A Rubin az egykori Szovjetunió és a mai Oroszország egyik legtekintélyesebb tervezőirodája, amely elsősorban tengeralattjárókra specializálódott.
Innen került ki a hidegháború éveiben a legendás Tájfun-osztály, a közelmúltban szolgálatba állt, Belgorod nukleáris tengeralattjáró, de az exportsikernek tekinthető, hagyományos dízel – elektromos meghajtású Kilo-osztály is. Az iroda konstrukciói közül az egyik legolcsóbbnak tekinthető Kilo-osztályú hajóknak is az a fő hátránya, hogy beszerzésüket, majd üzemeltetésüket csak kevés ország engedheti meg magának. A Rubin most ezt próbálja orvosolni nemrég bemutatott, sajátos konstrukciójával, amelyet kifejezetten olyan országoknak szánnak, amelyek anyagi lehetőségei korlátozottak, vagy eddig nem is rendelkeztek tengeralattjárókkal és ez lenne a belépőtípus számukra.
Az elképzelés némileg visszalépés a tenger alatti hadviselés hőskorához, amikor a tengeralattjárók inkább még merülőképes torpedónaszádoknak voltak tekinthetők, jelentős fedélzeti tüzérséggel. A Rubin által bemutatott elképzelés egy 60 -70 méter hosszú, kb. 1000 tonnás egység lenne, levegőtől független, AIP meghajtással és kb. 42 fős személyzettel. Megjelenése erősen emlékeztet egy I. és II. világháborús német U-boot - ra. Fegyverzetébe a torpedók mellett, korabeli őseihez hasonlóan fedélzeti löveg, vagy gépágyú, illetve a megrendelő igényeinek megfelelően hajó elleni, vagy légvédelmi rakéták, aknák, esetleg további tüzérségi eszközök tartoznának. Különlegesség, hogy a tatra egy kisméretű, felnyitható, vízmentes hangárt szánnak, amelyben elfér egy nagyméretű, gyors motorcsónak, de vízi, vagy repülő drónok szállítására, indítására és fogadásra is alkalmas lenne.
A naszád üzemelhetne sekélyvízi, partvédő tengeralattjáróként, felszíni őrhajóként, de akár mentőjárműként is. A költségek csökkentése érdekében, a konstrukcióban nagy szerepet szánnak a kereskedelemben is kapható, elsősorban civil felhasználásra tervezett hajózási és repülési elektronikának.
A Rubin által bemutatott elképzelés valójában nem teljesen újkeletű, mivel a brit BMT vállalt Wyvern nevű típusának egyik verziója nagyon hasonló hozzá, bár az a nyilvánosságra került számítógépes grafikák alapján sokkal inkább tekinthető tengeralattjárónak, mint az orosz típus.
Forrás: http://www.hisutton.com/