2024. 12. 13. péntek
Luca, Otília
: 410 Ft   : 391 Ft Benzin: 625 Ft/l   Dízel: 687 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Orosz adathalászhajók

Orosz adathalászhajók
2019. 08. 27., 11:59

2015 óta áll szolgálatban a Projekt 22010 osztály első, Jantar nevű egysége, amely hivatalosan kutatóhajó (de eufemisztikusan nevezik különleges célú hajónak is) és festése is ennek megfelelő, de valójában katonai célra épült.

60 fős személyzetével együtt névlegesen a Vízalatti Kutatások Főigazgatóságának (GUGI) fennhatósága alá tartozik, amely a speciális - többnyire titkos - tengeralatti műveleteket koordinálja. Állandó kikötője az Északi Flotta egyik legfontosabb támaszpontja, Szeverodvinszk, innen indul küldetéseire.

A Jantar meghajtása korszerű, kombinált, dízel – elektromos rendszerű, így két 3400 kW – os elektromotorból, két 1600 és két 1080 kW - os dízelgenerátorból áll, amelyek együttesen működtetik a két oldalsó, a manőverezést megkönnyítő orrpropellert és a két hátsó, elfordítható, azipod hajócsavart. Legnagyobb sebessége 15 csomó, vagyis kb. 28 kilométer/óra, hatótávolsága eléri a 8 000 tengeri mérföldet.

A hajónak nincs fegyverzete, viszont az orrfedélzeten helikopter leszállóval és a fedélzeti felépítményben hatalmas méretű hangárral rendelkezik, amelyben sokféle különleges felszerelést, így távirányítású ROV robotjárműveket és törpe tengeralattjárókat hordoz, illetve hordozhat az adott küldetésnek megfelelően. A legfontosabb eszközök a még a nyolcvanas években kifejlesztett, háromszemélyes, Projekt 16810 Rus, valamint az újabb, Projekt 16811 Konzul elnevezésű, manipulátorkarokkal ellátott törpe tengeralattjárók, amelyek akár 6000 méteres mélységbe is képesek lemerülni és ott tevékenykedni. A Jantar valóban végezhet oceanográfiai kutatásokat is, de valódi feladata az elektronikus hírszerzés és a tengeralatti távközlési kábelek adatforgalmának megfigyelése és „megcsapolása”. Az általa hordozott tengeralattjárók és ROV – k bevetésével, a kábelek esetleges átvágása, de a mélytengeri észlelőberendezések, szenzorok telepítése, ellenőrzése, javítása is lehetséges, ugyanakkor használhatják nagy mélységben fekvő roncsok felkutatására, kiemelésére is, ezért a tatfedélzetre erős teherdaruk is kerültek.

A Jantar a polgárháború kirobbanása óta többször megfordult Szíriai vizeken és huzamosabb időt töltött ott, vélhetőleg elektronikai hírszerzést folytatva.      

Még 2016 szeptemberében kezdték el építeni a második Projekt 22010 típusú egységet, ugyancsak elődje szülőhelyén, a kalinyingrádi Jantar Hajógyárban. Az Almaz nevű testvérhajót valószínűleg 2018 decemberében bocsátották vízre és ha építése az eredeti tervek szerint halad, várhatóan 2019 második felében állhat majd szolgálatba.

Forrás: http://www.hisutton.com/

Ha tetszett a cikk, kövesse a
Háború Művészetét a Facebookon!
Ha lemaradt volna erről:

Még több friss hír

2024. 06. 14., 15:43
Egy új harcjármű rendszerbe állításakor az első lépések egyik legfontosabbika a kezelők vezetési rutinjának megszerzése. A június 11-ei héten az MH Klapka György 1. Páncélosdandár egyik legkorszerűbb eszközével, a Leopard 2A7HU típusú harckocsival gyakorolják a harcjárművezetők többek között a közúton való közlekedést.
2024. 06. 11., 14:36
Június 11-én és 12-én összesen 13 Gidrán harcjármű érkezik az MH Klapka György 1. Páncélosdandárhoz Tatára – jelentette be a honvédelmi miniszter.
   MÁSOK ÍRTÁK
2024. 07. 11., 10:52
A Honvéd Vezérkar és a zalaegerszegi MouldTech Systems Kft. között létrejött együttműködés keretében drónos meteorológiai mérések segítik a 46. Katonai Ejtőernyős Világbajnokság szervezőit.
2024. 07. 04., 09:57
A magyar kormány korábbi döntései alapján az állam 2024. szeptember 1-jétől térítésmentesen biztosítja a végzős középiskolások részére a „B” kategóriás vezetői engedély megszerzését, ami a KRESZ és az egészségügyi oktatást tartalmazza.
2024. 07. 03., 11:26
Különleges, római kori szarmata telep feltárásakor kerültek elő veszélyes robbanóeszközök a földből.
2024. 07. 02., 11:49
A Magyar Védelmi Exportügynökség (VEX) saját nemzeti standot állított június 17-21. között a párizsi Eurosatory védelmi ipari kiállításon, amely az egyik legnevesebb európai védelmi kiállítás.

  JETfly Magazin

A Wizz Air örömmel jelenti be, hogy a World Finance szaklap “Carbon Awards 2024” programjában karbonintenzitásának csökkentéséért és a fenntarthatóbb üzemelésért bevezetett gyakorlatok elismeréseként elnyerte a “Legjobb légitársaság a szén-dioxid-kibocsátás csökkentéséért” elismerést.

  NÉPSZERŰ HÍREK