A globális felmelegedés következtében visszahúzódó jégtakarók miatt egyre nagyobb jelentősége van a sarkvidék mélyén húzódó hatalmas, eddig lényegében hozzáférhetetlen ásványkincs lelőhelyeknek és az eddig alig használható, északi hajózási útvonalaknak.
A térség megnövekedett gazdasági és stratégiai jelentősége új eszközök igénybevételét is megkívánja. A neves ex-szovjet tengerészeti tervezőirodák, a Malachit, a Rubin és a Lazurit az elmúlt években új típusú, hivatalosan mélytengeri munkálatokhoz, de minden valószínűség szerint katonai műveletekhez, észlelőberendezések telepítéséhez, javításához és mélytengeri mentéshez is alkalmazható speciális tengeralattjárók tervezésébe fogott.
A legígéretesebbnek a Malachit 2017 óta fejlesztés alatt álló hajója tűnik. A 82,5 méter hosszú, kb. 3000 tonnás, nukleáris meghajtású tengeralattjáró kettős héjazatú törzsének köszönhetően, kb. 400 méteres mélységig merülhet biztonságosan és elvileg ugyan nem lesz felfegyverezve, de ez, mivel orosz hajóról van szó korántsem biztos, hogy így is marad. A sérülékeny részek, így a kormánysíkok és a hajócsavarok erős burkolattal lesznek ellátva, a jellegzetes, ék alakú hajótest és az orr pedig legalább 1,2 méter vastag jégtakaró áttörésére van optimalizálva.
Az orrban, a törzs alsó részén és annak baloldalán kialakított rekeszekben egy – egy távirányítású merülőjárművet (ROV), a nyújtott, részben szétnyitható toronyban pedig egy kisméretű mentő tengeralattjárót hordozhat. A mélyben végzett munkálatokra, javításokra, mentésre, de akár különleges feladatokra kiképzett búvárok számára a hajótest alján légzsilipet és túlnyomásos kamrát is kialakítanak.
Forrás: http://www.hisutton.com/