A közelmúltban ünnepélyes keretek között megkezdték francia haditengerészet részére épülő első FTI (Fregate de Taille Intermediaire – közepes méretű fregatt) típusú hadihajó építését, a Naval Group Lorient-ben működő hajógyárában.
Hosszabb távon az új típus fogja majd leváltani az öt elavulófélben lévő La Fayette osztályú fregattot, amelyek közül csak három egység élettartamát hosszabbítják meg.
Az FTI típus 122 méter hosszú és vízkiszorítása 4500 tonna lesz, így nagyságrendileg a 2500 tonnás Gowind osztályú korvettek és a jóval nagyobb, 6000 tonnás FREMM osztályú fregattok között helyezkednek majd el. A törzs kialakításánál a csökkentett radarhullám visszaverő képesség elérésére törekedtek és érdekessége, hogy az orr a 20. század elejére jellemző döfőorrszerű kialakítást kapott. Természetesen szó sincs az ellenséges hajók ütközéssel történő megsemmisítéséről, hanem a kedvező hidrodinamikai tulajdonságok miatt vették elő a régies formát, ami napjainkban éppen emiatt ismét kezdi reneszánszát élni.
A meghajtást két összesen 42900 lóerős teljesítményű dízelmotor biztosítja majd, amelyek a CODAD (Combined diesel and diesel) rendszer révén külön – külön, vagy együtt is forgathatják egyszerre a két hajócsavart. Ezzel a technikai megoldással lényegesen kedvezőbb üzemagyagfogyasztás érhető el, mintha egyetlen nagyobb teljesítményű hajtóművet, például gázturbinát alkalmaznának. A hajók sebessége várhatóan eléri majd a 27 csomós (kb. 50 km/óra) maximális sebességet és az optimális 15 csomó mellett a mintegy 9300 kilométeres hatótávolságot.
A hajók a legkorszerűbb elektronikai rendszerekkel lesznek felszerelve, ezek közül a legfontosabb a Thales Seafire típusú, fázisvezérelt, többfunkciós radarrendszere, amely a parancsnoki híd mögötti jellegzetes piramisszerű árboc-felépítményben kerül elhelyezésre. Az előreugró orr amellett, hogy nagy sebességnél növeli a stabilitást, magába foglalja a Kingklip Mark 1115 hangradart, de a tengeralattjárók felderítésére rendelkezésre áll a másik, CAPTAS-4 vontatott szonár is. Az FTI fregattok elektronikai és számítógéprendszerének tervezésénél nagy hangsúlyt fektettek a cyberbiztonságra, az ellenséges elektronikai támadások elleni fokozott védelemre.
A tüzérségi fegyverzetet egy az előfedélzeten lévő toronyba beépített OTO Melara 76 mm – es Super Rapid automata löveg és két távműködtetésű 20 mm – es gépágyú alkotja. Hajók ellen két négyes indítókonténerbe telepített Exocet MM-40 rakétát vethetnek majd be, légvédelemre pedig két 8 cellás MBDA Aster 15/30 rakétaindító szolgál. Mivel az FTI – k egyik fő feladatköre a tengeralattjáró elhárítás lesz, a fejlett szonárberendezéseken kívül Eurotrop MU90 Impact torpedókkal lesz felszerelve, két kettős indítóval.
A tatfedélzeten helikopter leszállóhelyet alakítottak ki hangárral, amelyben egy darab NH-90 haditengerészeti helikopter, de akár felfegyverezhető drónok is tárolhatóak.
A General Pierre Alexis Ronac’h várhatóan 2023-ban áll majd szolgálatba, további négy testvérhajóját pedig 2030 – ig kell leszállítania a Naval Groupnak.
A Lorientben tartott ünnepségen egyébként részt vett Nikolaos Tsounis a görög flotta helyettes parancsnoka is, mert a görög kormány előrehaladott tárgyalásokat folytat két Belharra osztályú egység (az FTI – k exportváltozata) megvásárlásáról.
Forrás: https://navaltoday.com/