Az Orosz Haditengerészet megszünteti a Projekt 677 Lada-osztályú tengeralattjárók gyártását és helyette a Kalina-osztályú tengeralattjárókat helyezi előtérbe.
A flotta vezetése úgy döntött, hogy befejezi a még építés alatt álló két Lada-osztályú tengeralattjáró építését, ezzel be is fejezik a konstrukció további gyártását. A projekt mindhárom hajója a Balti-flotta állományába kerül, míg a megmaradó pénzügyi eszközöket átcsoportosítják a Kalina fejlesztésére.
1997-ben, 2005-ben és 2006-ban a szentpétervári Admiralitás Hajógyárban kezdték el három Lada-osztályú tengeralattjáró építését: B-585 „Szentpétervár”, B-586 „Kronstadt” és B-587 „Szevasztopol” elnevezésekkel. A „Szentpétervárt” 2004-ben bocsátották vízre, majd hosszú munkálatok és tesztek után kezdhette meg a próbaüzemet. A „Kronstadt” hajótestét az építés után lekonzerválták, majd 2013-ban folytatták a hadihajó építését. Információk szerint a tengeralattjáró 2017-ben csatlakozhat a flotta állományához. A harmadik hajótestet (ex „Szevasztopol”) 2015 márciusában átnevezték „Velikije Luki” névre, amely várhatóan 2018-19-ben csatlakozik a flottához.
Korábbi tervek szerint a haditengerészet számára 20 tengeralattjárót építettek volna az adott osztályból, azonban több fellépő probléma miatt a haditengerészet felhagyott a Projekt 677 folytatásával, és az olcsóbb Projekt 636 és a 677 továbbfejlesztett, levegő-független hajtóművel rendelkező változatát preferálja, amely „Kalina” néven ismert. A tengeralattjárót levegő-független (AIP – Air Independent Propulsion) meghajtórendszerrel látják el, amely 3-5 napról akár 20 napra növelheti a dízel-elektromos tengeralattjáró víz alatt tartózkodásának idejét anélkül, hogy az akkumulátorok töltése érdekében a felszínre kellene emelkednie.
Forrás: lenta.ru