2020. december 8-án Emmanuel Macron francia államfő, aláírta a Marine Nationale újgenerációs repülőgép-hordozójának fejlesztési munkálatait jóváhagyó dokumentumot.
A jelenleg hadrendben álló Charles de Gaulle-t csak 2038-ban kívánják nyugdíjazni, de már most el kell indítani jövőbeli utódjának tervezését, hogy a váltás zökkenőmentesen mehessen majd végbe.
Az új hadihajó kifejlesztése a PANG (Porte Avion Nouvelle Generation - újgenerációs repülőgép-hordozó) program keretében zajlik és fővállalkozója a nukleáris berendezések tervezésében, gyártásában, de a hadiipar területén is nagy befolyással rendelkező Framatom lesz, illetve a 2020 októberében a cégen belül, külön a project végrehajtására létrehozott Framatom Defense lesz.
Az új hajónak egyelőre még nincs neve, de várható paramétereinek egy része már ismert, így tudható, hogy nagyobb lesz elődjénél. Hossza 285 – 295, szélessége 70 méter lesz, vízkiszorítása pedig kb. 75 000 tonna. Meghajtását két 220MW teljesítményű, korszerű K22 típusú atomreaktor biztosítja majd, ami nagyjából 26 -27 csomót tesz majd lehetővé, ez viszont hasonló lesz a de Gaulle sebességéhez.
A 16 000 négyzetméteres repülőfedélzet baloldalán lesz a két 40 tonna teherbírású emelőlift, a repülőgépek indítása pedig várhatóan nem síugrósáncos módszerrel, hanem három a General Atomics által gyártott, elektromágneses katapulttal történik majd. Az 5 000 négyzetméteres hangárban mintegy 32 újgenerációs harci repülőgépet (valószínűleg a Rafale haditengerészeti verziójának utódját) és két vagy három amerikai gyártású, E-2D Advanced Hawkeye légtérellenőrzőt tárolhatnak majd, illetve további ismeretlen számú és típusú drónokat (UCAV).
Az önvédelemre szánt fegyvereket a SeaFire radarrendszerrel irányítják majd és ezek várhatóan a PAAMS MBDA ASTER levegő – föld rakéták lesznek, de elképzelhető az új Rapidfire CIWS légvédelmi komplexum telepítése is.
Előreláthatólag a légi személyzettel együtt mintegy 900 – 1080 fős legénység (ebből 550 - 620 fő a hajó üzemeltetését végző tengerész) már sokkal kényelmesebb körülmények között élhet majd a fedélzeten, mint a jelenleg hadrendben álló hordozón.
Tervek szerint, ha a fejlesztési munkálatok nem szenvednek csúszást, az új egység építése 2025-ben kezdődik el, futási próbáira pedig 2037-ben kerül majd sor, hogy a következő évben leválthassa a Charles de Gaulle-t.
Forrás: https://www.navalnews.com/