A nemzetközi sajtóban is nagy visszhangot váltott ki, amikor 2018. november 18-án a Norvég Királyi Haditengerészet Helge Ingstad (F313) nevű rakétás fregattja Bergen közelében, a kora reggeli órákban összeütközött a TS Sola nevű, 113000 tonnás máltai zászló alatt hajózó tankerrel.
A balesetnek szerencsére halálos áldozata nem volt, de heten megsérültek a hadihajó legénységéből. A tatjának jobboldalán súlyosan megrongálódott fregattot sikerült a sekély, de sziklás partmenti vizekre juttatni, ahol megfeneklett, majd az elkövetkező napokban erősen megdőlve, lassanként szinte teljesen elmerült.
A Helge Ingstadot miután előzőleg fedélzetéről az összes lőszert eltávolították, 2019 márciusában a felszínre emelték és miután acéllemezekkel sikerült lezárni a tatján, a vízvonal felett keletkezett, mintegy 20 méter hosszú léket, a hajó újra úszóképessé vált.
Mindezek ellenére további sorsa erősen kétséges. A szakértők szerint a hajótestet viszonylag könnyű lenne kijavítani, ennél sokkal nagyobb problémát okoz, hogy az elektromos berendezések, a hajtómű és a fegyverzet, valamint a radar érzékeny elektronikája miután három hónapot töltöttek a hideg és sós tengervízben, valószínűleg teljesen tönkrementek, ezért cserére szorulnak, ami nem feltétlenül éri meg ennek várható tetemes költsége miatt. A probléma súlyosságát fokozza, hogy a norvég haditengerészet állományában álló, nagy harci értékű, rendkívül korszerű Nansen-osztályú fregattok a NATO északi erőinek fontos részét képezik, ráadásul a hadrendben álló öt egység egyikének várhatóan végleges kiesése jelentősen csökkenti Norvégia védelmi képességeit is.
Amennyiben a pénzügyi megfontolások győznek, az alig hároméves hadihajó hamarosan szétbontásra kerül, de a lehető legtöbb felhasználható részegységét szeretnék megmenteni és felhasználni testvérhajóinak üzemeltetéséhez.
A Magyar Védelmi Exportügynökség (VEX) első délkelet-ázsiai megjelenésére a thaiföldi Defence & Security kiállításon került sor Bangkokban, november elején. A VEX standján meghívott kiállítóként tíz magyar vállalat és a Védelmi Innovációs Kutatóintézet (VIKI) jelenhetett meg.
Az összecsukható konténereket fejlesztő és gyártó, magyar tulajdonban lévő Continest Technologies Zrt. kanadai leányvállalata, valamint a vízkezeléssel foglalkozó kanadai Innocorps által vezetett Circular City konzorcium nyerte el a Kanadai Védelmi Minisztérium (DND) Védelmi és Biztonsági Innovációs Programja (IDEaS) által kiírt Pop-Up City verseny kétmillió dolláros fődíját – közölte a Continest az MTI-vel.
Folytatódik az idén meghirdetett Embert a vasra! toborzókampány, amelynek második fázisában a megújuló tüzérséget jelentő PzH 2000 önjáró tüzérségi eszközök leendő kezelőit szólítja meg a Honvédelmi Minisztérium. Erről Szalay-Bobrovniczky Kristóf honvédelmi miniszter és dr. Böröndi Gábor vezérezredes, a Honvéd Vezérkar főnöke beszélt november 16-án, Bakonykútiban.
Az első magyar felségjelzésű Leopard 2A7HU december 5-én érkezett meg Magyarországra, amely a NATO-nak felajánlott, de Magyarország biztonságát garantáló nehézdandár része lesz.
Végleges helyére, a magyar vitézség csarnokaként újjászülető Honvéd Főparancsnokság épületébe költözik a Hadtörténeti Intézet és Múzeum (HIM). Az intézmény a Budai Várban, a Dísz téren, az egykori Honvéd Főparancsnokság épületében kap helyet.
Az elmúlt harminc év legnagyobb hazai gyakorlatán az MH Klapka György 1. Páncélosdandár katonái is megmutatták, hogy jó gazdái a PzH 2000 önjáró lövegeknek. Az alakulat katonái a Bakonyban rengették meg a földet az 55 tonnás vasaikkal.
A Magyar Honvédség „Adaptive Hussars 23” elnevezéssel, a NATO erők részvételével többnemzeti országos hadgyakorlatot tart 2023 novemberében, amelyen az ország védelmi képességeit teszteljük.
„Nincs nemzeti szuverenitás, nincs biztonság és nincs honvédelem jól működő, földi telepítésű légvédelmi rendszerek nélkül” – mondta Szalay-Bobrovniczky Kristóf honvédelmi miniszter a NASAMS légvédelmi rakétarendszer ünnepélyes átadóünnepségén, Győrben, az MH Dánielfy Tibor 205. Légvédelmi Rakétaezrednél, október 26-án.
Az olasz harckocsik és önjáró lövegek észak-afrikai bevetéseiről is olvashatunk dr. Számvéber Norbert: Páncélosok a sivatagban – Páncélos-hadviselés Észak-Afrikában, 1940-1943. című könyvében, amelyet december 15-én mutatnak be a Bálna Honvédelmi Központban.
„Hát persze, hogy az volt az első feladat hajnali négykor, hogy ússzak át a folyón” – írja naplójában a svédországi SERE Instruktori kiképzésről Ádám János törzsőrmester, az MH Altiszti Akadémia Speciális Felkészítő Részleg kiképző altisztje.
A vezérezredes tájékoztatása szerint a rendszerváltás óta nem volt arra példa, hogy az alakulatoknak önállóan, akár váratlan helyzeteket is megoldva kellett gyakorolniuk az országvédelmi feladatokat együttműködve a közigazgatással és a NATO-erőkkel.
A szakkiképzés területén szolgálók számára megtartott állománygyűlésen Kajári Ferenc altábornagy, a Honvéd Vezérkar főnökének arról beszélt, hogy jelentősen változik a Magyar Honvédség kiképzési programja, annak metódusa.
Olvasóink már jól ismerik a sok-sok éve működő JETfly Webáruházat, melyben repüléshez kapcsolódó relikviákat, illetve ruházati termékeket rendelhetnek meg. A kínálat folyamatosan bővül, mutatjuk a legfrissebb ajánlatokat, melyek a közelgő ünnepek kapcsán is szép ajándékok lehetnek!