjárók ellen két - számos más haditengerészetnél is alkalmazott és jól beváltnak tekinthető -, Mark 32 VST háromcsöves, 324 mm – es torpedóvető, illetve ezek mellett a tatfedélzetről egy SH-60, vagy egy NH-90 típusú helikopter is bevethető lesz. A jelentős fegyverarzenál működését a Navantia által kifejlesztett SCOMBA tűzvezető rendszer hangolja össze.
A Bonifaz-osztály esetében különösen nagy hangsúlyt helyeztek a kibervédelemre, a fedélzeti számítógépes rendszerekbe való ellenséges behatolás megakadályozására. Az úgynevezett Digital Twin megoldással - létrehozva a hajók virtuális mását -, a szárazföldi központban azonnali információkkal rendelkezhetnek a fedélzeti rendszerek aktuális állapotáról és működéséről, így könnyebb és gyorsabb a felmerülő hibák diagnosztizálása és elhárítása. A la corunnai egyetemen kifejlesztett számítógépes támogató rendszer segítségével az érzékelőket és szenzorokat olyan mértékben integrálták, hogy ennek köszönhetően kevesebb vezetékre lesz szükség, így tovább csökkentve a meghibásodások lehetőségét. Külön érdekesség, hogy a tervek szerint a hajók felszerelésébe 3D - s nyomtatókat is integrálnak majd, amelyek révén egyes alkatrészeknek a fedélzeten történő legyártása is lehetségessé válik. Így pótlásuk érdekében nem kell nagymennyiségben raktározni belőlük, vagy visszatérni a kikötőbe, ezzel megszakítva az aktuális küldetést.
A Bonifaz-osztály a tervek szerint 2026 és 2031 között áll majd hadrendbe, úgy hogy az elkészült egységeket évente adnák át a haditengerészetnek. A Bonifaz (F111) építésének kezdeteként az első acéllemez ünnepséggel egybekötött levágására 2022. április 6 – án került sor a spanyol kormány, a flotta és a gyártást végző Navantia képviselőinek jelenlétében.
Forrás: https://www.navalnews.com/