A közelmúltban az ausztrál kormány mintegy 38,5 milliárd dollár értékű szerződést kötött a francia Naval Group hajóipari vállalattal, 12 új, Attack-osztályú tengeralattjáró vásárlásáról, amelyekkel a jelenleg szolgálatban álló Collins osztály hat egységét szándékoznak felváltani a 2030-as évek elejére.
A megrendelt típus a francia haditengerészet számára készült Suffren, vagy Barracuda típusú nukleáris meghajtású tengeralattjáró módosított, Shortfin Barracuda Block 1A jelzésű változata. Az ausztrál verzió a maga 97 méterével 2,5 méterrel rövidebb és 4000 tonnás vízkiszorításával mintegy 1300 tonnával könnyebb az eredeti francia típusnál. A legfontosabb különbség azonban az, hogy az ausztrál flotta egységein elsősorban politikai, másodsorban pénzügyi megfontolásokból nem nukleáris, hanem hagyományos, dízel – elektromos meghajtást fognak alkalmazni, így a hajókat 1 darab, pump-jet hajtóművel kombinált, 7 megawattos (kb. 9400 lóerő), korszerű, úgynevezett állandó mágneses elektromos motor és a hozzá kapcsolódó 4 dízelgenerátor működteti majd. Várható sebességükről egyelőre csak becslések vannak, de valószínűleg a víz alatt ezek is elérik majd a 25 csomót. (a felszínen kb. 16 csomóval tudnak majd haladni)
A Thales által szállított SYCOBS és Velox-m8 kombinált szonár és érzékelőberendezés, valamint a SeaClear GPS alapú navigációs rendszer, kategóriájában a manapság elérhető legjobbak közé tartozik a világon és valószínűleg ez még sokáig így is marad.
A fegyverzet 8 darab 533 mm-es torpedócsőből (28 darab Mk. 48 típusú hagyományos torpedóval), Harpoon hajó elleni rakétákból, vagy Stonefish Mk. III tengeri aknákból áll majd. A szerződés értelmében a hajókat a dél ausztráliai Adelaid - ben működő, ASC Pty Ltd. fogja legyártani. Az első, HMAS Attack (Támadás) nevű egység építése várhatóan 2020–ban kezdődik.
Forrás: http://www.hisutton.com/