A globális felmelegedés következtében visszahúzódó sarki jég lehetőséget teremt, a mélyben rejlő, eddig hozzáférhetetlen ásványkincskészletek kitermelése és új kereskedelmi útvonalak kialakítása terén, de jelentősen megnőtt a térség katonai jelentősége is. Oroszország számára különösen fontos stratégiai érdek az északi területek és a sarki tengerek feletti minél szélesebb körű ellenőrzés megszerzése. Ennek egyik új eszköze lesz a Projekt 10510 LK-110Ya Lider elnevezésű új szuperjégtörő osztály.
Vlagyimir Putyin 2011-ben, akkor mint miniszterelnök tett említést először egy új, nagyteljesítményű jégtörőtípus kifejlesztéséről. A hajót és jövendőbeli testvéreit végül nem az ezen a téren nagy tapasztalattal rendelkező szentpétervári Balti Hajógyár, hanem a távol-keleti Bolsoj Kamenben működő Zvezda Hajóipari Vállalat fogja megépíteni. Az Iceberg Központi Tervezőiroda, a Krilov Állami Kutatóközponttal együttműködve dolgozta ki a műszaki dokumentációt, míg a futurisztikus külső a Szentpétervári Művészeti és Ipari Akadémia hallgatóinak köszönhető, így a Lider a korábbi típusok eléggé bumfordi és szögletes kinézetével szemben, áramvonalas felépítményével és hatalmas, üvegezett parancsnoki hídjával inkább emlékeztet a Star Trek sorozat egyik űrhajójára, mint orosz atomjégtörőre.
A 69 700 tonnás, 209 méter hosszú hajót két összesen 120MW teljesítményű RITM-400 típusú atomreaktor, a hozzájuk kapcsolódó két - két turbógenerátor és elektromos motorok négy propellerrel hajtják majd meg, így kb. 24 csomós sebességgel nyílt vízen, de kétméteres vastagságú jég esetén is legalább 11 csomóval tud majd haladni. Tervezői szerint a Lider maximálisan 4,3 méteres jég feltörésére lesz képes és így egész esztendőben tevékenykedhet majd.
2020. április 23 – án a Rosatom hajózási leányvállalata az FSUE Atomflot és a Zvezda LLC képviselői aláírták a hosszútávú együttműködésről szóló szerződést. A Lider 2027 – ben áll a tervek szerint szolgálatba, míg két testvérhajóját 2033 – ig kell átadnia a gyártónak.
A Lider ugyan nem hadihajó, de üzembeállítása után nemcsak az észak-atlanti vizek kereskedelmi útként való hasznosítása válhat valósággá, de az orosz haditengerészet egységeinek esetleges átcsoportosítása is lehetővé válik a világ megkerülése nélkül.
Forrás: https://www.globalsecurity.org/