A Norvég Parti Őrség (Kystvakten) jelenleg még a nyolcvanas években szolgálatba állított, 3200 tonnás Nordkapp-osztályú járőrhajókat használja, azonban a modernizációk ellenére a típus felett alaposan eljárt az idő.
Emiatt 2016-ban pályázatot írtak ki, három új, sokkal modernebb járőrhajó megépítésére. A tendert 2017 októberében a Tomrefjordban működő a Vard Langsten hajógyár nyerte meg, a norvég parlament pedig 2018 júniusában adta áldását a három egységről szóló, mintegy 617 millió dolláros beruházásra. A felépítménnyel ellátott, szerkezetkész hajótesteket a cég romániai leányvállalatánál, a Tulceában működő Vard Tulceánál gyártják le, de a hajtóművek, az elektronika és a teljes felszerelés beépítése az anyacég tomrefjordi üzemében történik majd.
A Project 6615 vagy Jan Mayen-osztály megtervezésénél kifejezetten törekedtek arra, hogy ne kizárólag a partmenti vizeken legyen alkalmazható, hanem ellenálljon a sarki jégnek és a nyílt tengeren is tevékenykedhessen, akár két hónapig is feltöltés nélkül, 100 fős személyzettel a fedélzeten. Az új hajóknak a norvég felségvizek katonai védelmén kívül fontos feladatuk lesz a kutató – mentő szolgálat, de az olajszennyeződések felderítése és azok semlegesítése is.
Ennek érdekében a hajók belsejében korszerű, műtővel és kórteremmel ellátott orvosi szekciót, valamint a felépítménybe nagyméretű hangárt is beépítenek, utóbbiban egy nagyteljesítményű Vestdavit TBD 10000L és két kisebb PLR 5003KV teleszkóposan oldalra kitolható mennyezeti daruval, amelyek nemcsak motorcsónakok, hanem akár 8,5 méter hosszú mentőhajók kihelyezésre is alkalmasak lesznek, ha szükséges akár mínusz 25 fokos hőmérsékleten és viharban is.
Az új hajók hossza 136,4 méter, vízkiszorításuk 9800 tonna, meghajtásukról dízel-elektromos hajtómű gondoskodik, amellyel akár 22 csomós maximális sebességet is elérhetnek.
A fedélzeti elektronika a lehető legkorszerűbb. Marins sorozatú inerciális navigációs rendszer, Quadrans gyrocompass, Netans navigációs adatelosztó és számítórendszer (NDDCS) Ezek a kiberbiztonsági szempontoknak is messzemenően megfelelnek és folyamatosan nagyon pontos navigációs információkat biztosítanak a személyzetnek. A Saab által kifejlesztett TactiCall integrált kommunikációs rendszer pedig biztonságos belső és külső kommunikációt biztosít.
A fegyverzet egy, az orrfedélzetre telepített 57 mm-es Bofors automata gépágyúból, valamint távvezérelt 12,7 mm-es géppuskákból áll majd, Ceros 200 tűzvezető rendszerrel. A víz alatti fenyegetések ellen a Kongsberg Maritime által gyártott SS1221 szonárok védelmezik a hajókat, amelyek nemcsak a torpedókat, de azoknál kisebb tárgyakat, például aknákat is észlelni tudnak. A szonárkupola a jég elleni védelem miatt visszahúzható a hajótestbe. A Hensholdt TRS-3D haditengerészeti radar a légi és a felszíni célpontok felkutatatásra, követésére szolgál.
A hajók felszereléséhez a motorcsónakokon kívül a tatfedélzeten legalább két AW101 és a belső hangárban tárolva további két NH90 típusú helikopter is tartozik. Az első szerkezetkész egységet 2021 augusztusában indították útnak Tomrefjord-ba végszerelésre és várhatóan 2022-ben áll szolgálatba, míg két testvérhajója közül a második, amely jelenleg gyártás alatt áll 2023-ban, a harmadik pedig 2024-ben követi majd.
Forrás: https://www.navaltoday.com/
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |