Izrael energiaellátásának közel 70%-t a partvidék mentén kitermelt földgázból fedezik és a közelmúltban sikerült újabb lelőhelyeket is lokalizálni.
Az igencsak sebezhető, már működő, illetve kiaknázás előtt gázkutak stratégiai fontosságúak, ezért védelmük erősítése érdekében az Izraeli Haditengerészet már korábban jelentős fejlesztési programot indított. Ennek során, tíz ével ezelőtt egy mérnökcsoportot küldtek Németországba a Thyssenkrupp vállalathoz, hogy részt vegyenek az új, az Izraeli Haditengerészet egyedi igényeinek megfelelőn kialakított hadihajó fejlesztésében. Eredményes munkájuk nyomán született meg a Sa’ar 6 – osztály, a már elavulófélben lévő, saját fejlesztésű, de a kilencvenes években az Egyesült Államokban legyártatott három Sa’ar 5 típusú rakétás korvett kiegészítésére.
Az új típus a Thyssenkrupp sikeres, Braunschweig-osztályú korvettjén alapul, de fegyverzete részben, fedélzeti elektronikája pedig teljes egészében izraeli fejlesztésű. A Sa’ar 6 vízkiszorítása 1900 tonna, hossza 90 méter, meghajtását két MTU 20V 1163 TB 93 14,8 MW teljesítményű dízelmotor biztosítja, amelyek két propellert hajtanak meg. Sebessége eléri 26 csomót (kb. 48 km/óra), hatótávolsága pedig a gazdaságos 15 csomós tempó mellett a 7400 km-t.
A fegyverzet egy az orrfedélzetre telepített OTO Melara 76 mm-es automata ágyúból, két távműködtetésű fegyverállványra szerelt Mk44 Bushmaster II 30 mm-es gépágyúból, valamint 32 Barak-8 föld-levegő és a C-Dome légvédelmi rendszerből (az Iron Dome tengerészeti változata) 40 Tamir elfogórakétával, amelyek függőleges indítócellákból startolnak. A kiegészítő fegyverzetet 16 Gabriel V hajóelleni rakéta és két 324 mm-es torpedócső jelenti.
Az igencsak erős támadófegyverzet irányítását és a hajó légvédelmét az Elbit Systems rendkívül fejlett elektronikai rendszere és az EL/M-2248 MF-STAR AESA többfunkciós radarrendszerrel végzik. Ez egyaránt alkalmas a felszíni, illetve a légi célpontok felderítésére, követésére, de tűzvezetésre is. A Sa’ar 6-osztályú korvettek a tatfedélzetükön kialakított platformon egy SH-60 helikoptert is hordoznak, amelyet a hátsó felépítményben kialakított hangárban tárolhatnak.
A megrendelt négy egység Németországban épül, közülük az elsőt az INS Magen-t (Védelmező) 2020. december 11- én, a másodikat, az Oz-t (Bátorság) 2021. május 4-én adták át. Az Atzamut (Függetlenség) és a Nitzachon (Győzelem) pedig jelenleg még építés alatt állnak.
Forrás: https://www.navalnews.com/