A Brit Királyi Haditengerészet szakemberei a 2000-es évek eleje óta dolgoznak a brit tengeralattjáró flotta megújításán és az évszázad második felétől hadrendbe állítandó új generációs típusok előzetes koncepcióján, mivel addigra a jelenleg szolgálatban álló egységek üzemideje nagyrészt lejár és pótlásuk mindenképpen szükségessé válik.
A rakétahordozók generációváltása lényegében már elkezdődött, mert a végéhez közeledik a HMS Vanguard és testvérhajóinak leváltására szánt, négytagúra tervezett Dreadnought-osztály első, névadó egységének építése. Ugyanakkor, a jelenleg legmodernebbnek számító, Astute-osztályú vadász-tengeralattjárók utódjának végleges változatán még csak a közelmúltban kezdtek el dolgozni, mert a HMS Astute még csak öt éve állt szolgálatba és hat tervezett testvérhajója közül négy még gyártás alatt áll. A tervezett utódtípusnaknak még nincs neve, egyelőre a program csak az SSN (R) kódnéven fut és sok információ egyelőre csak feltételezés.
Az előzetes elképzelések szerint az új vadász-tengeralattjárók komoly hasonlóságot fognak mutatni a Dreadnought típusú rakétahordozókkal, de értelemszerűen, mivel feladatuk más, azoknál kisebbek lesznek, ugyanakkor a lehető legtöbb azonos részegységet kívánják alkalmazni, ami a fenntartási költségek, a logisztika és működtetés szempontjából előnyösebb.
Az új vadászhajók konfigurációja hasonló lesz nagyobb „unokatestvérükéhez”, mivel azonban rakétaindító tubusok nem kerülnek beépítésre, a törzs rövidebb és kisebb átmérőjű. Az orr a jelenlegi típusokénál áramvonalasabb kialakítású lesz, de például megmarad a brit vadász tengeralattjárók fedélzetén végighúzódó jellegzetes, széles, szögletes gerinc. A hajók hátsó iránysíkjainál a Dreadnought-osztályhoz hasonlóan az X elrendezést alkalmazzák majd, amely napjainkban még nem igazán elterjedt. A torony hasonlóan a társtípushoz, a megszokottnál jóval kisebb, keskenyebb és csúcsosabb kialakítású, uszonyszerű.
A tervek szerint az SSN (R) – nél is a legmodernebb, amerikai technológián alapuló PRW3 atomreaktort alkalmazzák majd, a hagyományos propelleres meghajtás helyett pump-jet hajtóművel kombinálva, a zajcsökkentés érdekében. Fegyverzetként legalább hat, az orr alsó részébe épített torpedócsövet építenek majd be. Összességében az Astute-osztálynál, mintegy 25%-kal nagyobb, lemerülve kb. 10 000 tonna lesz a vízkiszorításuk, de nagyobb méretük ellenére a fedélzeti rendszerek nagyfokú automatizáltságának köszönhetően a jelenlegi hajók 90 - 100 fős személyzeténél lényegesen kevesebb emberre lesz szükség üzemeltetésükhöz, ami azért fontos, mivel a Royal Navy akárcsak más hadiflották, súlyos szakemberhiánnyal küzd.
Forrás: http://www.hisutton.com/